Elektromobilita novodobým fenoménem. Už každé čtvrté nové auto je na elektřinu

Nová data potvrzují masový nástup elektromobilů. Elektřina se stává běžnou volbou řidičů po celém světě.
Elektřina se stala běžnou volbou
Elektromobilita už dávno není záležitostí jen pár nadšenců. Během několika let se přesunula z okraje trhu do hlavního proudu. Letošní rok potvrzuje, že se elektrický pohon stal standardní součástí nabídky automobilek i rozhodování zákazníků napříč kontinenty. Tempo změny je rychlé a zasahuje více regionů než dříve. Už to zdaleka není jen o dominantní Číně, Evropě nebo Severní Americe.
Analýza think tanku Ember, která sleduje data ze 60 zemí pokrývajících přes 97 procent globálního trhu, ukázala, že elektromobily v roce 2025 tvořily celosvětově již více než čtvrtinu všech nově prodaných automobilů. O jak obrovský posun se jedná, ukáže srovnání s rokem 2019, kdy byl podíl elektromobilů nižší než tři procenta. Hranici 10 procent před šesti lety překračovaly pouze čtyři evropské země, zatímco dnes už je to 39 států.
Pozici největšího trhu si upevnila Čína, když podíl prodaných elektromobilů v zemi poprvé překročil 50 procent. Právě Čína má však největší zásluhu na tom, že se tempo růstu elektromobility přesouvá na rozvíjející se trhy. Čínský export se v posledních dvou letech soustředí zejména na trhy mimo země OECD, které tvoří veškerý nárůst vývozu těchto vozidel. Mezi hlavní cílové destinace patří Brazílie, Mexiko, Spojené arabské emiráty a Indonésie.

Noví lídři mění rovnováhu trhu
Srovnání ukazuje rozdílnou dynamiku. Zatímco Japonsko se dlouhodobě pohybuje kolem tří procent a Spojené státy rostou pomaleji, rozvojové trhy zaznamenávají prudký růst. Tyto státy zavádějí vlastní podpůrná opatření, která usnadňují pořízení bezemisních vozů široké veřejnosti i soukromým firmám.
Výrazným příkladem jsou státy jihovýchodní Asie. Vietnam meziročně zdvojnásobil svůj podíl na prodeji elektromobilů na téměř 40 procent a předstihl tak Velkou Británii a Evropskou unii. Podobný podíl mají elektromobily i v Singapuru, Thajsko se dostalo na 20 procent a Indonésie dosáhla 15 procent, čímž předstihla Spojené státy.
Zároveň se však rychle zvedají regiony Latinské Ameriky a Blízkého východu. Uruguay s podílem 27 procent dosáhla podobné úrovně jako Evropská unie. Kostarika, Brazílie i Kolumbie v penetraci trhu předstihly Japonsko. V Evropě nejvíc bodovalo Turecko, které s podílem 17 procent předběhlo Belgii a stalo se čtvrtým největším trhem s elektromobily na starém kontinentu.
Poptávka po fosilních palivech padá
Dopady přechodu na elektromobily se neprojevují pouze ve snižujících se emisích. Elektromobily jsou přibližně třikrát energeticky účinnější než vozy se spalovacím motorem, což snižuje spotřebu ropy. V Brazílii díky čistému energetickému mixu klesla poptávka po fosilních palivech až o devadesát procent a v Indonésii přibližně o polovinu.
Zdroj: Ember
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.








