V neustálé honbě za novými technickými parametry automobilů je snadné zapomenout, že pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS) mají důležitou funkci. Měly by radikálně zlepšit bezpečnost silničního provozu snížením počtu nehod. V poslední době tento záměr přechází také do oblasti elektrických kol. S tím, jak se kola stávají malými pojízdnými datovými centry, je jejich schopnost monitorovat okolí katalyzátorem pro společnosti, které vytvářejí technologie, poskytující cyklistům bezpečnostní poznatky, dostupné dosud jen v automobilech.
Cyklisté jsou mnohem zranitelnější než jejich kolegové za volantem. Proto jim mohou na míru přizpůsobené bezpečnostní technologie přinést řadu pozitiv. Pokročilé asistenční systémy mohou cyklistům nabídnout dosud nevídané informace. Ať jde o monitorování dopravní situace za jezdcem nebo informace o dění v mrtvých úhlech. V současné době na svých projektech pracují tři přední společnosti.
Nejnovějším bezpečnostním asistentem, který byl představený teprve nedávno, je Blinc Bike od Terranetu. Společnost vyvíjí nový systém sledování, který monitoruje dění za cyklistou pod úhlem 180 stupňů. Blinc Bike využívá dvě jednoduše připojitelné a odnímatelné části. Displej Rear View je umístěn na řídítkách a zadní světlo je umístěno pod sedlem kola.
Kamera detekuje, klasifikuje a sleduje pro cyklistu neviditelné objekty. Upozorní uživatele buď na displeji, nebo pomocí haptické odezvy, když se objeví něco, co vyžaduje okamžitou pozornost. To jezdci pomáhá vyhnout se nečekaným úhybným manévrům, které by mohly způsobit kolizi. Chytré koncové světlo současně indikuje cyklistovo brzdění, pohyb nebo zastavení.
Nepřehlédněte: Nejlepší elektrokola na světě? Zapomeňte na Teslu, zlatou žílu našlo Porsche!
Společnost Streetlogic, založená v roce 2020, vyvinula sadu připojitelných zařízení k identifikaci a upozornění jezdců na vozidla, která se blíží zezadu, z boku, nebo jsou před nimi. Systém poskytuje plný, 360 stupňový monitoring. Jezdci jsou varováni pomocí head-up displeje nebo zvukovým upozorněním prostřednictvím vestavěného reproduktoru nebo odpovídající aplikace.
Palubní kamera je vždy zapnutá a automaticky ukládá záběry kolizí nebo krátké hovory. Data jsou odesílána přímo do vašeho smartphonu. Společnost nedávno získala v předběžném financování 2,1 milionu dolarů. Zákazníci si mohou zasláním zálohy ve výši 30 dolarů systém předobjednat. Dodávky produktů chce firma zahájit koncem roku 2022 za cenu mezi 300 až 400 dolarů (asi 6 800 až 9 000 korun bez DPH).
Čtěte také: Rocket eBike je revoluční elektrokolo s dojezdem 162 km! Obejde se téměř bez nabíjení
Německý startup Boreal bikes byl založen v roce 2014. Zaměřuje se na používání celulárních sítí, senzorů a LPWAN pro usnadnění komunikace Vehicle-to-Everything (V2X) a zvýšení bezpečnosti. Společnost funguje velice nenápadně. Pokud jde o podrobnosti o jejich nadcházejícím systému, Holoscene X, ty jsou z velké části skryty tajemstvím.
Holoscene X je ebike, který využívá V2X k „vyhýbání se kolizím a k interaktivnímu nastavení detekce mrtvého úhlu a varování před překážkami na cestách“. Je vybaven senzory a kamerami, které umožňují kolu sledovat, reagovat a komunikovat s okolními vozidly. Elektrokolo je osazeno superpočítačem NVIDIA GPU a je ideální pro vývojáře, kteří jezdí na kole.
Společnost tvrdí: „S Holoscene X a jeho dodatečnými vývojovými nástroji budete moci zkoumat, vyvíjet, testovat, integrovat a implementovat aplikace Edge zítřka již dnes.“ Pokud jde o historii inovací, má Boreal bikes o čem mluvit. Zakladatelé dříve pracovali na smrtGRiPS , prvních chytrých gripech na světě. Ty a odpovídající aplikace měly za cíl usnadnit haptická upozornění, navigaci a další funkce související se sledováním a bezpečným provozem kol. Firma bohužel nedokázala získat dostatek finančních prostředků, aby mohla vstoupit na trh. Ale její iniciativa je velmi sympatická. Datum vydání Holoscene X je zatím neznámé.
V neustálé honbě za novými technickými parametry automobilů je snadné zapomenout, že pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS) mají důležitou funkci. Měly by radikálně zlepšit bezpečnost silničního provozu snížením počtu nehod. V poslední době tento záměr přechází také do oblasti elektrických kol. S tím, jak se kola stávají malými pojízdnými datovými centry, je jejich schopnost monitorovat okolí katalyzátorem pro společnosti, které vytvářejí technologie, poskytující cyklistům bezpečnostní poznatky, dostupné dosud jen v automobilech.
Cyklisté jsou mnohem zranitelnější než jejich kolegové za volantem. Proto jim mohou na míru přizpůsobené bezpečnostní technologie přinést řadu pozitiv. Pokročilé asistenční systémy mohou cyklistům nabídnout dosud nevídané informace. Ať jde o monitorování dopravní situace za jezdcem nebo informace o dění v mrtvých úhlech. V současné době na svých projektech pracují tři přední společnosti.
Nejnovějším bezpečnostním asistentem, který byl představený teprve nedávno, je Blinc Bike od Terranetu. Společnost vyvíjí nový systém sledování, který monitoruje dění za cyklistou pod úhlem 180 stupňů. Blinc Bike využívá dvě jednoduše připojitelné a odnímatelné části. Displej Rear View je umístěn na řídítkách a zadní světlo je umístěno pod sedlem kola.
Kamera detekuje, klasifikuje a sleduje pro cyklistu neviditelné objekty. Upozorní uživatele buď na displeji, nebo pomocí haptické odezvy, když se objeví něco, co vyžaduje okamžitou pozornost. To jezdci pomáhá vyhnout se nečekaným úhybným manévrům, které by mohly způsobit kolizi. Chytré koncové světlo současně indikuje cyklistovo brzdění, pohyb nebo zastavení.
Nepřehlédněte: Nejlepší elektrokola na světě? Zapomeňte na Teslu, zlatou žílu našlo Porsche!
Společnost Streetlogic, založená v roce 2020, vyvinula sadu připojitelných zařízení k identifikaci a upozornění jezdců na vozidla, která se blíží zezadu, z boku, nebo jsou před nimi. Systém poskytuje plný, 360 stupňový monitoring. Jezdci jsou varováni pomocí head-up displeje nebo zvukovým upozorněním prostřednictvím vestavěného reproduktoru nebo odpovídající aplikace.
Palubní kamera je vždy zapnutá a automaticky ukládá záběry kolizí nebo krátké hovory. Data jsou odesílána přímo do vašeho smartphonu. Společnost nedávno získala v předběžném financování 2,1 milionu dolarů. Zákazníci si mohou zasláním zálohy ve výši 30 dolarů systém předobjednat. Dodávky produktů chce firma zahájit koncem roku 2022 za cenu mezi 300 až 400 dolarů (asi 6 800 až 9 000 korun bez DPH).
Čtěte také: Rocket eBike je revoluční elektrokolo s dojezdem 162 km! Obejde se téměř bez nabíjení
Německý startup Boreal bikes byl založen v roce 2014. Zaměřuje se na používání celulárních sítí, senzorů a LPWAN pro usnadnění komunikace Vehicle-to-Everything (V2X) a zvýšení bezpečnosti. Společnost funguje velice nenápadně. Pokud jde o podrobnosti o jejich nadcházejícím systému, Holoscene X, ty jsou z velké části skryty tajemstvím.
Holoscene X je ebike, který využívá V2X k „vyhýbání se kolizím a k interaktivnímu nastavení detekce mrtvého úhlu a varování před překážkami na cestách“. Je vybaven senzory a kamerami, které umožňují kolu sledovat, reagovat a komunikovat s okolními vozidly. Elektrokolo je osazeno superpočítačem NVIDIA GPU a je ideální pro vývojáře, kteří jezdí na kole.
Společnost tvrdí: „S Holoscene X a jeho dodatečnými vývojovými nástroji budete moci zkoumat, vyvíjet, testovat, integrovat a implementovat aplikace Edge zítřka již dnes.“ Pokud jde o historii inovací, má Boreal bikes o čem mluvit. Zakladatelé dříve pracovali na smrtGRiPS , prvních chytrých gripech na světě. Ty a odpovídající aplikace měly za cíl usnadnit haptická upozornění, navigaci a další funkce související se sledováním a bezpečným provozem kol. Firma bohužel nedokázala získat dostatek finančních prostředků, aby mohla vstoupit na trh. Ale její iniciativa je velmi sympatická. Datum vydání Holoscene X je zatím neznámé.