Dotace? Japonci vymysleli něco mnohem lepšího, jak podpořit elektromobily
- Japonská společnost Enechange přišla s netradičním nápadem
- Chce podpořit elektromobilitu měsíčním nabíjecím tarifem
- Za 434 korun měsíčně bude možné neomezeně využívat nabíjecí stanice

Japonská vláda chce transformovat národní vozový park na plně elektrický do roku 2035. Tento ambiciózní plán ale vyžaduje mnohé změny a netradiční řešení. S jedním takovým nyní přišla místní společnost Enechange.
Neomezené dobíjení za měsíční poplatek
Japonská energetická společnost Enechange vymyslela způsob, jak zatraktivnit elektromobily pro širší veřejnost, a to pomocí nabíjecího předplatného. Za měsíční poplatek 2 980 japonských jenů (přibližně 434 korun) by řidiči mohli neomezeně využívat jakékoliv nabíjecí stanice pro elektromobily.
Četnost nabíjení by nehrála žádnou roli, a tím pádem by nebylo důležité, kolikrát za měsíc by se nabíječky využily nebo kolik energie by se spotřebovalo. Něco jako ekvivalent toho, kdybyste za 434 korun měsíčně mohli jezdit na čerpací stanice a tankovat pohonné hmoty, co hrdlo ráčí. Existuje zde ale jedno malé omezení, které může mnohé odradit.

Čtěte také: Musk vyhrožuje akcionářům. Bez jeho AI technologií je prý Tesla bezcenná
Neomezené dobíjení ve stanovenou dobu
Neomezený nabíjecí tarif lze využít pouze v určitou denní dobu, a to od 7 ráno do 4 hodin odpoledne. Pokud chce řidič nabíjet mimo tuto předurčenou dobu, stojí nabíjení 55 japonských jenů (8 korun) za 10 minut na nabíječce. Jedno dobití elektromobilu může tedy vyjít na mnohem vyšší cenu, než měsíční tarif.
S nárůstem předplatitelů by se ale mohly prodloužit i nabíjecí časy, jelikož poté bude moci společnost investovat do lepší infrastruktury. Zatím chce Enechange dosáhnout cíle celkem 100 tisíc předplatitelů, jak informuje web Electrek.
Náročný cíl japonské vlády
V Japonsku mají elektromobily malý prodejní podíl, a to jen 4 %. Takže cíl japonské vlády, aby toto číslo narostlo na 100 % do roku 2035, je velmi ambiciózní až skoro nemožný. Japonsko je ale jedna z nejpokrokovějších zemí na světě, a tak nás třeba nakonec překvapí.
Autor článku

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.
Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.