Co je to mýto? Jak funguje, kdo se o výběr stará a pro koho platí

Zdeněk Buček
  • Dálnice, mosty, tunely a celá silniční infrastruktura stojí spoustu peněz
  • Jejich využití je často zpoplatněno drobným i větším poplatkem — mýtným
  • Jaké existují systémy, kde se mýto vybírá a jak jeho placení zjednodušit?
Mýtná brána
Mýtná brána

Bez financování silniční infrastruktury by doprava prakticky neexistovala. Budování a následná údržba dopravní sítě stojí obrovskou sumu peněz. A právě s financováním částečně pomáhá mýto. Jak to celé vlastně funguje?

Co je to mýto?

V různých podobách se můžeme setkat prakticky všude na světě s poplatkem za využití především dálnic, mostů, tunelů atp. Mýtný systém na českých dálnicích a vybraných silnicích pro nákladní vozidla a autobusy funguje také u nás v elektronické podobě.

Například v sousedním Rakousku se můžeme setkat s výběrem mýta za použití tunelů. To platíte i pokud máte na vozidle dálniční známku.

Dálnice v Rakousku, ilustrační
Dálnice v Rakousku, ilustrační

Čtěte také: Jedete autem do Chorvatska v roce 2022? Vše, co potřebujete vědět!


Kdo musí mýto platit?

V České republice platí povinnost platit mýto pro vozidla s nejméně čtyřmi koly, jehož nejvyšší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny, autobusy, dále vozidla, která mají v technickém průkazu uvedenou nejvyšší povolenou hmotnost 3 501 kg a více, a také vozy pro 10 osob a více plus řidič.

Klasický „osobák“ tak mýtu nepodléhá, stačí mu jen dálniční známka. Pro konkrétní informace týkající se platby českého mýta doporučujeme oficiální stránky spravované Ředitelstvím silnic a dálnic.

Kdo se o výběr mýta stará?

O výběr mýta se stará buď samotný stát, nebo soukromá firma pověřená státem. Rozdíl je následně v tom, že mýto vybrané soukromou společností podléhá DPH, naopak mýtné vybrané veřejným subjektem nikoli. U nás má fungování mýtného systému na starost firma CzechToll patřící do skupiny PPF.

Mýtná brána, ilustrační
Mýtná brána, ilustrační

Čtěte také: Google na straně řidičů! Jeho mapy pomohou lidem vyzrát nad cenou mýtného


Jak výběr mýta funguje?

Ve většině případů probíhá výběr mýta elektronicky pomocí palubní jednotky (OBU — on board unit). Jde o elektronické zařízení, které je umístěno přímo ve voze, často bývá upevněno k čelnímu sklu. Jednotky používají různé technologie (satelitní, mikrovlnné).

Aby se řidičům v Evropě zjednodušil průjezd několika zeměmi a nemuseli řešit v každém státu jinou jednotku pro výběr mýta, zavedla Evropská unie Evropskou službu elektronického mýtného, také známá jako EETS (European Electronic Tolling Service). Ta umožňuje používat certifikovanou palubní jednotku ve více zemích.

Setkat se můžeme také s mýtnicemi, kde se poplatek hradí na místě buď v hotovosti, nebo v lepším případě platební kartou.


Autor článku

Zdeněk Buček - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.


Komentáře


Nejnovější články