Čína razantně utlumí množství automobilek v zemi, ze situace těží ti nejsilnější
- Čínu v současné chvíli trápí příliš mnoho malých výrobců elektromobilů
- Stát se bude proto snažit různé firmy slučovat dohromady
- Ze situace budou těžit ti největší hráči na trhu

Čínský ministr průmyslu a informačních technologií Xiao Yaqing v pondělí novinářům řekl, že sektor elektrických vozidel v zemi je příliš roztříštěný a nutně potřebuje konsolidaci. Do budoucna by se společnosti, vyrábějící elektromobily, měly zvětšovat a posilovat. „Aktuálně máme na trhu příliš mnoho výrobců,“ řekl Xiao během tiskové konference a dodal, že firmy zapojené do čínského sektoru EV jsou „většinou malé a roztroušené“.
Čína trpí velkým množstvím tamních automobilek
Podle státní společnosti Xinhua je v Číně asi 300 výrobců elektromobilů. Od roku 2010 Peking podporoval rozvoj tohoto odvětví tím, že nabízel daňové úlevy pro společnosti vstupující na trh a poskytoval dotace pro konečné spotřebitele, kteří si pořídili elektromobily. Nyní vláda navrhuje, aby byly slabší firmy odstraněny tržními silami. Peking již omezil některá ze svých dotačních schémat a nutí výrobce elektromobilů ke zvyšování maloobchodních cen.
Podle agentury Bloomberg mají regulační orgány v plánu řešit problém stanovením minimálního využití výrobních kapacit. V loňském roce byla míra využití národní výrobní kapacity v průměru 53 %. Ihned po ministrově prohlášení došlo k poklesu cen akcií předních čínských výrobců elektromobilů na světových trzích.

Čtěte také: Hrozba tradičních výrobců? Čínská automobilka se začíná roztahovat napříč Evropou
Ze situace těží ti nejsilnější
Navzdory popsané situaci jsou čínští výrobci elektromobilů pravděpodobně v nejlepší pozici, aby mohli těžit z tlaku vlády na konsolidaci trhu, protože přísnější předpisy vytlačují z trhu menší firmy s horším přístupem ke kapitálu.
„Nepřekvapuje mě, že ceny akcií klesly, ale celkově vidím, že velká trojka čínských výrobců EV – Nio , Li Auto a Xpeng – z dlouhodobého hlediska těží,“ říká Tu Le, zakladatel a generální ředitel konzultační firmy Sino Auto. Le říká, že nová nařízení by mohla vytvořit příležitost pro dobře financované hráče získat nové talenty a technologie od menších firem.
Dočkáme se uceleného ekosystému?
Začátkem září vstoupil do oblasti výroby elektromobilů také výrobce smartphonů Xiaomi a založil dceřinou společnost se základním kapitálem 1,55 miliardy dolarů. Skupina se zavázala investovat do oblasti elektromobility 10 miliard dolarů v příštích deseti letech a v srpnu získala za zhruba 77 milionů dolarů výrobce autonomního řízení Deepmotion.
Přibližně ve stejné době společnost Xiaomi odmítla koupit EV divizi společnosti China Evergrande, která je nejzadluženějším developerem na světě.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.









