Chytré české hlavičky? Díky nápaditému řešení má být hašení elektromobilů „brnkačka“
- Žádné hašení pomocí plachet nebo ponory do vody
- Unikátní odporová jednotka vybije baterii a zamezí dalšímu vznícení
- Dvojice vynálezců podala patent k Českému patentovému úřadu

Dvojice českých vynálezců doručila do rukou Českého patentového úřadu přihlášku svého bezpečnostního zařízení. Výrazným způsobem má pomoci s hašením požárů vzniklých u baterií elektromobilů. Tentokrát nejde o žádné revoluční plachty, vynález se postará o rychlé vybití baterie a zabrání tak opětovnému rozhoření.
Pomůže tento vynález s požáry elektromobilů?
Obecně problémovými jsou požáry vzniklé ve stísněných prostorách, například v podzemních garážích. Hasičská technika má obecně horší přístup a je prakticky nemožné do takových míst dostat vodní nádrž na potřebné ponoření elektromobilu. Dnešní technika dostupná ve všech vozech hasičů poskytuje velmi vysoký tlak vody, který se dokáže skrze karoserii i obaly baterie prořezat do jejího nitra a umožní přímé hašení vznětlivých součástí. Ponor ale stejně bývá často potřeba.
Přístroj pánů Václava Kratochvíla a Mikuláše Meleny má za úkol usnadnit hašení kteréhokoliv elektromobilu a snížit jej na úroveň běžného automobilového požáru. Tedy odstranit možnost opětovného vznícení. Vynález sestává ze silného větráku, který nejprve ochladí baterii a rozptýlí nahromaděné teplo a odvětrá zasažené prostory. Druhá část je založená na silném odporovém článku se zátěží alespoň 540 kW. Ta se postará o bleskové vybití baterie.

Čtěte také: Jak si poradit s požárem elektrokola, elektrokoloběžky, či fotovoltaiky?
Baterie vybitá během pár okamžiků
Když je baterie neutralizována, velmi výrazně se snižuje možnost sekundárního vzplanutí a vlastně se výrazně snižuje nutnost elektromobil ponořit do vodního kontejneru. Hasičům by to výrazným způsobem zjednodušilo dlouhé a rozsáhle akce a na elektrické vozy by se dalo nahlížet lépe i po této bezpečnostní stránce.
Jelikož může být problém ale takové „hasící“ zařízení dostat na všechna potřebná místa, nehledě na potřebnou obrovskou výrobní kapacitu, navrhují vynálezci i případnou menší verzi, která by mohla být rovnou součástí vozidel. V určitém stádiu požáru by navíc mohlo být velmi komplikované až nemožné odporovou jednotku k vozu připojit. Vynález je zatím ve fázi podání přihlášky, může dojít k jejímu odmítnutí nebo k dalším námitkám. Pánům každopádně přejeme hodně úspěchu s dalším vývojem.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.