Češi jsou mnohem opatrnější. Dodavatele fotovoltaiky už nevybírají „impulzivně“
- ČEZ provedl nový průzkum na téma fotovoltaika
- Češi si FVE a tepelná čerpadla pořizují kvůli úspoře a soběstačnosti
- Investici řeší v průměru 3 měsíce, 70 % dotázaných se obává dalších krachů

Kauza krachu některých dodavatelů fotovoltaik přiměla potenciální zákazníky k mnohem větší opatrnosti. Jak ukazují výsledky nejnovějšího průzkumu společnosti ČEZ, téměř 75 % lidí, kteří uvažují o pořízení fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla, zaznamenalo krach společnosti Malina a problémy dalších dodavatelů těchto technologií, a drtivá většina účastníků průzkumu se domnívá, že podobné problémy mohou nastat také u dalších firem.
Češi jsou opatrnější a to je jedině dobře
Mezi klíčové parametry, které zákazníci zvažují při výběru dodavatele, se tak proto kromě ceny vyšvihly také atributy související se spolehlivostí. Rozhodnutí pořídit si moderní technologie a výběru dodavatele tedy zákazníci věnují dlouhý čas a velkou pozornost, konkrétně v průměru 3 měsíce.
Případy zkrachovalých dodavatelů fotovoltaik, které zanechaly stovky lidí v nejistotě, zvýšily u zákazníků opatrnost. Zaznamenalo je totiž 72 % domácností, které uvažují o pořízení solární elektrárny nebo tepelného čerpadla. 87 % z nich se také obává, že podobné problémy mohou mít v budoucnu i další dodavatelské firmy. Tři čtvrtiny respondentů by proto uvítaly větší regulaci trhu ze strany státu.

Čtěte také: Dejte si bacha, hackeři se zaměřují už i na fotovoltaiku. Co vám hrozí?
Jak lidé vybírají dodavatele fotovoltaiky?
Průzkum se také zaměřil na kritéria při výběru dodavatele, jimž zákazníci dávají největší váhu. Přestože tím hlavním zůstává nabídková cena, hned na druhém místě se v žebříčku nejdůležitějších parametrů umístil následný servis (za důležitý aspekt jej považuje 86 % respondentů). Také přístup k zákazníkovi a zákaznická péče bodovaly vysoko (shodně 82 %), výrazně výš než třeba doporučení od známých, které je významné pro 72 % lidí. Vyšší obezřetnost domácnosti vykazují i v přístupu k reklamě dodavatelů fotovoltaik a tepelných čerpadel: důležitá je jen pro 41 % respondentů.
„Je dobře, že po kauzách krachujících dodavatelů fotovoltaik z letošního jara lidé při výběru dodavatele více přemýšlejí i nad jejich spolehlivostí – podle průzkumu ji teď zvažuje 96 % respondentů. Uvědomují si, že jim bude technologie sloužit desítky let, a berou v potaz i to, jak zajistí do budoucna případné opravy, dlouhodobé záruky nebo servisování. Pořízení fotovoltaiky ani tepelného čerpadla není pouze o instalaci a nejde o bezúdržbové zařízení. Je potřeba se jim dlouhodobě s náležitou péčí věnovat,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.