Cenová válka Tesly je malér! Současné vozy rekordně ztrácejí na hodnotě
- Podle studie společnosti iSeeCars je Tesla meziročně nejvíce se znehodnocující značkou
- Porazila Maserati a Alfu Romeo
- Příčinou je agresivní cenová politika Tesly

Majitelé vozů italských značek Maserati a Alfa Romeo mohou slavit. Podle nové studie společnosti iSeeCars už nejsou na samém vrcholu žebříčku znehodnocování. Máme zde nového krále. Obě značky, které jsou dlouhodobě nelichotivě známé svými velkými odpisy hodnoty, porazila Tesla.
Dvakrát větší pokles než u Alfy Romeo
Studie zahrnovala 1,8 milionu ojetých automobilů (ve stáří od 1 do 5 let) prodaných v letech 2023 až 2024. Společnost iSeeCars vyhodnotila hodnotu vozidel, trh, na kterém byla prodána, a nesčetné množství dalších údajů, aby určila, jak hluboko klesla hodnota ojetin za 12 měsíců.
Výsledek pro Teslu není skutečně příliš lichotivý. Za pouhý rok klesla průměrná cena ojeté Tesly napříč všemi modely z 51 323 dolarů (1,18 milionu korun) na 36 515 dolarů (843 tisíc korun). Za pouhý rok tak majitelé nové Tesly přijdou o 28,9 procenta její hodnoty. V penězích se jedná o 14 808 dolarů (342 tisíc korun). Toto číslo je víc než třikrát vyšší než u Maserati a dvakrát vyšší než u Alfy Romeo.
Hlavní příčinou je přitom agresivní cenová politika Tesly, která již několik let razantně snižuje ceny svých nových vozů. „Ojeté Tesly ztratily více hodnoty než kterákoli jiná značka a s poklesem o 28,9 procenta ztratily více než dvakrát větší hodnotu než Alfa Romeo na druhém místě. Elonova touha udržet prodeje nových vozů Tesla prostřednictvím snížení cen měla velmi destruktivní dopad na zbytkovou hodnotu značky,“ konstatoval Karl Brauer, výkonný analytik společnosti iSeeCars.

Čtěte také: K elektroautu dostanete mobil zdarma. Číňané se snaží zlákat každého
Elektromobily jsou na tom obecně hůř
Je třeba si však uvědomit, že rychlá ztráta hodnoty není u výrobců elektromobilů problém pouze Tesly. Všechny ojeté elektromobily mají tendenci silně znehodnocovat. Do jisté míry je to daní za rychlý vývoj odvětví, kde se produkty každým rokem výrazně zlepšují.
Studie ukázala, že zatímco hodnota průměrného automobilu meziročně klesla o pouhé 3,6 %, u ojetého elektromobilu to bylo 31,8 %. Nejhůře na tom byly modely Chevy Bolt a Nissan Leaf. V případě Tesly prvenství získal Model X s poklesem o 24,6 %, následovaný Modelem 3 s 24,1 % a Modelem S s 20,5 %.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.