Pokud jezdíte s novým autem, které je ještě v záruce, nejspíše se o vše postarají lidé ve vašem servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky. Nicméně u starších aut, nebo někdy v případě atypického stylu jízdy, či nepříznivích podmínek může i u novějších aut dojít k tomu, že je váš vůz o něco dříve „zralý“ na výměnu brzdových destiček a kotoučů.
Asi netřeba říkat, proč je potřeba zavčasu vyměnit opotřebované komponenty, které mají za úkol, aby vaše auto spolehlivě brzdilo. Nemít plně funkční brzdy může mít vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale především pak na bezpečnost v rámci silničního provozu a v nejhorším případě jde o životy.
Životnost brzdových destiček a kotoučů se může u každého auta lišit, takže se nedá jednoznačně říct, jak často byste je měli měnit. Dá se však vycházet z toho, že vlivem opotřebení bývá zpravidla dobré vyměnit tyto komponenty běžně po 20 až 60 tisících kilometrech, v extrémních případech už po 10 tisících a naopak někdy až po 100 tisících kilometrech.
Pokud jezdíte ostře, tedy brzda-plyn, tak vám brzdové destičky a kotouče samozřejmě odejdou dříve, než ostatním. Velký vliv má ovšem nejen jízdní styl, ale také například počasí, protože brzdy mohou častěji odcházet, pokud u nich dochází ke korozi, obvykle přes zimní měsíce.
Naopak kdo jezdí plynuleji, u starších aut brzdí motorem, či u moderních aut využívá rekuperace, je možné dosáhnout delší životnosti brzdových destiček a kotoučů. Jak tedy poznat, že je právě u vašeho auta ta správná doba pro výměnu těchto opotřebovaných komponent?
Čtěte také: Co je syntetická nafta, jak se vyrábí a jaká je její cena? Vše, co potřebujete vědět
Sjeté brzdové destičky a kotouče poznáte například tak, že „kope“ pedál, dále se může stát, že brzdy uslyšíte více pískat, vibrovat volant, nebo vás auto potáhne do strany. Některé tyto uvedené problémy však mohou mít i více příčin, takže je určitě lepší zavítat do servisu a nechat brzdový systém zkontrolovat přímo odborníky.
Pro běžné řidiče je tedy nejdůležitější vědět, že se vyplácí především pravidelná vizuální kontrola, tedy sledovat, jak vypadají brzdové destičky a kotouče. Zda nejsou zrezivělé, apod. Také by neměly být sjeté na méně než 2 milimetry, resp. minimální hodnota se může podle výrobců brzd lišit.
Pokud tedy vy, nebo přímo váš servis usoudí, že je čas na výměnu brzdových destiček a kotoučů, pak se připravte na to, že se přední a zadní destičky na autě mění vždy společně. Ale nebojte se, nejde o kdovíjak drahou opravu.
Běžně jsou ceny mezi 500 až 2 000 Kč, když počítáme čistě s náklady na jednotlivé součástky. Výměna je otázkou zhruba hodiny, takže si většinou můžete předem zjistit, kolik stojí hodina práce mechanika a tuto částku přičíst k ceně za pořízení materiálu.
Pokud jezdíte s novým autem, které je ještě v záruce, nejspíše se o vše postarají lidé ve vašem servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky. Nicméně u starších aut, nebo někdy v případě atypického stylu jízdy, či nepříznivích podmínek může i u novějších aut dojít k tomu, že je váš vůz o něco dříve „zralý“ na výměnu brzdových destiček a kotoučů.
Asi netřeba říkat, proč je potřeba zavčasu vyměnit opotřebované komponenty, které mají za úkol, aby vaše auto spolehlivě brzdilo. Nemít plně funkční brzdy může mít vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale především pak na bezpečnost v rámci silničního provozu a v nejhorším případě jde o životy.
Životnost brzdových destiček a kotoučů se může u každého auta lišit, takže se nedá jednoznačně říct, jak často byste je měli měnit. Dá se však vycházet z toho, že vlivem opotřebení bývá zpravidla dobré vyměnit tyto komponenty běžně po 20 až 60 tisících kilometrech, v extrémních případech už po 10 tisících a naopak někdy až po 100 tisících kilometrech.
Pokud jezdíte ostře, tedy brzda-plyn, tak vám brzdové destičky a kotouče samozřejmě odejdou dříve, než ostatním. Velký vliv má ovšem nejen jízdní styl, ale také například počasí, protože brzdy mohou častěji odcházet, pokud u nich dochází ke korozi, obvykle přes zimní měsíce.
Naopak kdo jezdí plynuleji, u starších aut brzdí motorem, či u moderních aut využívá rekuperace, je možné dosáhnout delší životnosti brzdových destiček a kotoučů. Jak tedy poznat, že je právě u vašeho auta ta správná doba pro výměnu těchto opotřebovaných komponent?
Čtěte také: Co je syntetická nafta, jak se vyrábí a jaká je její cena? Vše, co potřebujete vědět
Sjeté brzdové destičky a kotouče poznáte například tak, že „kope“ pedál, dále se může stát, že brzdy uslyšíte více pískat, vibrovat volant, nebo vás auto potáhne do strany. Některé tyto uvedené problémy však mohou mít i více příčin, takže je určitě lepší zavítat do servisu a nechat brzdový systém zkontrolovat přímo odborníky.
Pro běžné řidiče je tedy nejdůležitější vědět, že se vyplácí především pravidelná vizuální kontrola, tedy sledovat, jak vypadají brzdové destičky a kotouče. Zda nejsou zrezivělé, apod. Také by neměly být sjeté na méně než 2 milimetry, resp. minimální hodnota se může podle výrobců brzd lišit.
Pokud tedy vy, nebo přímo váš servis usoudí, že je čas na výměnu brzdových destiček a kotoučů, pak se připravte na to, že se přední a zadní destičky na autě mění vždy společně. Ale nebojte se, nejde o kdovíjak drahou opravu.
Běžně jsou ceny mezi 500 až 2 000 Kč, když počítáme čistě s náklady na jednotlivé součástky. Výměna je otázkou zhruba hodiny, takže si většinou můžete předem zjistit, kolik stojí hodina práce mechanika a tuto částku přičíst k ceně za pořízení materiálu.