Americká armáda začne testovat hybridní speciál, nabídne důležitou taktickou výhodu

Matyáš Kunst
  • Společnost Oshkosh Defence představila první vojenské hybridní vozidlo
  • Jedná se o upravenou verzi lehkého taktického vozidla JLTV
  • Pohánět ho bude elektrický a vznětový motor, ten bude nabíjet baterii s kapacitou 30 kWh
Oshkosh JLTV
Oshkosh JLTV

Tichý jako myška, ale silný jako lev. Společnost Oshkosh Defence představila první vojenské hybridní vozidlo, které vychází z jejich předchozího modelu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), těch je momentálně v americké armádě asi 15 tisíc. Krom zvýšené úspory paliva slibuje výrobce také totožnou bezpečnost, jako u spalovacích verzí. Na elektrický pohon by mělo vozidlo zvládnout jet přibližně 30 minut.

Americká armáda bude elektrifikovat

Hybridní pohon pro armádní vozy může přinést řadu technických a provozních vylepšení. Také proto se armádní divize společnosti Oshkosh rozhodla představit první lehká taktická vozidla s elektrickým motorem, která nesou označení eJLTV. V Británii s touto myšlenkou koketují už nějakou dobu a před několika měsíci se pustili do testování prvních kusů, americká armáda tedy chystá srovnat krok.

„Vyvinuli jsme JLTV za účelem nabídnout armádním zákazníkům cenově dostupný způsob elektrifikace vozového parku lehkých taktických vozidel, aniž by byl snížen výkon nebo dokonce bezpečnost. Naopak jsou tu výhody jako eliminace hluku, či tepelné projevy spojené s dieselovými motory,“ komentoval na tiskové konferenci John Bryant, výkonný viceprezident společnosti.

Oshkosh JLTV
Oshkosh JLTV

Nepřehlédněte: Britská armáda testuje tichou čínskou elektromotorku. K čemu ji využije?


Elektrický motor nebyl nutností

Lithium-iontové baterie se přitom nabíjí během provozu vznětového motoru, což řeší otázku nabíjení na bojišti. Není to sice dvakrát efektivní, ale zato praktické. Akumulátor disponuje kapacitou 30 kWh, a pro přepnutí na elektrický pohon stačí zmáčknout jediný spínač. Během chvíle se tak stane z hlučného neurvalce tichošlápek, kterého neuslyší ani ti nejbystřejší nepřátelé.

„Několik let jsem naslouchal vysokým představitelům armády a společně jsme dlouze diskutovali o všech přínosech elektrifikace,“ dodal Bryant. Vedení zároveň uvedlo, že ačkoliv hybridní pohon nebyl pro nadcházející soutěž dodávky armádních vozů podmínkou, i přes to se společnost pro tento krok rozhodla. Věří, že v budoucnu budou potřeba.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články