Zmrtvýchvstání. Lancia Ypsilon začíná psát po 13 letech nový příběh
- Lancia Ypsilon je vůbec prvním elektromobilem značky
- Později přijde i v mild-hybrid verzi
- Sdílí platformu s Peugeotem 208/e-208

Italská automobilka Lancia, která patří do koncernu Stellantis, má za sebou dlouhou a bohatou historii, ale bohužel také těžce pošramocenou pověst. Vzhledem k tomu, že Stellantis po fúzi FCA a PSA zavázal zachovat všech 14 automobilových značek ve svém rozsáhlém portfoliu, znamená to novou šanci i pro Lancii. Ta se nyní zhmotnila v představeném voze Ypsilon 2024, který zahajuje dlouho očekávané znovuzrození.
Některými detaily se obrací do minulosti
Nový Ypsilon 2024 je nejen prvním novým modelem po dlouhých 13 letech, ale současně se jedná o vůbec první elektromobil Lancie. V budoucnu ho chce automobilka nicméně nabídnout i jako mild-hybrid s benzínovým motorem. Pokud bychom ho měli někam zařadit, tak se jedná o subkompaktní hatchback podobně jako například jeho koncernový příbuzný Peugeot 208/e-208, se kterým sdílí platformu CMP/eCMP. Zvnějšku i uvnitř se však jedná o úplně jiné auto s vlastním designovým stylem, který využívá některé prvky loni představeného konceptu Pu+Ra HPE.
Lancia tvrdí, že nový Ypsilon 2024 má v sobě kousek DNA legendární závodního vozu Lancia Stratos, například v podobě předních a zejména zadních kruhových světel, do kterých byl integrován motiv „Y“. Pro větší efekt jsou podběhy kol, boční zrcátka a zadní sloupek opatřeny lesklým černým povrchem. Zde je ale nutné podotknout, že vyobrazená verze je limitovaná edice vyvinutá společně se společností Cassina, špičkovým italským výrobcem nábytku. Běžná verze Ypsilonky tak sice nebude tak nablýskaná přesto se ale dá říct, že její kabátek se Italům povedl.
Ani v interiéru byste nenašli nic, co by připomínalo, jejího francouzského bratrance. V souladu s aktuálními trendy, zde nechybí dvojice rozměrných displejů. Naštěstí si výrobce uvědomuje, že ne každý chce kvůli každé funkci patlat prstem po displeji, a nechybí tu řada fyzických tlačítek například k rychlému ovládání klimatizace. Vedle toho bychom zde našli například na míru šitý zvukový systém, ambientní osvětlení nebo speciální filtr klimatizace, který dokáže zachytit 99 procent škodlivých částic.

Čtěte také: Stellantis vezme e-mobilitu za správný konec. Francouzi slibují pořádnou ofenzívu
Kompaktní městské auto
S délkou 4,08 metru a šířkou 1,76 metru je nová Lancia Ypsilon 2024 větší než zastaralý model, který nahrazuje. Naopak se svou výškou 1,44 metru je proti svému předchůdci o něco nižší. O pohon se u elektrické verze stará vpředu uložený motor s výkonem 154 koní a točivým momentem 260 Nm.
O napájení se stará 51kWh baterie, s níž nabízí dojezd až 403 kilometrů v kombinovaném cyklu WLTP a kterou lze ji dobít prostřednictvím DC nabíječky z 20 na 80 procent za 24 minut. Stejnou kombinaci elektromotoru a baterie přitom Stellantis kromě Peugeotu e-208 nabízí i v Opelu e-Corsa.
Zatímco stará Ypsilon se prodávala pouze v Itálii, její náhrada bude nabízena u více než 70 prodejců po celé Evropě. V Belgii a Nizozemsku se rozjede prodej v polovině tohoto roku. V roce 2025 bude následovat Francie a Španělsko a Německo. Lancia chce svým „prémiovým hatchbackem“ přilákat mladší klientelu (lidi ve věku 40–45 let). O ceně zatím automobilka mlčí.

Čtěte také: Stellantis chystá elektromobily s dojezdem 800 kilometrů. Kdy dorazí?
Od roku 2028 pouze elektrická auta
Zatímco Ypsilon ještě dostane verzi s benzínovým motorem, další dva ohlášené modely už budou pouze elektrické, protože Lancie chce od roku 2028 prodávat pouze elektrická vozidla. To znamená, že dosud neodhalený mild-hybridní Ypsilon se na trhu příliš neohřeje.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.