„Změníme pravidla hry.“ Honda slibuje baterie s dvojnásobným dojezdem

Petr Bergmann
Výroba auta značky Honda
Výroba auta značky Honda

Závod ve vývoji výkonnějších a odolnějších baterií pro elektromobily je v plném proudu. Honda doufá, že díky své inovativní technologii baterií s pevným elektrolytem (solid-state) získá v oboru důležitý náskok. Japonská automobilka tvrdí, že její budoucí elektromobily budou schopny dosáhnout do roku 2030 dojezdu až 998 km na jedno nabití. To je dvojnásobek dojezdu většiny dnes dostupných sériových elektromobilů.

Honda slibuje do konce dekády zdvojnásobení dojezdu elektromobilů

Baterie solid-state značky Honda nabízejí oproti tradičním lithium-iontovým bateriím na bázi kapalného elektrolytu několik výhod. Jsou o 50 % menší, o 35 % lehčí a údajně o 25 % levnější na výrobu. Jsou bezpečnější a zvládají mnohem rychlejší nabíjení. Plány japonské společnosti sahají až za rok 2040, kdy Honda plánuje dosáhnout dojezdu 1 249 km na jedno nabití.

Pokud by se tohoto cíle podařilo dosáhnout, mnoho lidí by mohlo nabíjet svůj elektromobil jen jednou měsíčně. Pro dosažení zmíněných cílů postavila Honda pilotní výrobní zařízení, v němž bude sledovat a zkoumat udržitelné metody hromadné výroby baterií nového typu. Testovací produkce má začít již v lednu. Technologie ale není ještě připravena na sériovou výrobu.

Továrna pro vývoj nového typu baterií v Japonsku | foto: Honda
Továrna pro vývoj nového typu baterií v Japonsku | foto: Honda

Masové produkci zatím brání řada překážek

Hlavním problémem je velikost prototypových bateriových článků. Ty jsou aktuálně 100krát menší, než je potřeba pro použití ve vozidlech. „Musíme prototyp baterie stonásobně zvětšit,“ uvedl Takeshi Ueda, hlavní inženýr pro inovativní výzkum v Hondě R&D. „Pracujeme na tom, jak přenést technologii do fáze hromadné výroby.“

Dále je třeba zabránit prasklinám v keramických separátorech a tvorbě dendritů v elektrolytu, které mohou vést ke zkratům. Ukazuje se, že zásadní výzvou, vyžadující značné množství energie, je udržení nízké vlhkosti v rámci výrobního zařízení.

Honda je přesvědčena, že všechny překážky dokáže zdárně překonat. Společnost nyní zavedla inovativní techniky, které zjednodušují výrobní proces a udržují optimální úroveň vlhkosti. „Naše solid-state baterie změní pravidla hry v éře elektrických vozidel,“ uvedl Keiji Otsu, prezident Honda R&D Co.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články