Krádeže automobilových a motocyklových dílů, stejně jako kompletních vozidel, nejsou žádnou novinkou. I to je důvod, proč se řada lidí obává pořizovat si cenné věci, protože na ulici bude vždy někdo, kdo je touží vzít, nebo alespoň poničit. Mohli bychom se domnívat, že elektrické automobily nebo motocykly nebudou pro poberty tak zajímavé, jako spalovací vozidla, ale není to pravda.
Ano, elektromobily nabízejí mnohem méně dílů než spalovací vozidla. Není zde spalovací motor, výfukový a sací systém, ale uvnitř elektrických dvoukolek se skrývá jiný, extrémně cenný díl: baterie. Takový případ nyní řeší milánská policie, která nedávno zatkla 12 lidí, obviněných z krádeží baterií elektrických skútrů. Nejvíce jsou postižena sdílená vozidla, tedy elektrokola a skútry. Články baterií jsou následně demontovány a prodávány na černém trhu nebo v bazarech s repasovanými díly. Zákazníky jsou lidé, kteří se neptají na původ zboží a při hledání náhradních baterií do svých elektrických vozidel je zajímá hlavně cena.
Jak se ukazuje, krádeže bateriových sad z elektrických dvoukolek nejsou jednoduchou záležitostí. Většina současných bateriových sad obsahuje rozsáhlé kódování a softwarová rozhraní, která má k dispozici pouze výrobce. Jejich překonání vyžaduje dobře vybavenou zločineckou organizaci se schopnostmi a know-how, dalece překračujícími běžné znalosti. Zdá se, že se v podsvětí začíná vytvářet nový modus operandi.
Čtěte také: Segway ukázal elektroskútr za cenu běžného kola, urazí až 60 km na jedno nabití
To platí zejména v případě 12 zločinců, kteří byli zadrženi v Miláně. Odhaduje se, že během let 2020 a 2021 bylo ukradeno víc než 700 bateriových sad ze sdílených elektrokol a skútrů. Někteří ze zadržených jsou pro policii známí dlouhodobě, za své aktivity, související s drogami a za drobné krádeže. Vyšetřování začalo ve chvíli, kdy v roce 2020 ohlásila City Scoot, jedna z milánských společností na sdílení skútrů, vysoký výskyt krádeží baterií.
Firma oznámila přibližně 600 chybějících baterií, což odpovídá škodě zhruba 600 000 eur (víc než 14,5 milionů korun), počítáme-li s průměrnou cenou baterie 1 000 eur. Vzhledem k rychlému nárůstu popularity elektrických vozidel a také k integraci technologie výměny baterií je pravděpodobné, že pro vyšší zajištění bezpečnosti a zabezpečení bateriových sad v elektrických vozidlech bude třeba podniknout další kroky.
Krádeže automobilových a motocyklových dílů, stejně jako kompletních vozidel, nejsou žádnou novinkou. I to je důvod, proč se řada lidí obává pořizovat si cenné věci, protože na ulici bude vždy někdo, kdo je touží vzít, nebo alespoň poničit. Mohli bychom se domnívat, že elektrické automobily nebo motocykly nebudou pro poberty tak zajímavé, jako spalovací vozidla, ale není to pravda.
Ano, elektromobily nabízejí mnohem méně dílů než spalovací vozidla. Není zde spalovací motor, výfukový a sací systém, ale uvnitř elektrických dvoukolek se skrývá jiný, extrémně cenný díl: baterie. Takový případ nyní řeší milánská policie, která nedávno zatkla 12 lidí, obviněných z krádeží baterií elektrických skútrů. Nejvíce jsou postižena sdílená vozidla, tedy elektrokola a skútry. Články baterií jsou následně demontovány a prodávány na černém trhu nebo v bazarech s repasovanými díly. Zákazníky jsou lidé, kteří se neptají na původ zboží a při hledání náhradních baterií do svých elektrických vozidel je zajímá hlavně cena.
Jak se ukazuje, krádeže bateriových sad z elektrických dvoukolek nejsou jednoduchou záležitostí. Většina současných bateriových sad obsahuje rozsáhlé kódování a softwarová rozhraní, která má k dispozici pouze výrobce. Jejich překonání vyžaduje dobře vybavenou zločineckou organizaci se schopnostmi a know-how, dalece překračujícími běžné znalosti. Zdá se, že se v podsvětí začíná vytvářet nový modus operandi.
Čtěte také: Segway ukázal elektroskútr za cenu běžného kola, urazí až 60 km na jedno nabití
To platí zejména v případě 12 zločinců, kteří byli zadrženi v Miláně. Odhaduje se, že během let 2020 a 2021 bylo ukradeno víc než 700 bateriových sad ze sdílených elektrokol a skútrů. Někteří ze zadržených jsou pro policii známí dlouhodobě, za své aktivity, související s drogami a za drobné krádeže. Vyšetřování začalo ve chvíli, kdy v roce 2020 ohlásila City Scoot, jedna z milánských společností na sdílení skútrů, vysoký výskyt krádeží baterií.
Firma oznámila přibližně 600 chybějících baterií, což odpovídá škodě zhruba 600 000 eur (víc než 14,5 milionů korun), počítáme-li s průměrnou cenou baterie 1 000 eur. Vzhledem k rychlému nárůstu popularity elektrických vozidel a také k integraci technologie výměny baterií je pravděpodobné, že pro vyšší zajištění bezpečnosti a zabezpečení bateriových sad v elektrických vozidlech bude třeba podniknout další kroky.