Vědci vyvinuli přelomové řešení pro nabíjení elektromobilů. Nic lepšího nepotřebujeme

  • Nabíjení elektromobilů je neustále rychlejší a efektivnější
  • Významný pokrok teď hlásí vědci ze Švédska
  • Vyvinuli technologii pro „bezztrátové“ a bezdrátové 500kW nabíjení
Bezdrátové nabíjení od Technologické univerzity Chalmers

Přelomové bezdrátové nabíjení aut | foto: Technologická univerzita Chalmers

Technologická univerzita Chalmers ve švédském Gothenburgu si připisuje významný objev, či spíše úspěch na poli vývoje bezdrátového nabíjení. Samozřejmě existuje již spousta řešení, jak se dá baterie elektrických zařízení nabíjet bezdrátově, například v telefonech je to typicky standard Qi. U elektromobilů je to však mnohem, ale mnohem složitější. Většinou se s nárůstem výkonu dost snižuje efektivita nabíjení.

V budoucnu budeme auta nabíjet kabelem, ale i bezdrátově

A teď už k samotnému přelomovému řešení, se kterým přichází Švédové. Jejich technologie pro bezdrátové nabíjení je zajímavá hned z několika důvodů – výkon činí až 500 kW (což je 10× více, než v případě v Česku nejčastějších 50kW rychlonabíječek pro elektromobily – pozn. redakce), účinnost je 98 % (téměř bezztrátové) a to vše s využitím stávajících komponent, které jsou již v průmyslu k dispozici.

Pokud se podíváme na nové řešení blíže, tak využívá indukční technologii na prostoru zhruba dvou metrů čtverečních a nabíjení musí probíhat na vzdálenost 15 centimetrů. Poté je ztráta energie při bezdrátovém nabíjení jen asi 10 kilowattů.

I přes tyto parametry si však vedoucí projektu Yujing Liu nemyslí, že by bylo nejlepším řešením nasazení této technologie v elektromobilech, tedy osobních automobilech, protože ty je jednoduché kdykoliv připojit na domácí nabíječku a nechat nabíjet nižším výkonem třeba přes noc. Prý by bylo praktičtější využití ultra-rychlého bezdrátového nabíjení spíše u autobusů a nákladních aut, protože to usnadní práci.

Tesla Model Y při nabíjení

Elektromobil Tesla Model Y při nabíjení | foto: Tesla


Čtěte také: Budou se Tesly nabíjet bezdrátově? Tohle vypadá hodně zajímavě!


Řešení je hotové, kdy se reálně nasadí?

Vzhledem k tomu, že řešení využívá stávající komponenty, které jsou již na trhu, tak komercializaci vlastně nic moc nebrání. Samozřejmě finanční stránku věci neznáme, ale pro některé automobilky by v každém případě mohlo jít o velice zajímavou technologii. Ohledně bezdrátového nabíjení už se Švédy vyjednávají dvě automobilky, jedna ze Spojených států a druhá z Německa. Tak uvidíme, kde se poprvé tento vynález objeví v reálném provozu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Vědci vyvinuli přelomové řešení pro nabíjení elektromobilů. Nic lepšího nepotřebujeme

  • Nabíjení elektromobilů je neustále rychlejší a efektivnější
  • Významný pokrok teď hlásí vědci ze Švédska
  • Vyvinuli technologii pro „bezztrátové“ a bezdrátové 500kW nabíjení
Bezdrátové nabíjení od Technologické univerzity Chalmers

Přelomové bezdrátové nabíjení aut | foto: Technologická univerzita Chalmers

Technologická univerzita Chalmers ve švédském Gothenburgu si připisuje významný objev, či spíše úspěch na poli vývoje bezdrátového nabíjení. Samozřejmě existuje již spousta řešení, jak se dá baterie elektrických zařízení nabíjet bezdrátově, například v telefonech je to typicky standard Qi. U elektromobilů je to však mnohem, ale mnohem složitější. Většinou se s nárůstem výkonu dost snižuje efektivita nabíjení.

V budoucnu budeme auta nabíjet kabelem, ale i bezdrátově

A teď už k samotnému přelomovému řešení, se kterým přichází Švédové. Jejich technologie pro bezdrátové nabíjení je zajímavá hned z několika důvodů – výkon činí až 500 kW (což je 10× více, než v případě v Česku nejčastějších 50kW rychlonabíječek pro elektromobily – pozn. redakce), účinnost je 98 % (téměř bezztrátové) a to vše s využitím stávajících komponent, které jsou již v průmyslu k dispozici.

Pokud se podíváme na nové řešení blíže, tak využívá indukční technologii na prostoru zhruba dvou metrů čtverečních a nabíjení musí probíhat na vzdálenost 15 centimetrů. Poté je ztráta energie při bezdrátovém nabíjení jen asi 10 kilowattů.

I přes tyto parametry si však vedoucí projektu Yujing Liu nemyslí, že by bylo nejlepším řešením nasazení této technologie v elektromobilech, tedy osobních automobilech, protože ty je jednoduché kdykoliv připojit na domácí nabíječku a nechat nabíjet nižším výkonem třeba přes noc. Prý by bylo praktičtější využití ultra-rychlého bezdrátového nabíjení spíše u autobusů a nákladních aut, protože to usnadní práci.

Tesla Model Y při nabíjení

Elektromobil Tesla Model Y při nabíjení | foto: Tesla


Čtěte také: Budou se Tesly nabíjet bezdrátově? Tohle vypadá hodně zajímavě!


Řešení je hotové, kdy se reálně nasadí?

Vzhledem k tomu, že řešení využívá stávající komponenty, které jsou již na trhu, tak komercializaci vlastně nic moc nebrání. Samozřejmě finanční stránku věci neznáme, ale pro některé automobilky by v každém případě mohlo jít o velice zajímavou technologii. Ohledně bezdrátového nabíjení už se Švédy vyjednávají dvě automobilky, jedna ze Spojených států a druhá z Německa. Tak uvidíme, kde se poprvé tento vynález objeví v reálném provozu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."