Selhal autopilot, nebo řidič? Tragická nehoda elektromobilu vzbuzuje řadu otázek

  • Tragickou nehodu údajně způsobil řidič elektromobilu
  • Řídil v okamžiku střetu člověk nebo počítač?
  • Před vyšetřovateli stojí řada otazníků
BMW iX 2021, elektrický automobil

BMW iX 2021, ilustrační

Na silnici B28 poblíž německého Römersteinu došlo v pondělí k závažné dopravní nehodě s tragickými následky. Viníkem je pravděpodobně řidič elektromobilu BMW iX. Bavorská automobilka ale předem odmítá souvislost mezi nehodou a technologií autonomního řízení, kterou je model vybaven.

Poslala BMW do protisměru nepozornost nebo chyba technologie?

Zpráva, kterou ve středu přinesl server RTL, hovoří o srážce čtyř vozidel, která si vyžádala jeden lidský život a devět těžce zraněných, včetně malého dítěte. Příčinou nehody bylo přejetí BMW do protisměru. Následovala devastující srážka. 

V táhlé pravotočivé zatáčce se BMW iX, jehož posádku tvořili tři muži, žena a malé dítě, dostalo do protisměru, kde se srazilo s Citroënem, řízeným 70letou řidičkou. Následkem střetu byl Citroën odmrštěn do protisměru, kde se čelně střetl se Seatem Alhambra, v němž cestovali dva muži. Seat skončil na kraji vozovky, kde začal hořet. BMW se poté čelně srazilo s dodávkou Mercedes Vito. Srážka byla tak silná, že 33letý spolujezdec v dodávce utrpěl zranění, neslučitelná se životem.

Nehoda BMW iX

Nehoda BMW iX | foto: RTL


Čtěte také: BMW se snad dočista zblázilo! Vyvíjí supervýkonný elektromobil se čtyřmi motory


Vůz nebyl autonomní, říká BMW

Všichni další účastníci, včetně řidičů i malého dítěte, utrpěli velmi těžká zranění. U nehody zasahovaly čtyři vrtulníky záchranné služby a deset sanitek. Na místo také vyjelo 80 hasičů s 15 zásahovými vozy. První odhady hovoří o hmotné škodě 180 000 eur. 

K nehodě se agentuře RTL vyjádřil také zástupce BMW, Jörg Kottmeier, který dementoval původní informace médií, hovořící o plně autonomním vozidle. Policie totiž uvedla, že vůz byl označen několika nálepkami jako testovací vozidlo. Vůz je vybaven asistenčními systémy stupně 2, které jsou součástí sériově vyráběných vozů a slouží pro podporu řidiče v případě potřeby. U těchto vozidel je vždy plně odpovědný řidič,” řekl Kottmeier.

BMW iX, SUV elektromobil

BMW iX, SUV elektromobil, ilustrační foto

Příčinu nehody odhalí až soudní znalec

Automobilka nyní na objasnění přesných okolností, vedoucích k nehodě, úzce spolupracuje s policií a jejími vyšetřovateli. V současnosti také není známo, jaké asistenční systémy vozidla byly v okamžiku nehody aktivní. Elektrické SUV je standardně vybaveno bohatou škálou asistentů, včetně adaptivního tempomatu, udržování vozidla v jízdním pruhu a asistenta nouzového brzdění. Další výbavu tvoří systém rozpoznávání chodců, dopravního značení a automobilů.

Automobil je v podstatě připraven na autonomní řízení třetího stupně, kdy už může řidič předat řízení vozu, ale stále musí být připraven zasáhnout do řízení, pokud si to situace žádá. Oficiálnímu schválení takového systému ale předchází dlouhodobé testy, prokazující, že bezpečnost autopilota je na úrovni živého řidiče nebo lepší. I když tedy asistenční systémy BMW iX částečně umožňují některé automatické zásahy do řízení, řidič je stále povinen sledovat provoz a plná odpovědnost za bezpečnost jízdy zůstává na jeho straně.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Selhal autopilot, nebo řidič? Tragická nehoda elektromobilu vzbuzuje řadu otázek

  • Tragickou nehodu údajně způsobil řidič elektromobilu
  • Řídil v okamžiku střetu člověk nebo počítač?
  • Před vyšetřovateli stojí řada otazníků
BMW iX 2021, elektrický automobil

BMW iX 2021, ilustrační

Na silnici B28 poblíž německého Römersteinu došlo v pondělí k závažné dopravní nehodě s tragickými následky. Viníkem je pravděpodobně řidič elektromobilu BMW iX. Bavorská automobilka ale předem odmítá souvislost mezi nehodou a technologií autonomního řízení, kterou je model vybaven.

Poslala BMW do protisměru nepozornost nebo chyba technologie?

Zpráva, kterou ve středu přinesl server RTL, hovoří o srážce čtyř vozidel, která si vyžádala jeden lidský život a devět těžce zraněných, včetně malého dítěte. Příčinou nehody bylo přejetí BMW do protisměru. Následovala devastující srážka. 

V táhlé pravotočivé zatáčce se BMW iX, jehož posádku tvořili tři muži, žena a malé dítě, dostalo do protisměru, kde se srazilo s Citroënem, řízeným 70letou řidičkou. Následkem střetu byl Citroën odmrštěn do protisměru, kde se čelně střetl se Seatem Alhambra, v němž cestovali dva muži. Seat skončil na kraji vozovky, kde začal hořet. BMW se poté čelně srazilo s dodávkou Mercedes Vito. Srážka byla tak silná, že 33letý spolujezdec v dodávce utrpěl zranění, neslučitelná se životem.

Nehoda BMW iX

Nehoda BMW iX | foto: RTL


Čtěte také: BMW se snad dočista zblázilo! Vyvíjí supervýkonný elektromobil se čtyřmi motory


Vůz nebyl autonomní, říká BMW

Všichni další účastníci, včetně řidičů i malého dítěte, utrpěli velmi těžká zranění. U nehody zasahovaly čtyři vrtulníky záchranné služby a deset sanitek. Na místo také vyjelo 80 hasičů s 15 zásahovými vozy. První odhady hovoří o hmotné škodě 180 000 eur. 

K nehodě se agentuře RTL vyjádřil také zástupce BMW, Jörg Kottmeier, který dementoval původní informace médií, hovořící o plně autonomním vozidle. Policie totiž uvedla, že vůz byl označen několika nálepkami jako testovací vozidlo. Vůz je vybaven asistenčními systémy stupně 2, které jsou součástí sériově vyráběných vozů a slouží pro podporu řidiče v případě potřeby. U těchto vozidel je vždy plně odpovědný řidič,” řekl Kottmeier.

BMW iX, SUV elektromobil

BMW iX, SUV elektromobil, ilustrační foto

Příčinu nehody odhalí až soudní znalec

Automobilka nyní na objasnění přesných okolností, vedoucích k nehodě, úzce spolupracuje s policií a jejími vyšetřovateli. V současnosti také není známo, jaké asistenční systémy vozidla byly v okamžiku nehody aktivní. Elektrické SUV je standardně vybaveno bohatou škálou asistentů, včetně adaptivního tempomatu, udržování vozidla v jízdním pruhu a asistenta nouzového brzdění. Další výbavu tvoří systém rozpoznávání chodců, dopravního značení a automobilů.

Automobil je v podstatě připraven na autonomní řízení třetího stupně, kdy už může řidič předat řízení vozu, ale stále musí být připraven zasáhnout do řízení, pokud si to situace žádá. Oficiálnímu schválení takového systému ale předchází dlouhodobé testy, prokazující, že bezpečnost autopilota je na úrovni živého řidiče nebo lepší. I když tedy asistenční systémy BMW iX částečně umožňují některé automatické zásahy do řízení, řidič je stále povinen sledovat provoz a plná odpovědnost za bezpečnost jízdy zůstává na jeho straně.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."