Rychlonabíječky nejsou moc rychlé. Průměrná doba strávená na nich je 42 minut
- Jednou z nejčastějších výtek odpůrců elektromobility je rychlost dobíjení
- Mnoho řidičů podle nové studie skutečně stráví nabíjením dlouhé desítky minut
- Společnost Energetics analyzovala 2,4 milionu nabíjecích relací po dobu tří let

Nové elektromobily nabízejí stále větší baterie a rychlejší nabíjení. Například taková nová Kia EV9 díky technologii ultra rychlého dobíjení zvládne s dostatečně výkonnou nabíječkou nabít z 10 na % za 24 minut a prodloužit dojezd o 249 km za pouhých 15 minut. Bohužel takových supervýkonných dobíječek je stále ještě jako šafránu a realita tak mnohdy bývá úplně jiná. Podle studie společnosti Energetics, která zahrnovala 2,4 milionu nabíjecích relací po dobu tří let, ve skutečnosti stráví průměrný řidič nabíjením svého elektromobilu 42 minut.
Nejlépe jsou na tom řidiči Tesly
Už těch samotných 42 minut není příliš dobrá vizitka, ale když se do výsledků studie ponoříte hlouběji, zjistíte, že situace je ještě horší. Jedná se totiž o průměrně strávený čas na placených nabíječkách a při jedné relaci bylo navíc bylo v průměru přeneseno pouhých 22 kWh. Z toho můžeme poznat, že řidiči na placených nabíječkách obvykle nenabíjejí „plnou“, ale chtějí spíše pouze prodloužit dojezd před další cestou.
Jiná situace je u bezplatných nabíječek, kde si řidiči obvykle počkají zoufalých 78 minut. Za tu dobu už stihnout zhlédnout skoro celý kratší film. Na druhou stranu je vidět, že když je něco zadarmo, tak ani řidiči elektromobilů nelitují času a chtějí toho vzít co nejvíc. Průměrné množství přenesené energie na jednu relaci je 40,7 kWh.
V součtu se tak dostaneme na 54 minut a 29,4 kWh na jednu nabíjecí relaci. V těchto číslech nicméně není zahrnuto nabíjení na Superchargerech Tesly. S nimi průměrná doba nabíjení klesne na již přijatelných 31 minut.

Čtěte také: Rychlost nabíjení Cybertrucku na dnešních Superchargerech je zklamáním
Jak nejlépe nabíjet
Veřejné nabíječky se obvykle používají při cestách, ale většina každodenního nabíjení by měla být prováděna doma, pokud je to možné. Baterií elektromobilu příliš nesvědčí ani příliš časté používání supervýkonných rychlonabíječek, které urychlují jejich degradaci.
Nejvyšší rychlosti nabíjení dosáhnete, když je baterie předehřátá a úroveň jejího nabití se pohybuje mezi 20 až 80 %. Nabití prvních 20 a posledních 20 % je proti tomu nejpomalejší, protože trvá poměrně dlouho, než elektrony najdou místo v baterii, kde se usadí. Pokud to nezbytně nepotřebujete, není proto výhodné nabíjet elektromobil úplně doplna, ale raději nabíjet sice častěji, ale kratší dobu.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.