Padl další mýtus. Elektromobily na rychlonabíječkách „nestárnou“ rychleji

Petr Bergmann
  • Firma Recurrent Auto analyzovala data z více než 12 500 vozů Tesla
  • Je pro baterii elektromobilu horší rychlé či pomalé nabíjení?
  • Jaké faktory ovlivňují životnost baterie?
Tesla Model S, nabíjení
Tesla Model S, nabíjení

Jedna z otázek, které se čas od času honí hlavami majitelů elektromobilů, souvisí s vlivem rychlého nabíjení na degradaci trakční baterie. Jinak řečeno, k jak vysokému zhoršení dojezdu bateriového vozidla vede časté nabíjení na rychlých nabíječkách oproti využívání klasických, pomalých nabíječek.

Výsledek studie mnohé překvapil

Odpověď přináší nedávno zveřejněná studie společnosti Recurrent Auto, která analyzovala údaje o nabíjení více než 12 500 vozidel Tesla ve Spojených státech. Poněkud překvapivý výsledek říká, že míra degradace baterií elektromobilů nabíjených na rychlonabíječkách je statisticky velmi podobná ve srovnání s pomalým AC nabíjením. Společnost Recurrent Auto, která poskytuje analytické informace ohledně baterií elektromobilů, porovnávala vozidla, která se alespoň 90 % času nabíjela na rychlých nabíječkách s modely, které se na DC nabíječkach nabíjely méně než 10 % času. Studie potvrdila, že mezi těmito metodami nabíjení jsou pouze malé nebo žádné rozdíly.

Je dobré si připomenout, že volba mezi nabíjením stejnosměrným a střídavým proudem není jedinou věcí, která může z dlouhodobého hlediska ovlivnit životnost baterie. Velkou roli hrají také takové faktory, jako extrémní teploty a velmi nízké nebo velmi vysoké stavy nabití trakční baterie. Jak naznačují výsledky společnosti Recurrent Auto, robustní systémy, řídící teplotu, napětí a další technické parametry baterií chrání akumulátor před poškozením při používání rychlých nabíječek. Níže uvedené grafy zobrazují procenta dojezdu (jedná se o vozy Tesla Model 3 a Tesla Model Y) zobrazená na palubních přístrojích automobilů v čase.


Čtěte také: Jak nabíjet elektromobil? Základní pravidla, která by měl znát každý


Baterie musí být pro nabíjení náležitě připravena

Aby trakční baterie vydržela co nejdéle, je velmi důležité před připojením nabíjecího konektoru využít funkci Preconditioning, a to jak v extrémním horku, tak v silných mrazech. Díky této funkci dosáhnou bateriové články optimální nabíjecí teploty ještě před příjezdem k nabíječce. Dalším tipem k prodloužení života baterie elektromobilu je vyvarovat se nabíjení na rychlých nabíječkách při velmi nízkých nebo naopak vysokých stavech nabití.

Další studie z roku 2020 zjistila, že u bateriových vozidel, tedy u elektromobilů a plug-in hybridů, došlo v prvním roce používání k degradaci baterie v rozsahu od 0 do 4,1 %. V tomto smyslu byl nejlepším modelem Chevrolet Bolt EV z roku 2019, naopak největší degradaci zaznamenal Mitsubishi Outlander PHEV stejného modelového roku.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články