Německo přiškrtí dotace na elektromobily. Prý už nejsou potřeba

Matouš Vrchota
  • Německá vláda začne utahovat dotační opasky
  • Cenové hladiny pořizovacích cen budou stejně jako výše dotace klesat
  • Po vyčerpání současného balíčku se další dotace neplánují
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Zatímco zájemci o elektromobily v České republice stále čekají na veřejný dotační program pro fyzické osoby, v sousedním Německu vláda uvažuje o snížení její výše. V zemi se popularita vozidel na alternativní pohon stává natolik vysoká, že prý další podporu v takové výši nepotřebuje. Dotace prý splnila své účely a bude se postupně snižovat.

Německo utahuje dotační program pro elektromobily

Zájemci o elektrický vůz v ceně do 40 tisíc eur (zhruba 982 tisíc korun) mají letos nárok na dotaci ve výši 6 tisíc eur (zhruba 147 tisíc korun). Od Nového roku se tato výše sníží o 25 % na 4 500 eur (zhruba 110 tisíc korun). O další čtvrtinu se částka sníží od roku 2024. Auta přesahující pořizovací cenu 40 tisíc eur mají nyní nárok na úlevu ve výši 5 tisíc eur (zhruba 122 tisíc korun). Pro příští rok bude částka snížena na 3 tisíce eur (zhruba 73 tisíc korun).

Dotaci ale ani nyní nedostanete na vozy dražší než 65 tisíc eur. Maximálně si tedy odečtete 5 tisíc eur (zhruba 122 tisíc korun) za vůz v ceně zhruba 1,6 milionu korun. Od roku 2024 ale na dotaci nedosáhnou vozy přesahující pořizovací cenou hranici 45 tisíc eur (zhruba 1,1 milionu korun). Celý program navíc dozná takových změn, že jej budou moci využít pouze fyzické osoby. Společnosti se tak již dále stát nemohou spoléhat.

Nabíjení elektrického vozidla
Nabíjení elektrického vozidla

Čtěte také: Česko rozdává štědré dotace na elektromobily! Ale vy se k nim nedostanete


Milion elektrických aut jezdí po německých silnicích

Důvod, proč k tomuto kroku německá vláda přistoupila je jednoduchý. Jen za minulý rok přibylo na místních silnicích téměř 330 tisíc nových elektrických vozidel. Z všech registrovaných vozidel tvoří 14 % právě čisté elektromobily. Po celém Německu jezdí v současnosti přes milion vozů využívající pro svůj chod alespoň částečně elektřinu. Těch, které jsou na elektřině závislé kompletně je již přes 600 tisíc.

Jenže chystané kroky nejsou kladně přijímány. Podle mnohých je v době s rostoucí inflací, vyššími náklady i celkově dražšími energiemi tento krok protichůdný. Vyjmutí společností z dotací se prý může odrazit i na ceně poskytovaných služeb. Přechod na elektrický pohon by se měl navíc podporovat celoplošně ve všech segmentech. I ředitelka Sdružení automobilového průmyslu Hildegard Müllerová je podobného názoru.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články