Naprostá revoluce v letecké dopravě? Nové palivo je výrazně ekologičtější
- Díky spolupráci společností Twelve a EFT vzniklo uhlíkově neutrální letecké palivo
- E-Jet by mělo mít o 90 % méně uhlíkových emisí než běžné palivo
- Celý projekt byl sponzorován americkým letectvem

Nad budoucností letecké dopravy visí díky ochraně životního prostředí už nějakou dobu veliký otazník. Odborníci se nemůžou shodnout, jakým způsobem by se mělo v tomto dopravním sektoru dosáhnout uhlíkové neutrality. Někdo sází na vodík, jiný zase na novou generaci baterií a elektromotory. Dvě americké společnosti Twelve a Emerging Fuels Technology se však rozhodly, že vyzkouší jinou cestu. Proto spojily síly a společně díky podpoře od americké armády vytvořily speciální uhlíkově neutrální letecké palivo.
Palivo E-Jet může způsobit revoluci
Toto biopalivo s názvem E-Jet by mělo být použitelné jak pro dopravní, tak i letecké vojenské účely. E-Jet je na rozdíl od konkurenčních paliv vyroben čistě z oxidu uhličitého získaného ze vzduchu a nejsou tak potřebné speciální oleje, ze kterých se biopaliva běžně vyrábí.
Problémem mnoha ekologických paliv je však jejich cena. Výjimkou pravděpodobně nebude ani E-Jet, avšak jeho proces výroby by měl být mnohem více efektivní než u konkurenčních produktů. Ty většinou promění v palivo přibližně 65 % původní suroviny. EFT říká, že u jejich paliva jde o více než 80 %.
Twelve shrnuje tento speciální výrobní proces na svých webových stránkách. „E-jet je vytvořen pomocí naší technologie transformace uhlíku, nového elektrochemického reaktoru a katalyzátoru, který elektrifikuje CO2 a vodu, což vytváří plyn CO + H2, který následně rafinujeme do uhlíkově neutrálního tryskového paliva.“

Čtěte také: DHL objednává elektroletadla, která uletí pár kilometrů. Skvělý plán nebo nesmysl?
Není nutná úprava motorů letadel
Podle společnosti má E-Jet téměř stejné vlastnosti, jako běžně používané palivo, a proto pro jeho využití není nutná speciální úprava motorů letadla. Oproti běžnému palivu však údajně má o 90 % nižší emise celého životního cyklu. Zároveň také díky jednoduchosti paliva vzniká při spalování méně toxických látek.
Twelve také tvrdí, že pro lety do 3 hodin se budou pravděpodobně využívat čistě elektrická letadla. Pro delší lety je však nutné skladovat energii více efektivně, což má umožnit právě E-Jet. V létě bylo palivo otestováno a schváleno pro americké letectvo.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.