Naprostá revoluce v letecké dopravě? Nové palivo je výrazně ekologičtější

Martin Hájek
  • Díky spolupráci společností Twelve a EFT vzniklo uhlíkově neutrální letecké palivo
  • E-Jet by mělo mít o 90 % méně uhlíkových emisí než běžné palivo
  • Celý projekt byl sponzorován americkým letectvem
Stíhačka
Stíhačka

Nad budoucností letecké dopravy visí díky ochraně životního prostředí už nějakou dobu veliký otazník. Odborníci se nemůžou shodnout, jakým způsobem by se mělo v tomto dopravním sektoru dosáhnout uhlíkové neutrality. Někdo sází na vodík, jiný zase na novou generaci baterií a elektromotory. Dvě americké společnosti Twelve a Emerging Fuels Technology se však rozhodly, že vyzkouší jinou cestu. Proto spojily síly a společně díky podpoře od americké armády vytvořily speciální uhlíkově neutrální letecké palivo.

Palivo E-Jet může způsobit revoluci

Toto biopalivo s názvem E-Jet by mělo být použitelné jak pro dopravní, tak i letecké vojenské účely. E-Jet je na rozdíl od konkurenčních paliv vyroben čistě z oxidu uhličitého získaného ze vzduchu a nejsou tak potřebné speciální oleje, ze kterých se biopaliva běžně vyrábí.

Problémem mnoha ekologických paliv je však jejich cena. Výjimkou pravděpodobně nebude ani E-Jet, avšak jeho proces výroby by měl být mnohem více efektivní než u konkurenčních produktů. Ty většinou promění v palivo přibližně 65 % původní suroviny. EFT říká, že u jejich paliva jde o více než 80 %.

Twelve shrnuje tento speciální výrobní proces na svých webových stránkách. „E-jet je vytvořen pomocí naší technologie transformace uhlíku, nového elektrochemického reaktoru a katalyzátoru, který elektrifikuje CO2 a vodu, což vytváří plyn CO + H2, který následně rafinujeme do uhlíkově neutrálního tryskového paliva.“

Americké letectvo spolupracuje na vývoji ekologického paliva
Americké letectvo spolupracuje na vývoji ekologického paliva

Čtěte také: DHL objednává elektroletadla, která uletí pár kilometrů. Skvělý plán nebo nesmysl?


Není nutná úprava motorů letadel

Podle společnosti má E-Jet téměř stejné vlastnosti, jako běžně používané palivo, a proto pro jeho využití není nutná speciální úprava motorů letadla. Oproti běžnému palivu však údajně má o 90 % nižší emise celého životního cyklu. Zároveň také díky jednoduchosti paliva vzniká při spalování méně toxických látek.

Twelve také tvrdí, že pro lety do 3 hodin se budou pravděpodobně využívat čistě elektrická letadla. Pro delší lety je však nutné skladovat energii více efektivně, což má umožnit právě E-Jet. V létě bylo palivo otestováno a schváleno pro americké letectvo.


Autor článku

Martin Hájek - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.


Komentáře


Nejnovější články