Výrobce luxusních elektrických automobilů, firma Lucid Motors, během své zprávy o výsledcích za čtvrté čtvrtletí 2022 uvedl, že k 21. únoru má více než 28 000 rezervaci pro svůj sedan Lucid Air. To je ale oproti minulosti značný pokles.
Během středeční zprávy o výsledcích za čtvrté čtvrtletí 2022 společnost uvedla, že k 21. únoru eviduje více než 28 000 rezervací sedanu Lucid Air. Vzhledem k tomu, že v listopadu firma evidovala 34 000 rezervací a ve čtvrtém čtvrtletí dodala přibližně 2 000 automobilů, se jedná o velké překvapení.
Ještě mnohem překvapivější zprávou je, že firma v roce 2023 plánuje vyrobit pouhých 10 000 až 14 000 vozidel, což je mnohem méně, než očekávali analytici z Wall Street (27 000 kusů) a méně, než je roční výrobní kapacita továrny, která činí přibližně 34 000 vozů. Po zveřejnění zprávy došlo k poklesu firemních akcí o zhruba 15 %.
Čtěte také: Lucid Air Pure & Air Touring – Prémiové elektromobily posouvají hranice nemožného
Při zavádění modelu Lucid Air do výroby čelí automobilka dlouhodobým problémům. Společnost věnovala velkou část první poloviny roku 2022 zabezpečení klíčových výrobních komponent a odstraňování problémů v logistice. I když v současnosti běží výroba hladce, vypadá to, že nastává nový problém. Firma nedokáže v dostatečném množství převádět rezervace na objednávky.
To uznává i generální ředitel Peter Rawlinson, který ale připomíná, že rezervace nejsou závazné. Hlavní problematiku vidí manažer jinde. „Myslím si, že máme nejlepší produkt na světě, ale příliš málo zákazníků si uvědomuje nejen auto, ale dokonce nevnímá ani značku.“
Firmě může pomoci vylepšení marketingu. Je ale zřejmé, že zájem o vozidla není zdaleka takový, jaké bylo očekávání, což u investorů vyvolává řadu otázek. Ty souvisejí nejen s velikostí potenciálního trhu, ale také s tím, zda nebyly předchozí odhady příliš růžové.
„Provozování automobilky hluboko pod její výrobní kapacitou není právě cesta k ziskovosti,“ připouští finanční ředitelka Sherry House. „Vzhledem k tomu, že vyrábíme vozidla v malých objemech na linkách určených pro velké série, máme a budeme mít negativní hrubý zisk, související s mzdovými a režijními náklady.“ S tím souvisí další otázka: Jak dlouho si Lucid bude moci dovolit provozovat továrnu se ztrátou?
Také analytik Bank of America John Murphy, který byl v minulosti ohledně značky velmi optimistický, musel ve zprávě pro investory snížit bankovní rating. Murphy sdělil, že očekává, že se situace ve firmě nezmění ani před rokem 2027 a že firma musí získat mnohem víc kapitálu, než dříve očekával.
Dobrou zprávou je, že Lucid má bohatého investora, který je stále ochoten společnost podporovat, komentuje server CNBC. Saúdskoarabský veřejný investiční fond, který vlastní přibližně 62 % automobilky, to ukázal naposledy v prosinci, kdy investoval dalších 915 milionů dolarů. Dokud bude firma mít takovou podporu, neměla by být její činnost ohrožena. Přesto je jasné, že cesta k ziskovosti bude mnohem delší, než se očekávalo.
Výrobce luxusních elektrických automobilů, firma Lucid Motors, během své zprávy o výsledcích za čtvrté čtvrtletí 2022 uvedl, že k 21. únoru má více než 28 000 rezervaci pro svůj sedan Lucid Air. To je ale oproti minulosti značný pokles.
Během středeční zprávy o výsledcích za čtvrté čtvrtletí 2022 společnost uvedla, že k 21. únoru eviduje více než 28 000 rezervací sedanu Lucid Air. Vzhledem k tomu, že v listopadu firma evidovala 34 000 rezervací a ve čtvrtém čtvrtletí dodala přibližně 2 000 automobilů, se jedná o velké překvapení.
Ještě mnohem překvapivější zprávou je, že firma v roce 2023 plánuje vyrobit pouhých 10 000 až 14 000 vozidel, což je mnohem méně, než očekávali analytici z Wall Street (27 000 kusů) a méně, než je roční výrobní kapacita továrny, která činí přibližně 34 000 vozů. Po zveřejnění zprávy došlo k poklesu firemních akcí o zhruba 15 %.
Čtěte také: Lucid Air Pure & Air Touring – Prémiové elektromobily posouvají hranice nemožného
Při zavádění modelu Lucid Air do výroby čelí automobilka dlouhodobým problémům. Společnost věnovala velkou část první poloviny roku 2022 zabezpečení klíčových výrobních komponent a odstraňování problémů v logistice. I když v současnosti běží výroba hladce, vypadá to, že nastává nový problém. Firma nedokáže v dostatečném množství převádět rezervace na objednávky.
To uznává i generální ředitel Peter Rawlinson, který ale připomíná, že rezervace nejsou závazné. Hlavní problematiku vidí manažer jinde. „Myslím si, že máme nejlepší produkt na světě, ale příliš málo zákazníků si uvědomuje nejen auto, ale dokonce nevnímá ani značku.“
Firmě může pomoci vylepšení marketingu. Je ale zřejmé, že zájem o vozidla není zdaleka takový, jaké bylo očekávání, což u investorů vyvolává řadu otázek. Ty souvisejí nejen s velikostí potenciálního trhu, ale také s tím, zda nebyly předchozí odhady příliš růžové.
„Provozování automobilky hluboko pod její výrobní kapacitou není právě cesta k ziskovosti,“ připouští finanční ředitelka Sherry House. „Vzhledem k tomu, že vyrábíme vozidla v malých objemech na linkách určených pro velké série, máme a budeme mít negativní hrubý zisk, související s mzdovými a režijními náklady.“ S tím souvisí další otázka: Jak dlouho si Lucid bude moci dovolit provozovat továrnu se ztrátou?
Také analytik Bank of America John Murphy, který byl v minulosti ohledně značky velmi optimistický, musel ve zprávě pro investory snížit bankovní rating. Murphy sdělil, že očekává, že se situace ve firmě nezmění ani před rokem 2027 a že firma musí získat mnohem víc kapitálu, než dříve očekával.
Dobrou zprávou je, že Lucid má bohatého investora, který je stále ochoten společnost podporovat, komentuje server CNBC. Saúdskoarabský veřejný investiční fond, který vlastní přibližně 62 % automobilky, to ukázal naposledy v prosinci, kdy investoval dalších 915 milionů dolarů. Dokud bude firma mít takovou podporu, neměla by být její činnost ohrožena. Přesto je jasné, že cesta k ziskovosti bude mnohem delší, než se očekávalo.