Podle nových analýz by mohla zájem o elektromobily zvýšit hlavně vylepšená infrastruktura nabíječek, dále pak instalace vylepšených nabíječek. Evropská unie chce mít do rok 2030 3,5 milionu nabíječek.
Většina nabíječek v Německu, Francii a Holandsku
V roce 2023 bylo v celé Evropské unii k dispozici více než 630 000 veřejných dobíjecích míst, přičemž 61 procent se podle Evropské asociace výrobců automobilů nacházelo pouze ve třech zemích – Německu, Francii a Nizozemsku. Zároveň zde má jezdit kolem tří milionu elektromobilů.
Každé třetí nabíjení selže
Je to právě nedostatečná infrastruktura, která mnohé od pořízení elektromobilu odrazuje. Zároveň jsou nabíječky poruchové. Finská společnost zabývající se nabíjením elektromobilů nedávno zveřejnila zprávu, ve které uvádí, že jedno ze tří nabíjení selže. Nejčastější chybou byla chyba v komunikaci mezi nabíjecími jednotkami a vozidlem, dále problémy se zamykáním kabelů.
Registrace v příliš mnoha aplikacích
Podle odborníků mohou tyto potíže způsobit to, že se první uživatelé elektromobilů vrátí ke spalovacím motorům. Nabíjecí stanice obvykle vyžadují registraci v aplikaci, a to pro každou značku často jiné. Novější mají model „plug and pay“, kde uživatel může snadno zaplatit za nabití auta jediným klepnutím kreditní karty. V roce 2023 Evropská rada přijala nařízení Evropské unie o infrastruktuře nabíječek. Nařízení stanoví, že rychlonabíječky s výkonem 50 kW a více musí usnadňovat platby kartou.
Přes 400 000 nových nabíječek ročně
Evropská asociace výrobců automobilů odhaduje, že při současném růstu trhu elektromobilů bude do roku 2030 potřeba 8,8 milionu nabíječek. Evropská komise si klade za cíl mít do roku 2030 3,5 milionu nabíjecích míst, což vyžaduje roční míru instalace 410 000 nabíječek, což je téměř trojnásobek toho, kolik přibylo nabíječek nedávno. Podle návrhu by měly být rychlodobíjecí stanice o výkonu alespoň 150 kW od roku 2025 instalovány každých 60 km podél hlavních dopravních koridorů v Evropské unii.
Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.
Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.