Jak vybrat ideální velikost baterie do elektrokola? Nejde o nic jednoduchého
- Vybíráte nové elektrokolo a nemůžete se rozhodnout, jakou baterii zvolit?
- Jde o důležité rozhodnutí, které ovlivní celou uživatelskou zkušenost
- Je dobré si proto předem stanovit, co od elektrokola očekáváte

Když jsem se v oné vzdálené době, kterou jsem popisoval v minulém článku, rozhodoval o přestavbě trekingového kola na elektrokolo, nevěděl jsem o e-kolech vůbec nic. Chtěl jsem jen za co nejméně peněz pořídit co nejvíce „muziky“. Tedy jinak řečeno, aby moje nové elektrické kolo mělo na svou dobu co nejlepší technické parametry, které by mě neomezovaly v mých výletech.
Jak velkou baterii do elektrokola zvolit?
Mám rád delší vyjížďky, a tak jsem vycházel z jednoduchého výpočtu. Pokud vydržím v sedle 5 hodin a pojedu průměrnou rychlostí 20 km/h, měl bych také baterii dimenzovat na dojezd alespoň 100 kilometrů. A jelikož jsem netušil, jaká bude její budoucí degradace a kolo jsem pořizoval na delší dobu, chtěl jsem baterii částečně předimenzovat, aby i po čase zvládala délku oblíbených tras a neomezovala mě dojezdem.
Jediná věc, kterou jsem si naprosto neuměl představit, byla průměrná spotřeba energie, potřebná na ujetí jednoho kilometru. Tahle veličina je totiž zásadní. Na jejím základě se dá snadno spočítat, jak velkou baterii potřebujete. Samozřejmě, že jsem se snažil získat co nejlepší podklady pro své výpočty a svůj problém jsem konzultoval s prodejci nových elektrokol i s některými uživateli.

Čtěte také: Je tohle ještě elektrokolo?! Nadupaný Hooligan výkonem zesměšní i motorku
Proč se vyplatí několik výpočtů
Nakonec jsem byl natolik zmatený z nesourodosti informací, že jsem raději pořídil tu největší baterii, která byla tehdy k dispozici. A dnes můžu říct, že jsem udělal dobře. Objednal jsem 16 Ah/36V baterii, která jako nová poskytla 576 Wh energie. Co tato hodnota řekne běžnému jezdci?
Potřebujeme jen trochu matematiky, vztažené k vlastní fyzické kondici. V oněch dřívějších dobách jsem skutečně jezdil se spotřebou 4 až 5 Wh/km a dojezd 100 km nebyl nic neobvyklého.
Člověk bohužel nemládne a současná spotřeba v kopcovitém terénu mi narostla na průměrných 7 Wh/km trasy. Tedy až dvakrát více, než kolik uváděli prodejci v kamenných prodejnách, když mi chtěli prodat své výrobky. To znamená, že moje baterie by dnes zvládala dojezd zhruba 80 km, pokud by byla jako nová.

Čtěte také: Blesková akce! Elektrokolo Bezior XF800 právě teď seženete s exkluzivní slevou
Prodejci rádi přikrášlují vlastní produkty
Byl jsem moc rád, že jsem neuvěřil prodejcům, kteří zákazníkovi tvrdí, že s poloviční baterií, dodávanou v jejich kolech, dokáže zvládat trasy o délce až 120 km. Teoreticky mají pravdu. Pokud budete jezdit po proudu řeky s větrem v zádech a jste ve výborné fyzické kondici.
Když si pročtete diskuzní fóra, zjistíte, že kolegové, kteří se na elektrokolech pohybují v čistě horském terénu, mají často spotřebu energie vyšší než 10-15 Wh/km. Nemá smysl rozvádět, že nákupem slabé baterie, která má například 360 Wh, můžete sice ušetřit značnou finanční částku, ale moc se neprojedete. Jinak to ale se spotřebou bude například v rovinatém Třeboňsku.
Proto bych každému novému elektro cyklistovi, který si právě vybírá nový stroj, doporučil, aby si ještě předtím, než si z obchodu odveze elektrické kolo, udělal malý test. Půjčte si elektrokolo, projeďte na něm svou oblíbenou náročnější trasu a zjistěte spotřebu energie (údaj by měl být součástí palubního „infotainmentu“).
Na základě naměřených hodnot zvolte s přiměřenou rezervou velikost baterie. Na elektrokole totiž nechcete zažít, aby vám došla šťáva před dojezdem do cíle. Pokud nejste trénovaní jezdci, vlastní silou se daleko nedostanete. Je to podobné, jako když dojde benzín ve spalovací Babettě.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".