Z globálního průzkumu EY Mobility Consumer Index 2024 vyplývá, že u alternativních vozidel čeští spotřebitelé preferují jako budoucí pohon především hybridy, zatímco plně elektrická vozidla jsou o poznání méně populární.
Zájem o elektromobilitu podle zjištění EY globálně roste, v uplynulém roce tento trend zpomalil. Česká republika je oproti některým jiným zemím v tomto ohledu relativně konzistentní – v Česku se popularita alternativních pohonů, které respondenti deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 % (oproti strmému nárůstu z 30 % v roce 2020 na současných 58 % celosvětově).
Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 % respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem 7 % dotázaných, plně elektrická vozidla lákají pouze 6 %. Zejména v poslední kategorii jde o ostrý kontrast proti sousednímu Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 % dotázaných.
„Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ vysvětluje zaznamenané trendy Zdeněk Dušek, partner v týmu Business Consulting v EY Česká republika.
Češi uvažují o elektromobilech kvůli tomu, že je trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.
To, že je pořízení elektromobilu finančně náročné, si myslí 40 % dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 %), čtvrtina stále nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.
„Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do třiceti minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ hodnotí situaci Petr Knap, seniorní poradce v týmu Automotive & Mobility v EY Česká republika.
Z globálního průzkumu EY Mobility Consumer Index 2024 vyplývá, že u alternativních vozidel čeští spotřebitelé preferují jako budoucí pohon především hybridy, zatímco plně elektrická vozidla jsou o poznání méně populární.
Zájem o elektromobilitu podle zjištění EY globálně roste, v uplynulém roce tento trend zpomalil. Česká republika je oproti některým jiným zemím v tomto ohledu relativně konzistentní – v Česku se popularita alternativních pohonů, které respondenti deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 % (oproti strmému nárůstu z 30 % v roce 2020 na současných 58 % celosvětově).
Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 % respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem 7 % dotázaných, plně elektrická vozidla lákají pouze 6 %. Zejména v poslední kategorii jde o ostrý kontrast proti sousednímu Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 % dotázaných.
„Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ vysvětluje zaznamenané trendy Zdeněk Dušek, partner v týmu Business Consulting v EY Česká republika.
Češi uvažují o elektromobilech kvůli tomu, že je trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.
To, že je pořízení elektromobilu finančně náročné, si myslí 40 % dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 %), čtvrtina stále nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.
„Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do třiceti minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ hodnotí situaci Petr Knap, seniorní poradce v týmu Automotive & Mobility v EY Česká republika.