Elektroauta podporují porušování lidských práv, tvrdí Amnesty International

Pro výrobu baterií do elektromobilů jsou potřeba strategické nerosty. Ty se ale podle zprávy Amnesty International těží za nelidských podmínek a výrobci elektromobilů nemají pod kontrolou dodavatelské řetězce, přitom by mohli svým nátlakem tyto podmínky výrazně zlepšit.
Stovky nových dolů na kobalt, lithium, měď a nikl
Podle zprávy výrobci automobilů nadále podporují porušování lidských práv tím, že selhávají v odpovědném získávání klíčových minerálů, které jsou kriticky potřebné pro baterie elektrických vozidel. Baterie elektrických vozidel obsahují minerály a kovy, jako je kobalt, měď, lithium a nikl, které se těží v zemích, jako je Demokratická republika Kongo a Filipíny. K uspokojení poptávky bude potřeba otevřít odhadem 350 nových dolů.
Nelidské podmínky a nucené vystěhování
Amnesty International varuje, že spěch s těžbou nerostů má temnou stránku, včetně nuceného vystěhování, ohrožení zdraví znečištěním životního prostředí, nebezpečných pracovních podmínek a zneužívání práv původních obyvatel, v Demokratické republice Kongo již dnes dochází k nucenému vystěhování.

Výrobci mají využít svůj vliv
Organizace, která přišla s alarmující zprávou, proto vyzývá automobilové společnosti, aby využily svého masivního vlivu jako globální nákupčí nerostů k ovlivnění těžebních společností a hutí a tato lidská práva zmírnily. Studie 13 výrobců elektromobilů zjistila, že žádný z nich neprokázal, že provádějí náležitou hloubkovou kontrolu lidských práv ve svých dodavatelských řetězcích baterií.
Nejlépe si vede Mercedes-Benz
V žebříčku se čínská společnost BYD, jeden z největších a nejrychleji rostoucích výrobců elektromobilů, umístila na posledním místě hodnocení, na prvním místě byl německý výrobce Mercedes-Benz. Americká Tesla, která je největším a nejznámějším producentem elektrických aut, byla druhým nejlépe hodnoceným výrobcem elektromobilů.
Autor článku

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.
Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.