Do elektrokol míří technologie, která výrazně sníží jejich nehodovost
- S rostoucí oblibou elektrokol bohužel roste i nehodovost
- Výrobci se snaží zvýšit bezpečnost jízdy
- Díky funkci ABS může počet nehod klesnout až o 30 %

O tom, že nedílnou součástí jízdy na kole je umění správně brzdit, se přesvědčil asi každý uživatel tohoto jednostopého vozidla. Ve chvíli, kdy jde o jízdu na rychlejším a vzhledem k hmotnosti mnohem hůř ovladatelném elektrokole, přijde nejen svátečním jezdcům vhod převratná technická novinka německé firmy Bosch.
Za řadou nehod je nekontrolované brzdění
Snad každý z nás zažil při jízdě na kole situaci, kdy bylo třeba rychle zastavit nebo prudce brzdit. Stačí, když se za zatáčkou objeví dítě, cyklostezku v celé šířce zaberou chodci nebo se objeví jiná nečekaná překážka. Často přichází úlek, následovaný ve zlomcích vteřiny tvrdým zamáčknutím obou páček brzd. Co se děje dál, je často dílem náhody a mnohdy i štěstí.
Jen málokdo má v podobných situacích brzdění pod kontrolou a odřená kolena jsou ještě snesitelným výsledkem panického brzdění. Na elektrokolech připomíná jízda spíše ovládání lehkého mopedu než jízdního kola. Vzhledem k oblíbenosti těchto kol u jezdců, kteří často bezpečně nezvládají ani jízdu na běžném kole, prudce vzrůstá počet nehod a jejich následky jsou vážné.

Čtěte také: IKEA na to zase jednou kápla. Zboží doručuje na solárních elektrokolech
Bosch přichází s novou technologií
Statistiky mluví jasně a právě proto se velcí výrobci elektrokol, jako například Bosch, zabývají nejen výkonem motorů a účinností baterií, ale dalším cílem jejich práce je zvýšení celkové bezpečnosti. Bez ohledu na elektrokola došlo v posledních deseti letech k převratnému vývoji brzdových systémů běžných jízdních kol. Jako příklad mohou sloužit značky SRAM nebo Shimano, které jsou vyvinuty tak, aby maximalizovaly brzdný výkon a současně eliminovaly slábnutí brzd v dlouhých klesáních. Proto bylo logickým krokem vývoje začlenění elektroniky do systému.
Firma Bosch předvedla na nedávno ukončeném veletrhu spotřební elektroniky CES 2023 v Las Vegas antiblokovací systém pro elektrokola. Ten funguje podobně jako ABS u aut nebo motocyklů a pomocí snímačů otáčení kol minimalizuje jejich blokování při brzdění. Výsledkem je kratší brzdná dráha a minimální riziko smyku. Díky novému systému ABS může u elektrických kol dojít ke snížení nehod až o 30 %.
Důležité je zde říct, že nejde jen o smyk zadního kola způsobujícího řadu nehod, ale také o nebezpečné „přeletění řidítek“, které často končí těžkým pádem. Pro nezkušené jezdce na elektrokole, kteří neumí pracovat s výkonnými hydraulickými brzdami, může být ABS „darem z nebes“, komentuje firma Bosch.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".