Na veřejné rychlonabíjecí stanici společnosti ČEZ v Česticích poblíž Kostelce nad Orlicí došlo k nepříjemné události. Jeden z majitelů elektromobilu si o Vánocích nabíjel svůj vůz, když zjistil, že platba se uskutečnila nikoliv v korunách, ale v eurech. Jak k celé události došlo a jak to nakonec dopadlo?
K účtování v této měně došlo bez předchozího upozornění: „Za využití nabíječky mi dne 25. 12. 2024 zablokovala částku 1 200 eur (přes 30 tisíc korun) a následně vyúčtovala za dobití 20 kWh 440 eur (přes 11 tisíc korun). Následná komunikace při reklamaci naprosto nedostatečná. Peníze stále nevráceny,“ povzdechl si majitel vozu na sociální síti. Nabíjení ho tedy vyšlo na naprosto šílených 552 Kč/kWh, místo 18 Kč/kWh v případě rychlého DC nabíjení s výkonem až 160 kW.
Po dotazu redakce Elektrickevozy.cz provozovatel sítě nabíječek ČEZ přisvědčil, že k této události skutečně došlo: „K uvedenému stržení částky za dobíjení i účtování samotného dobíjení v EUR místo CZK v lokalitě Čestice došlo z důvodu nevhodné verze firmware předinstalované dodavatelem platebních terminálů na tomto jednom konkrétním terminálu (firmware jsou data uložená v programovatelné paměti). To způsobilo, že i když účtováno bylo v CZK a stejně tak i faktura byla vystavena v CZK, stržena byla ale částka v EUR,“ řekl Martin Schreier, tiskový mluvčí ČEZ.
Popsal také, jak došlo k tomu, že platba nebyla hned vrácena: „Se zákazníkem, který incident reklamoval, komunikovaly operátorky Call centra služby Futurego. Přestože byl okamžitě zadán požadavek na vrácení, číslo platební karty se neshodovalo s číslem virtuální karty použité při platbě, a proto bohužel nedošlo ke spárování a odeslání platby,“ konstatoval Martin Schreier.
ČEZ následně svou chybu uznal a připravil pro klienta kompenzaci: „Po individuální dohodě se zákazníkem, kterému jsme se za technickou chybu omluvili, mu byla poukázána zpět jak stržená částka, tak i částka za samotné dobíjení. Peníze už má tedy zpátky na účtu. Jako kompenzaci za způsobené problémy bude mít zákazník toto dobíjení zdarma.“
V současné době je nabíječka mimo provoz, neboť je třeba ji vyměnit: „Aby se taková situace neopakovala, platební terminál na dobíjecím stojanu v Česticích jsme odinstalovali a bude nahrazen novým. Současně naši technici prověřují firmware všech platebních terminálů v síti dobíjecích stojanů ČEZ, abychom vyloučili opakování takové situace kdekoli jinde,“ uzavřel Martin Schreier.
Na veřejné rychlonabíjecí stanici společnosti ČEZ v Česticích poblíž Kostelce nad Orlicí došlo k nepříjemné události. Jeden z majitelů elektromobilu si o Vánocích nabíjel svůj vůz, když zjistil, že platba se uskutečnila nikoliv v korunách, ale v eurech. Jak k celé události došlo a jak to nakonec dopadlo?
K účtování v této měně došlo bez předchozího upozornění: „Za využití nabíječky mi dne 25. 12. 2024 zablokovala částku 1 200 eur (přes 30 tisíc korun) a následně vyúčtovala za dobití 20 kWh 440 eur (přes 11 tisíc korun). Následná komunikace při reklamaci naprosto nedostatečná. Peníze stále nevráceny,“ povzdechl si majitel vozu na sociální síti. Nabíjení ho tedy vyšlo na naprosto šílených 552 Kč/kWh, místo 18 Kč/kWh v případě rychlého DC nabíjení s výkonem až 160 kW.
Po dotazu redakce Elektrickevozy.cz provozovatel sítě nabíječek ČEZ přisvědčil, že k této události skutečně došlo: „K uvedenému stržení částky za dobíjení i účtování samotného dobíjení v EUR místo CZK v lokalitě Čestice došlo z důvodu nevhodné verze firmware předinstalované dodavatelem platebních terminálů na tomto jednom konkrétním terminálu (firmware jsou data uložená v programovatelné paměti). To způsobilo, že i když účtováno bylo v CZK a stejně tak i faktura byla vystavena v CZK, stržena byla ale částka v EUR,“ řekl Martin Schreier, tiskový mluvčí ČEZ.
Popsal také, jak došlo k tomu, že platba nebyla hned vrácena: „Se zákazníkem, který incident reklamoval, komunikovaly operátorky Call centra služby Futurego. Přestože byl okamžitě zadán požadavek na vrácení, číslo platební karty se neshodovalo s číslem virtuální karty použité při platbě, a proto bohužel nedošlo ke spárování a odeslání platby,“ konstatoval Martin Schreier.
ČEZ následně svou chybu uznal a připravil pro klienta kompenzaci: „Po individuální dohodě se zákazníkem, kterému jsme se za technickou chybu omluvili, mu byla poukázána zpět jak stržená částka, tak i částka za samotné dobíjení. Peníze už má tedy zpátky na účtu. Jako kompenzaci za způsobené problémy bude mít zákazník toto dobíjení zdarma.“
V současné době je nabíječka mimo provoz, neboť je třeba ji vyměnit: „Aby se taková situace neopakovala, platební terminál na dobíjecím stojanu v Česticích jsme odinstalovali a bude nahrazen novým. Současně naši technici prověřují firmware všech platebních terminálů v síti dobíjecích stojanů ČEZ, abychom vyloučili opakování takové situace kdekoli jinde,“ uzavřel Martin Schreier.