Elektrický pickup Tesla Cybertruck byl představen již v listopadu 2019, kdy vzbudil obrovský poprask a postupně nasbíral dva miliony předobjednávek. Na start jeho výroby si však natěšení zájemci museli po řadě odkladů počkat až na letošní rok.
O to větší vzbudilo poprask nedávné rozhodnutí Tesly aktualizovat smluvní podmínky pro jeho objednávky, ve kterých výslovně zakazuje jeho další prodej během prvního roku vlastnictví. Tesla tak možná chtěla jen odfiltrovat skutečné fanoušky od překupníků, ale ve skutečnosti naštvala úplně všechny. Není proto divu, že spornou klauzuli potichoučku odstranila.
Jak jsme vás v pondělí informovali, Tesla aktualizovala standardní smlouvu o koupi svých motorových vozidel. To by nebylo nic zvláštního, kdyby dva týdny před startem prodeje Cybertrucku nepřidala zvláštní odstavec, který se týká přímo něj. Z něj vyplynulo, že pokud by se jej majitel Cybertrucku s nízkým VIN pokusil prodat během prvního roku vlastnictví, Tesla by ho zažalovala o 50 000 dolarů nebo více, pokud by byl jeho zisk z prodeje vyšší.
Existovala výjimka pro ty, kteří z nějakého závažného důvodu skutečně potřebovali auto prodat. Ti by ho však byli nuceni přednostně nabídnout ke zpětnému odprodeji přímo automobilce, ale Tesla si vyhradila právo je odmítnout. Smluvní klauzule přitom nijak neupřesňovala, jak dlouho bude tato doložka platit.
Ačkoli Tesla po ostré kritice a mediální smršti zařadila zpátečku a pasáž vypustila, nemusí být úplně vyhráno. Podle článku ze serveru Electrek stále existuje možnost, že se tato sporná část objeví v budoucí verzi kupní smlouvy nebo možná ve smlouvě specifické pro Cybertruck, kterou podepíší první kupující. Uvidíme na konci měsíce, až Tesla vyřídí první objednávky.
Čtěte také: Tak přeci jen! Cybertruck zvládne jezdit i „bokem“, Tesla už novou funkci testuje
Použití takové klauzule není sice úplně běžné, ale stranu ani úplně výjimečné. Používají je i jiné automobilky. V těchto případech se však vždy jedná o vzácné a drahé supersporty, jako jsou některé modely Ferrari nebo Porsche.
V některých případech si takoví výrobci dokonce vybírají zákazníky a mohou vám odmítnout vůz i prodat. Nicméně u elektromobilu, jehož původní startovací cena byla stanovena na 40 000 dolarů, a jehož chce Tesla podle svých vyjádření vyrábět 125 000 kusů ročně, je aplikace takové klauzule přinejmenším zvláštní.
Elektrický pickup Tesla Cybertruck byl představen již v listopadu 2019, kdy vzbudil obrovský poprask a postupně nasbíral dva miliony předobjednávek. Na start jeho výroby si však natěšení zájemci museli po řadě odkladů počkat až na letošní rok.
O to větší vzbudilo poprask nedávné rozhodnutí Tesly aktualizovat smluvní podmínky pro jeho objednávky, ve kterých výslovně zakazuje jeho další prodej během prvního roku vlastnictví. Tesla tak možná chtěla jen odfiltrovat skutečné fanoušky od překupníků, ale ve skutečnosti naštvala úplně všechny. Není proto divu, že spornou klauzuli potichoučku odstranila.
Jak jsme vás v pondělí informovali, Tesla aktualizovala standardní smlouvu o koupi svých motorových vozidel. To by nebylo nic zvláštního, kdyby dva týdny před startem prodeje Cybertrucku nepřidala zvláštní odstavec, který se týká přímo něj. Z něj vyplynulo, že pokud by se jej majitel Cybertrucku s nízkým VIN pokusil prodat během prvního roku vlastnictví, Tesla by ho zažalovala o 50 000 dolarů nebo více, pokud by byl jeho zisk z prodeje vyšší.
Existovala výjimka pro ty, kteří z nějakého závažného důvodu skutečně potřebovali auto prodat. Ti by ho však byli nuceni přednostně nabídnout ke zpětnému odprodeji přímo automobilce, ale Tesla si vyhradila právo je odmítnout. Smluvní klauzule přitom nijak neupřesňovala, jak dlouho bude tato doložka platit.
Ačkoli Tesla po ostré kritice a mediální smršti zařadila zpátečku a pasáž vypustila, nemusí být úplně vyhráno. Podle článku ze serveru Electrek stále existuje možnost, že se tato sporná část objeví v budoucí verzi kupní smlouvy nebo možná ve smlouvě specifické pro Cybertruck, kterou podepíší první kupující. Uvidíme na konci měsíce, až Tesla vyřídí první objednávky.
Čtěte také: Tak přeci jen! Cybertruck zvládne jezdit i „bokem“, Tesla už novou funkci testuje
Použití takové klauzule není sice úplně běžné, ale stranu ani úplně výjimečné. Používají je i jiné automobilky. V těchto případech se však vždy jedná o vzácné a drahé supersporty, jako jsou některé modely Ferrari nebo Porsche.
V některých případech si takoví výrobci dokonce vybírají zákazníky a mohou vám odmítnout vůz i prodat. Nicméně u elektromobilu, jehož původní startovací cena byla stanovena na 40 000 dolarů, a jehož chce Tesla podle svých vyjádření vyrábět 125 000 kusů ročně, je aplikace takové klauzule přinejmenším zvláštní.