Papež jezdí na baterky. Nový papamobil je předělávkou Mercedesu třídy G

Současný papež František ve svých vyjádření často dává najevo, že mu není lhostejný nejen stav společnosti, ale i životního prostředí. Svá slova nyní přetaví v činy i jeho zbrusu nový vůz tzv. Papamobil. Ten jako již tradičně dodala automobilka Mercedes-Benz a jako základ pro jeho stavbu použila nový elektrický modelu G 580 s technologií EQ.
Přestavba na papamobil zabrala rok
Tým specialistů z rakouského Grazu, německého Sindelfingenu a Říma pracoval na novém papamobilu téměř rok. Koordinaci projektu řídil tým z Říma, zatímco v Grazu byl přizpůsoben elektrický pohonný systém. V Sindelfingenu byla ručně vyrobena karoserie, interiér i individuální výbava, přičemž byla zachována tradiční řemeslná péče.
Nový model G580 s technologií EQ přitom přišel zásadními úpravami, včetně pohonu, který musel zajistit maximální efektivitu při specifických požadavcích. Papamobil je nejčastěji využíván pro pomalou jízdu během veřejných vystoupeních, což si vyžádalo úpravu čtveřice elektromotorů, které se nacházejí v blízkosti kol.
Ty největší změny však nastaly v interiéru. Zadní lavice byla nahrazena centrálně umístěným výškově nastavitelným otočným sedadlem, které umožňuje flexibilní pohyb a komunikaci s publikem z různých úhlů. Po stranách za tímto hlavním sedadlem byla integrována dvě další samostatná sedadla.
Design exteriéru zahrnuje odstranění střechy za B-sloupkem a harmonické začlenění B-sloupku do bočních stěn, což vytváří unikátní siluetu. Při nepřízni počasí poskytuje ochranu nasazovací střecha. Levé zadní dveře byly odstraněny a ručně znovu vytvořeny v jednom kuse, pravé dveře byly upraveny na otevírání proti směru jízdy. Exteriér vozidla zůstává v tradiční perleťově bílé barvě, která je typická pro předchozí Papamobily.

Mercedes-Benz a Vatikán patří k sobě
Německá automobilka vyrábí vozidla pro hlavu katolické církve již téměř 100 let. Prvním modelem byl Nürburg 460 Pullman-Limousine pro papeže Pia XI. v roce 1930, která zachovala některé prvky kočárů, například sklápěcí sedadla pro dva hodnostáře. V 60. letech používal Jan XXIII. 300 Landaulet s prodlouženým rozvorem, zatímco Pavel VI. měl 600 Pullman-Landaulet a později 300 SEL Landaulet.
Až Jan Pavel II. zavedl v 80. letech první oficiální „Papamobil“, což byl upravený model třídy G. Od roku 2002 používal model G 500, který později sloužil i jeho nástupcům Benediktu XVI. a Františkovi. Kromě toho hlava katolické církve využívala i speciální modely na platformách M-Class a GLE. Některá z těchto vozidel jsou dnes vystavena ve Vatikánu a v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.