Pokud jste někdy cestovali napříč státy Evropy, jistě jste se setkali s problematikou dálničních známek. Každá ze zemí totiž poplatky řeší trochu jiným způsobem a vyznat se v jednotlivých částkách není vždy jednoduché. S tím by mělo pomoci nové nařízení Evropské unie, které základní parametry sjednotí a celý systém tak udělá znatelně přehlednější. Kromě toho do nabídky rovněž přibude tzv. „denní“ dálniční známka. Ptáte se, k čemu by mohla být dobrá?
Představte si, že jste cizinec, kupříkladu Slovák, a potřebujete přes Českou republiku projet do Německa, přičemž cesta po našich dálnicích zabere nanejvýš jeden celý den. Otevřete tedy portál edalnice.cz a prolistujete současnou nabídku. Ejhle, nejlevnější varianta bude platit celkem 10 dní a její standardní cena je stanovena na 310 Kč (eko cena potom na 155 Kč).
Nejsme ovšem ani zdaleka jediným státem, který do této chvíle nenabízel jednodenní dálniční známku pro účely pouhého „projetí“ státu a proto se může ve výsledku částka za takovou cestu razantně zvýšit. Jsou tu také řidiči, kteří skutečně potřebují vyjet za hranice města nanejvýš jednou za rok. Proto se jim koupě takového kupónu nevyplatí a raději hledají alternativy ve formě přiléhajících silnic, na kterých není třeba platit mýto.
Abychom se tedy dostali k tomu podstatnému – v návaznosti na nové nařízení Evropské unie musí Česká republika poupravit ceny dálničních známek a přidat zmíněnou jednodenní variantu. Kompletní přehled naleznete v tomto článku.
Od 1. března 2024 pořídíte dálniční známku na jeden den za standardní cenu 200 Kč. V případě, že vlastníte vůz s pohonem na zemní plyn nebo biometan, částka bude poloviční – 100 Kč. Další proměnná budou hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km, jejichž jednodenní známka vyjde na 50 Kč. Vozy s čistě elektrickým pohonem nebudou platit nic.
Čtěte také: Tesla zlevňuje nabíjení. Superchargery v Evropě mají cenu až o 25 % nižší
Otázka: „Vyplatí se jednodenní dálniční známka?“ tedy dosti záleží na konkrétní situaci. Rozdíl mezi jednodenní a 10denní je u standardní ceny pouze 70 Kč, u vozidel na zemní plyn nebo biometan 30 Kč a u hybridů dokonce 10 Kč. Nejste-li si jistí, zda vám bude stačit známka na jeden nebo dva dny, vždy bude jistější pořídit si desetidenní variantu. Stejně tak, pokud jedete na týden stanovat, logicky se opět bezesporu vyplatí koupě známky s platností 10 dní. To je poměrně jednoduchá matematika.
Roční dálniční známka standardně stojí 2300, což je přibližně desetinásobek. To znamená, že pokud potřebujete trávit na dálnicí více, než 12 dní ročně, rozhodně se nevyplatí známku nakupovat zvlášť na každou cestu. Dobře si dokážeme představit situaci, kdy rodina vlastní dva vozy, přičemž jeden z nich má koupenou dálniční známku na rok a druhý vůz si jí může v krajním případě přikoupit na jeden jediný den. Možností je skutečně mnoho.
Co si o novém ceníku myslíte vy? Využijete jednodenní dálniční známku, nebo vám taková varianta připadá zbytečná? Dejte nám vědět do komentářů!
Pokud jste někdy cestovali napříč státy Evropy, jistě jste se setkali s problematikou dálničních známek. Každá ze zemí totiž poplatky řeší trochu jiným způsobem a vyznat se v jednotlivých částkách není vždy jednoduché. S tím by mělo pomoci nové nařízení Evropské unie, které základní parametry sjednotí a celý systém tak udělá znatelně přehlednější. Kromě toho do nabídky rovněž přibude tzv. „denní“ dálniční známka. Ptáte se, k čemu by mohla být dobrá?
Představte si, že jste cizinec, kupříkladu Slovák, a potřebujete přes Českou republiku projet do Německa, přičemž cesta po našich dálnicích zabere nanejvýš jeden celý den. Otevřete tedy portál edalnice.cz a prolistujete současnou nabídku. Ejhle, nejlevnější varianta bude platit celkem 10 dní a její standardní cena je stanovena na 310 Kč (eko cena potom na 155 Kč).
Nejsme ovšem ani zdaleka jediným státem, který do této chvíle nenabízel jednodenní dálniční známku pro účely pouhého „projetí“ státu a proto se může ve výsledku částka za takovou cestu razantně zvýšit. Jsou tu také řidiči, kteří skutečně potřebují vyjet za hranice města nanejvýš jednou za rok. Proto se jim koupě takového kupónu nevyplatí a raději hledají alternativy ve formě přiléhajících silnic, na kterých není třeba platit mýto.
Abychom se tedy dostali k tomu podstatnému – v návaznosti na nové nařízení Evropské unie musí Česká republika poupravit ceny dálničních známek a přidat zmíněnou jednodenní variantu. Kompletní přehled naleznete v tomto článku.
Od 1. března 2024 pořídíte dálniční známku na jeden den za standardní cenu 200 Kč. V případě, že vlastníte vůz s pohonem na zemní plyn nebo biometan, částka bude poloviční – 100 Kč. Další proměnná budou hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km, jejichž jednodenní známka vyjde na 50 Kč. Vozy s čistě elektrickým pohonem nebudou platit nic.
Čtěte také: Tesla zlevňuje nabíjení. Superchargery v Evropě mají cenu až o 25 % nižší
Otázka: „Vyplatí se jednodenní dálniční známka?“ tedy dosti záleží na konkrétní situaci. Rozdíl mezi jednodenní a 10denní je u standardní ceny pouze 70 Kč, u vozidel na zemní plyn nebo biometan 30 Kč a u hybridů dokonce 10 Kč. Nejste-li si jistí, zda vám bude stačit známka na jeden nebo dva dny, vždy bude jistější pořídit si desetidenní variantu. Stejně tak, pokud jedete na týden stanovat, logicky se opět bezesporu vyplatí koupě známky s platností 10 dní. To je poměrně jednoduchá matematika.
Roční dálniční známka standardně stojí 2300, což je přibližně desetinásobek. To znamená, že pokud potřebujete trávit na dálnicí více, než 12 dní ročně, rozhodně se nevyplatí známku nakupovat zvlášť na každou cestu. Dobře si dokážeme představit situaci, kdy rodina vlastní dva vozy, přičemž jeden z nich má koupenou dálniční známku na rok a druhý vůz si jí může v krajním případě přikoupit na jeden jediný den. Možností je skutečně mnoho.
Co si o novém ceníku myslíte vy? Využijete jednodenní dálniční známku, nebo vám taková varianta připadá zbytečná? Dejte nám vědět do komentářů!