Elektromobilová revoluce se blíží. Ceny baterií překonají zlomový bod

Pavel Škopek
Baterie v elektromobilu | foto: MG
Baterie v elektromobilu | foto: MG

Ceny baterií stále tvoří přibližně třetinu hodnoty nového elektromobilu. To se však mění a nůžky mezi elektromobily a auty se spalovacími motory se postupně zavírají. Podle nedávné analýzy jen v letošním roce klesla průměrná cena Li-Ion baterií pro elektromobily o 20 % na 115 dolarů (2 700 korun) za kilowatthodinu, což je nejprudší pokles cen od roku 2017. Podle aktuálních odhadů by se tak k magické hranici 100 dolarů/kWh mohla dostat už v roce 2026.

Baterie zlevnily o pětinu

Zjištění vychází z každoroční analýzy agentury BloombergNEF, která zahrnovala 343 známých cen baterií pro elektromobily, elektrobusy a elektrické nákladní vozy. Při ceně 115 dolarů/kWh by 75kWh baterie stála 8 625 dolarů (přibližně 206 000 korun) a 50kWh baterie 5 750 dolarů (137 000 korun). Tyto částky jsou průměrné. Levnější LFP baterie mohou být podstatně dostupnější, zatímco články pro výkonné vozy jsou dražší. Pro srovnání, v roce 2020 byla cena 140 dolarů/kWh, což znamenalo náklady 10 500 dolarů (251 000 korun) u 75kWh baterie a 7 000 dolarů (167 000 korun) u 50kWh akumulátoru.

K pětinovému zlevnění od roku 2020 však nedošlo plynulým vývojem. Mezi lety 2020 a 2021 cena klesla z 140 na 118 dolarů/kWh, ale v roce 2022 došlo k prvnímu nárůstu od roku 2010, a to na 151 dolarů/kWh. Příčinami byly rostoucí ceny surovin, jako je nikl, a vysoká inflace. Již v roce 2022 však BloombergNEF předpovídala, že ceny opět začnou klesat, a to od roku 2024.

Hlavním důvodem aktuálního silného poklesu je kromě přechodu na levnější LFP články také zlevnění surovin a komponentů. Nejvýznamnějším faktorem však zůstává masivní nadbytečná výrobní kapacita, která tlačí ceny dolů. Čína sama očekává, že v roce 2024 vyrobí dostatek bateriových článků, aby pokryla 92 % celosvětové poptávky po bateriích pro elektromobily a stacionární úložiště. Přebytek tlačí ceny dolů, ale dlouhodobě se očekává, že výroba baterií bude sladěna s tempem produkce elektromobilů.

Baterie z elektromobilu Kia EV6 | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz
Baterie z elektromobilu Kia EV6 | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Ceny se srovnají s benzínovými auty

BloombergNEF odhaduje, že ceny bateriových sad klesnou pod 100 dolarů/kWh v roce 2026. Do roku 2030 by se pak měly dostat na 69 dolarů/kWh, což je považováno za bod zlomu. Od této hranice se náklady na výrobu elektromobilů vyrovnají automobilům se spalovacími motory.

Od roku 2026 by tak elektromobily mohly být stejně drahé nebo levnější než srovnatelné vozy se spalovacími motory. To potvrzují zkušenosti z Číny, kde ceny baterií již tuto hranici překonaly, což vedlo k tomu, že průměrné ceny elektromobilů jsou nižší než ceny benzinových aut.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články