Toyota i-Road v akci: Grenoble zažívá elektromobilovou revoluci

Obyvatelé Grenoblu dostanou od 1. října 2014 možnost využít nový typ městské mobility postavený na ultrakompaktních elektromobilech zapojených na veřejnou dopravu. V rámci projektu „Cite Lib by Ha:Mo“ dostanou možnost využít pro krátké projížďky po městě 35 trojkolek Toyota i-Road a 35 čtyřkolových elektromobilů Toyota Auto Body COMS.

Toyota se nepodílí na tříletém projektu pouze jako dodavatel elektromobilů, ale dodává i samotný systém Ha:Mo, který dosud provozovala v pilotním provozu pouze ve svém mateřském městě Toyota City v Japonsku. Stanovištěm elektromobilů bude 35 dobíjecích stanic. Celkem se dopravní infrastruktura města rozšíří o celkem 12 dobíjecích míst určených pro tento projekt a dalších 41 dobíjecích míst, kde budou moci dobíjet majitelé elektromobilů plug-in.

Občané Grenoblu si najdou volný elektromobil a zarezervují ho přes aplikaci pro chytré telefony nebo na webu. V rámci jednoduchého cenového schématu „3, 2, 1 euro“ zaplatí za první čtvrthodinu 3 eura, za následující 2 eura a za všechny následující po 1 euru. S ročním předplatným na hromadnou dopravu budou mít sníženou sazbu 2 + 1 euro.

Řízení i-Road je návykové

Toyotu i-Road, která stejně jako COMS nabídne rychlost až 60 km/h a dojezd 30 kilometrů, jsem měl možnost při představení projektu krátce vyzkoušet. Vzhled vozítka se skutečně povedl a vypadá mnohem lépe než Toyota Auto Body COMS, která má boky tvořené textilií uzavíratelné na zip. Uvnitř je pohodlná sedačka řidiče a za ní jednoduché sedadlo pro jednoho pasažéra. Obě sedadla jsou vybavena tříbodovým bezpečnostním pásem. Nutno ovšem říci, že pokud si řidič vyšší postavy posune sedačku na doraz, tak dozadu se vejde maximálně taška s nákupem.

Ovládání i-Road je jednoduché. Pomocí trojice tlačítek si vyberete, zda chcete jet dopředu, neutrál nebo dozadu a pak už jen šlapete na brzdu a plyn. Přesto si jízdu budete zřejmě chvíli zvykat. Spíše než řízení auta se navzdory volantu chová spíše jako skútr. V zatáčkách se díky technologii Active Lean naklání podobně jako lyžař.

Za všech okolností je však svezení v i-Road pohodlné. Škoda, že Toyota nehodlá tato šikovná vozítka prodávat. Dovedu si ho představit na dojíždění do práce v hustém pražském provozu. Takhle je jediná možnost, jak si jej na vlastní kůži vyzkoušet, zajet přímo do Grenoblu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Toyota i-Road v akci: Grenoble zažívá elektromobilovou revoluci

Obyvatelé Grenoblu dostanou od 1. října 2014 možnost využít nový typ městské mobility postavený na ultrakompaktních elektromobilech zapojených na veřejnou dopravu. V rámci projektu „Cite Lib by Ha:Mo“ dostanou možnost využít pro krátké projížďky po městě 35 trojkolek Toyota i-Road a 35 čtyřkolových elektromobilů Toyota Auto Body COMS.

Toyota se nepodílí na tříletém projektu pouze jako dodavatel elektromobilů, ale dodává i samotný systém Ha:Mo, který dosud provozovala v pilotním provozu pouze ve svém mateřském městě Toyota City v Japonsku. Stanovištěm elektromobilů bude 35 dobíjecích stanic. Celkem se dopravní infrastruktura města rozšíří o celkem 12 dobíjecích míst určených pro tento projekt a dalších 41 dobíjecích míst, kde budou moci dobíjet majitelé elektromobilů plug-in.

Občané Grenoblu si najdou volný elektromobil a zarezervují ho přes aplikaci pro chytré telefony nebo na webu. V rámci jednoduchého cenového schématu „3, 2, 1 euro“ zaplatí za první čtvrthodinu 3 eura, za následující 2 eura a za všechny následující po 1 euru. S ročním předplatným na hromadnou dopravu budou mít sníženou sazbu 2 + 1 euro.

Řízení i-Road je návykové

Toyotu i-Road, která stejně jako COMS nabídne rychlost až 60 km/h a dojezd 30 kilometrů, jsem měl možnost při představení projektu krátce vyzkoušet. Vzhled vozítka se skutečně povedl a vypadá mnohem lépe než Toyota Auto Body COMS, která má boky tvořené textilií uzavíratelné na zip. Uvnitř je pohodlná sedačka řidiče a za ní jednoduché sedadlo pro jednoho pasažéra. Obě sedadla jsou vybavena tříbodovým bezpečnostním pásem. Nutno ovšem říci, že pokud si řidič vyšší postavy posune sedačku na doraz, tak dozadu se vejde maximálně taška s nákupem.

Ovládání i-Road je jednoduché. Pomocí trojice tlačítek si vyberete, zda chcete jet dopředu, neutrál nebo dozadu a pak už jen šlapete na brzdu a plyn. Přesto si jízdu budete zřejmě chvíli zvykat. Spíše než řízení auta se navzdory volantu chová spíše jako skútr. V zatáčkách se díky technologii Active Lean naklání podobně jako lyžař.

Za všech okolností je však svezení v i-Road pohodlné. Škoda, že Toyota nehodlá tato šikovná vozítka prodávat. Dovedu si ho představit na dojíždění do práce v hustém pražském provozu. Takhle je jediná možnost, jak si jej na vlastní kůži vyzkoušet, zajet přímo do Grenoblu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."