Zájem o elektroauta opadá. Dlouhodobě jim ale experti stále věří
- Propad zájmu o elektromobily má být dočasný
- V roce 2027 může nastat velký zlom a boom s elektrickými auty
- Do uhlíkové neutrality ale ještě zbývá mnoho desetiletí

Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém
Spalováky nevymřou. Zachrání je hybridní motorizace
Spalovací vozy jsou již za svojí vrcholnou křivkou, od roku 2017 se jejich počet postupně snižuje a v roce 2027 by měly tvořit o třetinu menší poptávku oproti elektrickým variantám. Studie nicméně počítá i s hybridními vozidly, které mají elektromobilům pomoci s postupnou dekarbonizací dopravního odvětví. Podle světových trhů mají hybridy šanci stát se až polovinou provozovaných vozidel s fosilními agregáty, a to již do přelomu dalšího desetiletí.
Ač je dieselová nákladní technika stále preferovanou volbou, s příbytkem nových možností by se měla velký část přemigrovat na elektrický pohon v následujícím desetiletí. Častěji budeme vídat elektrické dodávky pro rozvoz v městských aglomeracích, dálkové kamiony mohou přijít na řadu později. Zde se dával důraz na vodíkový pohon, jeho budoucnost je ale zatím větší neznámou. U elektromobilů se ve velkém mění nejčastěji používaná chemická složka, tradiční lithium-iontové baterie (Li-Ion) pomalu vytlačí lithium-železo-fosfátové varianty (LFP). Cena za vyrobenou kWh se výrazně snižuje, což se pozitivně propisuje i do pořizovacích cen.

Jsou potřeba miliardy nových elektromobilů
Aby se ovšem popularita mohla začít zvedat, musí se také neustále rozšiřovat potřebná infrastruktura. Očekává se globální investice mezi 1,6 a 2,5 biliony dolarů. Kromě výstavby nových lokalit odhad zahrnuje i náklady na údržbu již existující sítě. Částka je ovšem zohledněna v dlouhodobém horizontu.
Takových hodnot může kumulativně dosáhnout do roku 2050. Ovšem cesta na kompletní dopravní uhlíkovou neutralitou je zatím stále velmi vzdálená. V roce 2035 se uvažuje nad provozem zhruba 476 milionů elektromobilů. Jestliže by ale všechny vozy měly být v roce 2050 bezemisní, jde zhruba o 1,1 miliardy vozidel.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.