Mají to elektromobily spočítané? Je pokles v poptávce natolik výrazný, že by mohl budoucnost vozidel s elektrickým pohonem pohřbít? Podle nejnovější zprávy od BloombergNEF není situace natolik kritická, abychom tyto vozy odsuzovali. I přes horší období se bude popularita nadále zvyšovat a s ní i podíl vozů na trhu.
Dlouhodobý výhled od BloombergNEF hned na začátek uvádí, jak se ceny baterií v poslední době citelně snižují. Když k tomu přičteme i pokrok v technologii úložišť energie a jak se daří srovnávat ceny dílů elektromobilu vůči spalovacích vozům, vychází z toho elektromobilita velmi dobře. Cesta za uhlíkovou neutralitou v automobilovém segmentu je ale velmi úzká a vyžádá si spoustu úprav.
Předpoklad růstu podílu elektromobilů je stále velký. V roce 2027 má počet vozidel přesáhnout globálně 30 milionů. V roce 2040 půjde o nárůst přes 70 milionů vozidel. Největší podíl si pravděpodobně zajistí Čína. O stejně velký kus trhu by se měla shodně podělit Evropa se Spojenými státy. V následujících letech se očekává meziroční nárůst kolem 21 procent. Mnohem vyšší míra přijetí se očekává po roce 2027, kdy by mohla celosvětově zaujmout třetinu globálního trhu.
Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém
Spalovací vozy jsou již za svojí vrcholnou křivkou, od roku 2017 se jejich počet postupně snižuje a v roce 2027 by měly tvořit o třetinu menší poptávku oproti elektrickým variantám. Studie nicméně počítá i s hybridními vozidly, které mají elektromobilům pomoci s postupnou dekarbonizací dopravního odvětví. Podle světových trhů mají hybridy šanci stát se až polovinou provozovaných vozidel s fosilními agregáty, a to již do přelomu dalšího desetiletí.
Ač je dieselová nákladní technika stále preferovanou volbou, s příbytkem nových možností by se měla velký část přemigrovat na elektrický pohon v následujícím desetiletí. Častěji budeme vídat elektrické dodávky pro rozvoz v městských aglomeracích, dálkové kamiony mohou přijít na řadu později. Zde se dával důraz na vodíkový pohon, jeho budoucnost je ale zatím větší neznámou. U elektromobilů se ve velkém mění nejčastěji používaná chemická složka, tradiční lithium-iontové baterie (Li-Ion) pomalu vytlačí lithium-železo-fosfátové varianty (LFP). Cena za vyrobenou kWh se výrazně snižuje, což se pozitivně propisuje i do pořizovacích cen.
Aby se ovšem popularita mohla začít zvedat, musí se také neustále rozšiřovat potřebná infrastruktura. Očekává se globální investice mezi 1,6 a 2,5 biliony dolarů. Kromě výstavby nových lokalit odhad zahrnuje i náklady na údržbu již existující sítě. Částka je ovšem zohledněna v dlouhodobém horizontu.
Takových hodnot může kumulativně dosáhnout do roku 2050. Ovšem cesta na kompletní dopravní uhlíkovou neutralitou je zatím stále velmi vzdálená. V roce 2035 se uvažuje nad provozem zhruba 476 milionů elektromobilů. Jestliže by ale všechny vozy měly být v roce 2050 bezemisní, jde zhruba o 1,1 miliardy vozidel.
Mají to elektromobily spočítané? Je pokles v poptávce natolik výrazný, že by mohl budoucnost vozidel s elektrickým pohonem pohřbít? Podle nejnovější zprávy od BloombergNEF není situace natolik kritická, abychom tyto vozy odsuzovali. I přes horší období se bude popularita nadále zvyšovat a s ní i podíl vozů na trhu.
Dlouhodobý výhled od BloombergNEF hned na začátek uvádí, jak se ceny baterií v poslední době citelně snižují. Když k tomu přičteme i pokrok v technologii úložišť energie a jak se daří srovnávat ceny dílů elektromobilu vůči spalovacích vozům, vychází z toho elektromobilita velmi dobře. Cesta za uhlíkovou neutralitou v automobilovém segmentu je ale velmi úzká a vyžádá si spoustu úprav.
Předpoklad růstu podílu elektromobilů je stále velký. V roce 2027 má počet vozidel přesáhnout globálně 30 milionů. V roce 2040 půjde o nárůst přes 70 milionů vozidel. Největší podíl si pravděpodobně zajistí Čína. O stejně velký kus trhu by se měla shodně podělit Evropa se Spojenými státy. V následujících letech se očekává meziroční nárůst kolem 21 procent. Mnohem vyšší míra přijetí se očekává po roce 2027, kdy by mohla celosvětově zaujmout třetinu globálního trhu.
Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém
Spalovací vozy jsou již za svojí vrcholnou křivkou, od roku 2017 se jejich počet postupně snižuje a v roce 2027 by měly tvořit o třetinu menší poptávku oproti elektrickým variantám. Studie nicméně počítá i s hybridními vozidly, které mají elektromobilům pomoci s postupnou dekarbonizací dopravního odvětví. Podle světových trhů mají hybridy šanci stát se až polovinou provozovaných vozidel s fosilními agregáty, a to již do přelomu dalšího desetiletí.
Ač je dieselová nákladní technika stále preferovanou volbou, s příbytkem nových možností by se měla velký část přemigrovat na elektrický pohon v následujícím desetiletí. Častěji budeme vídat elektrické dodávky pro rozvoz v městských aglomeracích, dálkové kamiony mohou přijít na řadu později. Zde se dával důraz na vodíkový pohon, jeho budoucnost je ale zatím větší neznámou. U elektromobilů se ve velkém mění nejčastěji používaná chemická složka, tradiční lithium-iontové baterie (Li-Ion) pomalu vytlačí lithium-železo-fosfátové varianty (LFP). Cena za vyrobenou kWh se výrazně snižuje, což se pozitivně propisuje i do pořizovacích cen.
Aby se ovšem popularita mohla začít zvedat, musí se také neustále rozšiřovat potřebná infrastruktura. Očekává se globální investice mezi 1,6 a 2,5 biliony dolarů. Kromě výstavby nových lokalit odhad zahrnuje i náklady na údržbu již existující sítě. Částka je ovšem zohledněna v dlouhodobém horizontu.
Takových hodnot může kumulativně dosáhnout do roku 2050. Ovšem cesta na kompletní dopravní uhlíkovou neutralitou je zatím stále velmi vzdálená. V roce 2035 se uvažuje nad provozem zhruba 476 milionů elektromobilů. Jestliže by ale všechny vozy měly být v roce 2050 bezemisní, jde zhruba o 1,1 miliardy vozidel.