Zájem o elektroauta opadá. Dlouhodobě jim ale experti stále věří

  • Propad zájmu o elektromobily má být dočasný
  • V roce 2027 může nastat velký zlom a boom s elektrickými auty
  • Do uhlíkové neutrality ale ještě zbývá mnoho desetiletí
Návrh sportovního elektrovozu budoucnosti

Návrh sportovního elektrovozu budoucnosti, který nenabouráte | foto: Top Gear a Seymour Powell

Mají to elektromobily spočítané? Je pokles v poptávce natolik výrazný, že by mohl budoucnost vozidel s elektrickým pohonem pohřbít? Podle nejnovější zprávy od BloombergNEF není situace natolik kritická, abychom tyto vozy odsuzovali. I přes horší období se bude popularita nadále zvyšovat a s ní i podíl vozů na trhu.

Předpověď je pro elektroauta stále příznivá

Dlouhodobý výhled od BloombergNEF hned na začátek uvádí, jak se ceny baterií v poslední době citelně snižují. Když k tomu přičteme i pokrok v technologii úložišť energie a jak se daří srovnávat ceny dílů elektromobilu vůči spalovacích vozům, vychází z toho elektromobilita velmi dobře. Cesta za uhlíkovou neutralitou v automobilovém segmentu je ale velmi úzká a vyžádá si spoustu úprav.

Předpoklad růstu podílu elektromobilů je stále velký. V roce 2027 má počet vozidel přesáhnout globálně 30 milionů. V roce 2040 půjde o nárůst přes 70 milionů vozidel. Největší podíl si pravděpodobně zajistí Čína. O stejně velký kus trhu by se měla shodně podělit Evropa se Spojenými státy. V následujících letech se očekává meziroční nárůst kolem 21 procent. Mnohem vyšší míra přijetí se očekává po roce 2027, kdy by mohla celosvětově zaujmout třetinu globálního trhu.

Nová Dacia Spring 2024

Nabíjení elektromobilu Dacia Spring (2024) | foto: Dacia


Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém


Spalováky nevymřou. Zachrání je hybridní motorizace

Spalovací vozy jsou již za svojí vrcholnou křivkou, od roku 2017 se jejich počet postupně snižuje a v roce 2027 by měly tvořit o třetinu menší poptávku oproti elektrickým variantám. Studie nicméně počítá i s hybridními vozidly, které mají elektromobilům pomoci s postupnou dekarbonizací dopravního odvětví. Podle světových trhů mají hybridy šanci stát se až polovinou provozovaných vozidel s fosilními agregáty, a to již do přelomu dalšího desetiletí.

Ač je dieselová nákladní technika stále preferovanou volbou, s příbytkem nových možností by se měla velký část přemigrovat na elektrický pohon v následujícím desetiletí. Častěji budeme vídat elektrické dodávky pro rozvoz v městských aglomeracích, dálkové kamiony mohou přijít na řadu později. Zde se dával důraz na vodíkový pohon, jeho budoucnost je ale zatím větší neznámou. U elektromobilů se ve velkém mění nejčastěji používaná chemická složka, tradiční lithium-iontové baterie (Li-Ion) pomalu vytlačí lithium-železo-fosfátové varianty (LFP). Cena za vyrobenou kWh se výrazně snižuje, což se pozitivně propisuje i do pořizovacích cen.

Škoda Vision 7S

Auto budoucnosti Škoda Vision 7S | foto: Škoda Auto

Jsou potřeba miliardy nových elektromobilů

Aby se ovšem popularita mohla začít zvedat, musí se také neustále rozšiřovat potřebná infrastruktura. Očekává se globální investice mezi 1,6 a 2,5 biliony dolarů. Kromě výstavby nových lokalit odhad zahrnuje i náklady na údržbu již existující sítě. Částka je ovšem zohledněna v dlouhodobém horizontu.

Takových hodnot může kumulativně dosáhnout do roku 2050. Ovšem cesta na kompletní dopravní uhlíkovou neutralitou je zatím stále velmi vzdálená. V roce 2035 se uvažuje nad provozem zhruba 476 milionů elektromobilů. Jestliže by ale všechny vozy měly být v roce 2050 bezemisní, jde zhruba o 1,1 miliardy vozidel.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zájem o elektroauta opadá. Dlouhodobě jim ale experti stále věří

  • Propad zájmu o elektromobily má být dočasný
  • V roce 2027 může nastat velký zlom a boom s elektrickými auty
  • Do uhlíkové neutrality ale ještě zbývá mnoho desetiletí
Návrh sportovního elektrovozu budoucnosti

Návrh sportovního elektrovozu budoucnosti, který nenabouráte | foto: Top Gear a Seymour Powell

Mají to elektromobily spočítané? Je pokles v poptávce natolik výrazný, že by mohl budoucnost vozidel s elektrickým pohonem pohřbít? Podle nejnovější zprávy od BloombergNEF není situace natolik kritická, abychom tyto vozy odsuzovali. I přes horší období se bude popularita nadále zvyšovat a s ní i podíl vozů na trhu.

Předpověď je pro elektroauta stále příznivá

Dlouhodobý výhled od BloombergNEF hned na začátek uvádí, jak se ceny baterií v poslední době citelně snižují. Když k tomu přičteme i pokrok v technologii úložišť energie a jak se daří srovnávat ceny dílů elektromobilu vůči spalovacích vozům, vychází z toho elektromobilita velmi dobře. Cesta za uhlíkovou neutralitou v automobilovém segmentu je ale velmi úzká a vyžádá si spoustu úprav.

Předpoklad růstu podílu elektromobilů je stále velký. V roce 2027 má počet vozidel přesáhnout globálně 30 milionů. V roce 2040 půjde o nárůst přes 70 milionů vozidel. Největší podíl si pravděpodobně zajistí Čína. O stejně velký kus trhu by se měla shodně podělit Evropa se Spojenými státy. V následujících letech se očekává meziroční nárůst kolem 21 procent. Mnohem vyšší míra přijetí se očekává po roce 2027, kdy by mohla celosvětově zaujmout třetinu globálního trhu.

Nová Dacia Spring 2024

Nabíjení elektromobilu Dacia Spring (2024) | foto: Dacia


Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém


Spalováky nevymřou. Zachrání je hybridní motorizace

Spalovací vozy jsou již za svojí vrcholnou křivkou, od roku 2017 se jejich počet postupně snižuje a v roce 2027 by měly tvořit o třetinu menší poptávku oproti elektrickým variantám. Studie nicméně počítá i s hybridními vozidly, které mají elektromobilům pomoci s postupnou dekarbonizací dopravního odvětví. Podle světových trhů mají hybridy šanci stát se až polovinou provozovaných vozidel s fosilními agregáty, a to již do přelomu dalšího desetiletí.

Ač je dieselová nákladní technika stále preferovanou volbou, s příbytkem nových možností by se měla velký část přemigrovat na elektrický pohon v následujícím desetiletí. Častěji budeme vídat elektrické dodávky pro rozvoz v městských aglomeracích, dálkové kamiony mohou přijít na řadu později. Zde se dával důraz na vodíkový pohon, jeho budoucnost je ale zatím větší neznámou. U elektromobilů se ve velkém mění nejčastěji používaná chemická složka, tradiční lithium-iontové baterie (Li-Ion) pomalu vytlačí lithium-železo-fosfátové varianty (LFP). Cena za vyrobenou kWh se výrazně snižuje, což se pozitivně propisuje i do pořizovacích cen.

Škoda Vision 7S

Auto budoucnosti Škoda Vision 7S | foto: Škoda Auto

Jsou potřeba miliardy nových elektromobilů

Aby se ovšem popularita mohla začít zvedat, musí se také neustále rozšiřovat potřebná infrastruktura. Očekává se globální investice mezi 1,6 a 2,5 biliony dolarů. Kromě výstavby nových lokalit odhad zahrnuje i náklady na údržbu již existující sítě. Částka je ovšem zohledněna v dlouhodobém horizontu.

Takových hodnot může kumulativně dosáhnout do roku 2050. Ovšem cesta na kompletní dopravní uhlíkovou neutralitou je zatím stále velmi vzdálená. V roce 2035 se uvažuje nad provozem zhruba 476 milionů elektromobilů. Jestliže by ale všechny vozy měly být v roce 2050 bezemisní, jde zhruba o 1,1 miliardy vozidel.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."