ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

WiTricity – bezdrátové nabíjení elektromobilů

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Automobilka Toyota uvedla, že možnost bezdrátového dobíjení elektromobilů bude uživatelsky příjemnějším řešením než dobíjení ze zásuvek. Investuje proto do společnosti WiTricity, která technologii dobíjení na dálku vyvíjí.

Spolupráce se bude odehrávat ve dvou rovinách. Toyota bude společně s WiTricity pracovat na vývoji a rozvoji vlastní technologie bezdrátového dobíjení a také navýší kapitál společnosti, aby mohla výzkum a vývoj financovat.

Cílem je v co nejkratší době dostat technologii WiTricity do praxe a používat ji k nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů japonské značky. Bezdrátové dobíjení baterií není prakticky nic nového, pro použití v automobilovém průmyslu ji již nějakou dobu vyvíjí a propaguje společnost Halo IPT. Technologie WiTricity, která vznikla v laboratořích univerzity MIT, je ale trochu jiná.

Zatímco technologie Halo IPT (a některých dalších firem) využívá prostý princip magnetické indukce, efektivně funguje na vzdálenost maximálně desítek centimetrů a vyžaduje alespoň částečný překryv zdroje a přijímače energie, WiTricity spoléhá na magnetickou rezonanci.

Vysílač a přijímač energie jsou dva magnetické oscilátory, mezi kterými lze přenášet energii na vzdálenost i několika metrů. Zdroj a přijímač přitom nemusí být v určité orientaci, dokonce není vyžadována ani přímá viditelnost mezi nimi. Magnetické pole vytvářené zdrojem totiž dokáže obepnout kolem vodivé překážky, která se mezi zdrojem a přijímačem nachází.

Technologie má pochopitelně nejvyšší účinnost (přes 95 %) přenosu energie při relativně krátkých vzdálenostech, tato relativita záleží na poměru mezi velikostí vysílače a přijímače. Přenášet lze výkony od řádu miliwattů až po kilowatty. Toyota si tak od této technologie slibuje, že se elektromobily budou moci samy dobíjet třeba v garáži, kde bude zdroj energie umístěn například na stěně. Účinnost dobíjení přitom bude prakticky nezávislá na tom, jak řidič vůz do garáže zaparkuje.

Systém by mohl být pro Toyotu velkou konkurenční výhodou. Na druhou stranu vyvstávají otázky, kolik různých způsobů dobíjení nakonec budou odlišné elektromobily používat. Nadšení ze snadného používání jednotlivých technologií by totiž mohla vystřídat frustrace ze vzájemné nekompatibility a tudíž praktické nemožnosti spolehlivě nabíjet vozy jinde než doma.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice

Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice

DNES  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (1)

Při tvorbě titulku jsem si tentokrát trochu pomohl známým sloganem „Vorsprung durch Technik, česky Náskok díky technice.“, které Audi…

Hybridní Toyoty jezdí ve městech téměř bez emisí, říká průzkum

Hybridní Toyoty jezdí ve městech téměř bez emisí, říká průzkum

DNES  |  Martin Skořepa  |  diskuze (0)

Hybridy Toyota nevypouštějí až v 87 procentech doby jízdy ve městech a příměstských částech vůbec žádné emise. Ukázal to…

Test BMW i3: městský elektrohobit pro boháče

Test BMW i3: městský elektrohobit pro boháče

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

S myšlenkou moderních plně elektrických aut přišlo německé BMW již před dlouhými 11 lety. A za to dobu urazilo…

Mobilní zobrazení