Vyzkoušeli jsme v Praze nový hybridní autobus. Je budoucností?
Dopravní podnik hl. m. Prahy získal na testovací účely nový hybridní autobus Volvo 7900 LAH, který má být blízkou budoucností městské hromadné dopravy. A tak jsme si nemohli nechat ujít jednu z prvních testovacích jízd.
Tip: Elektrobusy v pražské MHD: projekt elektrifikace Prahy
Dopravní podnik již testuje v běžném provozu různá technická řešení, která představují elektrifikované linky. Kromě elektrobusů nyní přichází řada i na hybridní autobus. Jedná se o model Volvo 7900 LAH, který má snížit spotřebu paliva až o 30 % a hlavně také snížit hluk a lokální znečistění. Jestli se v Praze osvědčí, teprve uvidíme.
Každopádně od středy je možné se s ním svést, a to na různých linkách pražské hromadné dopravy. Autobus s evidenčním číslem 6000 vyjíždí z Depa Hostivař. V našem testovacím případě jsme jeli ze Želivského směrem na Skalku a zpátky. Autobus je tzv. autonomním hybridem, tedy autobusem, který je potřeba tankovat palivem (diesel) a energii do baterie (umístěné na střeše) pak obstarává elektromotor při brzdění, tedy rekuperací. Autobus tedy není možné připojit do zásuvky.
Naše testovací jízda byla příliš krátká na posouzení spotřeby. To však bude dlouhodobě zjišťovat dopravní podnik v zimním a letním provozu, celkem půjde o 4 měsíce (2 zimní a 2 letní). Stejně tak technické a jízdní vlastnosti Volva 7900 LAH. Podle našich dojmů je jízda autobusem komfortní a na některých úsecích či do rychlosti 20 km/hod velmi tichá – poté se totiž k elektromotoru přidává dieselový motor. Při prudším rozjedu či rozjezdu do kopce pak slyšíte spalovací motor i dříve. Každopádně na odlišné vlastnosti a potřebný jízdní styl, který povede ke snížení spotřeby a tedy i emisí či hluku, museli být řidiči dopravního podniku speciálně vyškoleni. Pod volantem pak mohou sledovat např. aktuální stav baterie nebo další důležité informace. A systém dokonce dokáže vyhodnocovat styl jízdy řidiče a případně poradit, pokud se třeba motor dostává do zbytečně vysokých otáček apod.
Kloubový autobus je dlouhý 18 metrů, může převážet až 136 cestujících – 46 sedících a 92 stojících. Pokud jde o interiér, hybridní autobus od společnosti Volvo působí jednoduše, moderně a pohodlně. Sedačky jsou příjemně tvarované, snad jen by nemusely mít poněkud zakrnělé opěrky na ruce, se kterými nejde nijak manipulovat, takže mohou spíše překážet než být k užitku. Podlaha evokující dřevo je podle mého celkem povedená. Stejně tak kovové tyče, u kterých ale jistě nebude o zamaštění nouze. Škoda, že i v tomto směru nedochází k nějaké modernizaci a vylepšení. Koneckonců, krátce po rozjezdu jsme si uvědomili, jestli s námi na testovací jízdě náhodou nepojede také testovací revizor. Jízda načerno se ale naštěstí nekonala.
Důvodem, proč nejen Praha testuje elektrické autobusy, je obnova vozového parku a přísná pravidla pro příští roky. Jinými slovy, je potřeba hledat neustále úspornější a modernější řešení, nejde tedy jen o úsporu za palivo, ale především o zmírnění znečistění ovzduší. Zatím se však podle DPP nedá říct, kolik autobusů bude hybridních a kolik třeba čistě elektrických. Každopádně ale ročně dochází k obnově zhruba stovky autobusů, a to není zrovna málo. Je tedy potřeba zjišťovat obě dvě možnosti a poté hledat co nejlepší řešení i vzhledem k poměru cena/výkon. I s ohledem na budoucnost a další vývoj. Zatím však podle našeho zjištění dává největší smysl elektrobus s čistě statickým nabíjením na zastávkách. Nicméně je to hodně o dotacích, protože rozdíl v pořizovací ceně je výrazný (v tomto případě cca 5,5 mil. běžný autobus vs 7,3 mil. za hybridní autobus) a podniky si tak nemohou jen tak dovolit kupovat výrazně dražší autobusy, pokud to nebude mít nějaké opodstatnění.
První veřejná zakázka na elektrifikované autobusy by měla být v Praze vypsána na konci roku 2019. Podrobnosti dále zjišťujeme.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.