Věděli jste?! Elektromobily nejsou tak ekologické, jak si možná myslíte

  • Tvůrce legendárního Nissanu Leaf tvrdí, že elektrické vozidlo neznamená nulové emise
  • Je prý potřeba jasně definovat, kdy začíná být elektromobil opravdu “ekologický”
  • Mnoho lidí se stále mylně domnívá, že vůz je již od výroby čistý
Andy Palmer CEO splečnosti Nissan

Andy Palmer při představení elektrické dodávky Nissan e-NV200 | zdroj: The Japan Times

„Nulové lokální emise a absolutně bezemisní síť nejsou to stejné,” říká Andy Palmer, bývalý výkonný ředitel Nissanu zodpovědný za výrobu prvního masově vyráběného čístého elektromobilu, modelu Leaf. Jak k tomuto rozhodnutí došel a co ho k tomu vedlo?

Elektromobily nejsou tak ekologické, jak si myslíte

„Zákonodárci však tento fakt stále nepřijali,” zmínil ve své řeči na ekologickém summitu COP26, který se konal nedávno v Glasgow. „Terminologie nulových emisí je neustále používána ve špatné souvislosti. Pokud si pořídíte elektrické vozidlo, nekupujete si vozidlo bez uhlíkové stopy. Ve skutečnosti je při výrobě elektromobilu vyprodukováno o 70 % více uhlíku jak při výrobě běžného spalovacího vozidla.”

Andy Palmer, držitel doktorského titulu z managementu inženýrství, se také odvolával na nedávnou studii elektrického modelu XC40 značky Volvo. Ta ukazuje, jak uhlíková stopa benzínem poháněného vozu XC40 je mnohem nižší než u jeho elektrické verze. Majitel tohoto elektromobilu musí ujet 146 tisíc kilometrů předtím, než se stane ekologičtějším.

Studie Palmerovo tvrzení podporuje

Jinak řečeno, elektrické vozidlo není ekologické od momentu pořízení, ale musí si svojí ekologii vyjezdit. Je totiž nutné vzít v potaz náročnost výroby a zohlednit ji i během celé životnosti vozidla. Automobilka Volvo předpokládá s životním cyklem u XC40 200 tisíc kilometrů. Pokud by mělo dojít k jejich výměně, rázem bude uhlíková výhoda elektromobilu nenávratně smazána. Není však pravděpodobné, že po této době k výměně dojde.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu Nissan, ilustrační


Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Andy Palmer není žádný nováček

Před osmi lety byl Palmer v čele operativy společnosti Nissan. Je také označován za jednoho ze třech nejmocnějších ředitelů této japonské automobilky. V roce 2013 byl jmenován v průzkumu prestižního časopisu Forbes třetím nejvlivnějším ředitelem marketingu, hned po společnostech Apple a Samsung.

V roce 2005 zahájil Palmer vývoj na elektrickém voze Leaf. Do dnešního dne se jej prodalo přes 500 tisíc kusů na celém světě. Palmer se později stal ředitelem Aston Martinu a v roce 2020 přešel pod indickou společnost Ashtok Leyland, kde se věnuje vývoji elektrického autobusu Optare. Společnost je také známá pod názvem Switch Mobility. Její hodnota je odhadována na 1,8 miliardy dolarů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Věděli jste?! Elektromobily nejsou tak ekologické, jak si možná myslíte

  • Tvůrce legendárního Nissanu Leaf tvrdí, že elektrické vozidlo neznamená nulové emise
  • Je prý potřeba jasně definovat, kdy začíná být elektromobil opravdu “ekologický”
  • Mnoho lidí se stále mylně domnívá, že vůz je již od výroby čistý
Andy Palmer CEO splečnosti Nissan

Andy Palmer při představení elektrické dodávky Nissan e-NV200 | zdroj: The Japan Times

„Nulové lokální emise a absolutně bezemisní síť nejsou to stejné,” říká Andy Palmer, bývalý výkonný ředitel Nissanu zodpovědný za výrobu prvního masově vyráběného čístého elektromobilu, modelu Leaf. Jak k tomuto rozhodnutí došel a co ho k tomu vedlo?

Elektromobily nejsou tak ekologické, jak si myslíte

„Zákonodárci však tento fakt stále nepřijali,” zmínil ve své řeči na ekologickém summitu COP26, který se konal nedávno v Glasgow. „Terminologie nulových emisí je neustále používána ve špatné souvislosti. Pokud si pořídíte elektrické vozidlo, nekupujete si vozidlo bez uhlíkové stopy. Ve skutečnosti je při výrobě elektromobilu vyprodukováno o 70 % více uhlíku jak při výrobě běžného spalovacího vozidla.”

Andy Palmer, držitel doktorského titulu z managementu inženýrství, se také odvolával na nedávnou studii elektrického modelu XC40 značky Volvo. Ta ukazuje, jak uhlíková stopa benzínem poháněného vozu XC40 je mnohem nižší než u jeho elektrické verze. Majitel tohoto elektromobilu musí ujet 146 tisíc kilometrů předtím, než se stane ekologičtějším.

Studie Palmerovo tvrzení podporuje

Jinak řečeno, elektrické vozidlo není ekologické od momentu pořízení, ale musí si svojí ekologii vyjezdit. Je totiž nutné vzít v potaz náročnost výroby a zohlednit ji i během celé životnosti vozidla. Automobilka Volvo předpokládá s životním cyklem u XC40 200 tisíc kilometrů. Pokud by mělo dojít k jejich výměně, rázem bude uhlíková výhoda elektromobilu nenávratně smazána. Není však pravděpodobné, že po této době k výměně dojde.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu Nissan, ilustrační


Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Andy Palmer není žádný nováček

Před osmi lety byl Palmer v čele operativy společnosti Nissan. Je také označován za jednoho ze třech nejmocnějších ředitelů této japonské automobilky. V roce 2013 byl jmenován v průzkumu prestižního časopisu Forbes třetím nejvlivnějším ředitelem marketingu, hned po společnostech Apple a Samsung.

V roce 2005 zahájil Palmer vývoj na elektrickém voze Leaf. Do dnešního dne se jej prodalo přes 500 tisíc kusů na celém světě. Palmer se později stal ředitelem Aston Martinu a v roce 2020 přešel pod indickou společnost Ashtok Leyland, kde se věnuje vývoji elektrického autobusu Optare. Společnost je také známá pod názvem Switch Mobility. Její hodnota je odhadována na 1,8 miliardy dolarů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."