Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Ve Švédsku začnou testovat první autonomní autobusy

  |  Martin Skořepa  |  diskuze

Pokrok nezastavíš, a to ani v případě dopravy. Ve Švédsku tak začnou testovat první autonomní autobusy, které budou jezdit s cestujícími, za to bez řidiče. Na pilotním projektu se domluvily “místní” společnosti Scania (největší švédský výrobce nákladních automobilů či autobusů) a Nobina (největší provozovatel veřejné dopravy ve skandinávských zemích).

Tip: Vyzkoušeli jsme v Praze nový hybridní autobus. Je budoucností?

„Technologie je v současné době již dostatečně vyspělá na to, aby mohl být zahájen zkušební provoz na skutečných autobusových linkách. Tento projekt s autobusy této velikosti je v Evropě jedním z prvních svého druhu,“ říká Karin Rådström, vedoucí divize autobusů a autokarů ve společnosti Scania. „Projekt poskytne spoustu informací ohledně dalšího vývoje velkých autonomních autobusů před jejich nasazením v plném rozsahu.“

Zkušební provoz bude probíhat ve dvou fázích – zpočátku bez cestujících na palubě a následně pak i s nimi. Jelikož je bezpečnost v průběhu zkušebního provozu nejvyšší prioritou, bude v autobusech přítomen řidič, který bude sledovat provoz a pomáhat cestujícím.

„My ve společnosti Nobina se velmi angažujeme ve vývoji toho, co podle nás bude důležitou součástí budoucí veřejné dopravy,“ říká Henrik Dagnäs, výkonný ředitel společnosti Nobina Sweden. „Tento zkušební provoz poskytne velké množství informací a zkušeností, které nás nasměrují k praktickým každodenním aspektům řízení a provozu autonomních autobusů a umožní nám dosáhnout většího počtu osob cestujících veřejnou dopravou. Požadavky na autonomní autobusy se nebudou lišit od požadavků na jiná vozidla, včetně spolehlivosti, bezpečnosti a dostupnosti.“

Dva plně elektrické nízkopodlažní autobusy Scania Citywide LF (délka 12 m, uvezou až 80 cestujících, z toho 25 míst k sezení, a dobíjení probíhá v depu) spojí rychle se rozšiřující novou obytnou oblast Barkarby, která je vzdálena přibližně 20 km od centra Stockholmu, s nedalekou stanicí metra. Autobusy budou v provozu na nové speciální trase s délkou 5 kilometrů a čtyřmi zastávkami. Zpočátku je plánováno, že autonomní jízda bude probíhat na úseku dlouhém zhruba 1 km. Během druhé fáze zkušebního provozu se očekává, že každodenně bude tuto linku využívat přibližně 300 cestujících.

Dopravní a řídicí systémy pro autonomní autobusy budou společně spravovány společnostmi Scania a Nobina.

Tento projekt byl již zahájen a zkušební období má začít v roce 2020. Během zkušebního provozu budou shromažďována data například o průměrných rychlostech, době provozu, včasném příjezdu, reakci na odchylky a spokojenosti cestujících.

V oblasti Barkarby, jejíž systém městské dopravy byl označen za nejmodernější na světě, již probíhá několik inovativních projektů ve veřejné dopravě. Mezi tyto projekty patří první evropské samořízené elektrické autobusy na pravidelných linkách, vozidla a infrastruktura pro rychlou autobusovou dopravu a také nová digitální řešení – to vše ve spolupráci mezi regionem Stockholm, městem Järfälla a společností Nobina.

ŠTÍTKY:, , , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
  Přihlásit k odběru  
Upozornit na
Mobilní zobrazení