Nejdříve čísla. 35 procent, tak by měl vypadat podle analytiků nárůst prodejů elektromobilů a plug-in hybridů jen v příštím roce. Zatímco vozidla s konvenčním pohonem v číslech klesají, ve světě elektromobilů to vypadá všechno jinak. Přirozeně to není pouhým výběrem trhu, ale z velké části tlakem EU na automobilky a požadavky na snižování uhlíkové stopy.
Za lídra se v minulosti vždy považovala Čína, ale klesající vládní subvence v příštím roce zájem ze strany zákazníků znatelně ochladí. V USA zase potřebuje Tesla udržet velký zájem o jejich Model 3 před nastupujícím Modelem Y a kromě Tesly se na trh samozřejmě chystá i řada dalších modelů jako Rivian, Byton, Polestar 2 apod. Ale než se vozidla objeví u zákazníků, bude ještě chvíli trvat a do prodejních čísel v příštím roce příliš nepromluví. Trhu v tomto případě nepomáhá ani pokračující nejistota obecné podpory ze strany Trumpova kabinetu. Evropa si však v předpokladech vede výrazně lépe.
Z grafu je jasně patrné, kdo se poveze na vítězné vlně. Evropa kontinuálně roste již několikátým rokem a předpokládá se, že to bude tak i nadále. Důvodem bude i celkem jednotný postup celé unie v souvislosti s klimatickou neutralitou v roce 2050. Lze tak předpokládat, že tlak ze strany EU nepoleví, spíše naopak, a výrobci pod hrozbou vysokých sankcí budou nuceni nahrazovat konvenční pohony těmi elektrickými.
Analytik NordLb Frank Schwope pro BloombergNEF řekl: „Je lepší dotovat elektromobily než platit vysoké pokuty za prodej spalovacích motorů. Příští rok bychom měli vidět pod čísly i stabilní zisk.“ A to se odráží i v dotační politice jednotlivých států. Pohled do Německa, Francie a nově na Slovensko jasně ukazuje, že to s podporou elektromobility myslí vážně. Evropa si za možná až příliš rychlý nástup elektromobility může vlastně částečně i sama. Přestože řada šéfů jednotlivých automobilek straší ztrátami pracovních míst, celkovým oslabením prodejů a finančními ztrátami, byli právě oni zodpovědní za aféry typu „dieselgate“ nebo sílící tlak na prodeje SUV a crossoverů, které podle posledních výzkumů výrazněji přispívají ke zvýšení flotilových emisí CO2.
Zatímco v roce 2018 čistě bateriové elektromobily a plug-in hybridy představovaly přibližně 1,5 % prodejů, v Q3 2019 to už byl dvojnásobek a čísla rostou. V následujících letech tak na našich silnicích budou elektromobily přibývat, ať už se to někomu líbí nebo ne.