ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Toyota i-Road v akci: Grenoble zažívá elektromobilovou revoluci

  |  komentovat  |  autor: Pavel Škopek

Obyvatelé Grenoblu dostanou od 1. října 2014 možnost využít nový typ městské mobility postavený na ultrakompaktních elektromobilech zapojených na veřejnou dopravu. V rámci projektu „Cite Lib by Ha:Mo“ dostanou možnost využít pro krátké projížďky po městě 35 trojkolek Toyota i-Road a 35 čtyřkolových elektromobilů Toyota Auto Body COMS.

Toyota se nepodílí na tříletém projektu pouze jako dodavatel elektromobilů, ale dodává i samotný systém Ha:Mo, který dosud provozovala v pilotním provozu pouze ve svém mateřském městě Toyota City v Japonsku. Stanovištěm elektromobilů bude 35 dobíjecích stanic. Celkem se dopravní infrastruktura města rozšíří o celkem 12 dobíjecích míst určených pro tento projekt a dalších 41 dobíjecích míst, kde budou moci dobíjet majitelé elektromobilů plug-in.

Občané Grenoblu si najdou volný elektromobil a zarezervují ho přes aplikaci pro chytré telefony nebo na webu. V rámci jednoduchého cenového schématu „3, 2, 1 euro“ zaplatí za první čtvrthodinu 3 eura, za následující 2 eura a za všechny následující po 1 euru. S ročním předplatným na hromadnou dopravu budou mít sníženou sazbu 2 + 1 euro.

Řízení i-Road je návykové

Toyotu i-Road, která stejně jako COMS nabídne rychlost až 60 km/h a dojezd 30 kilometrů, jsem měl možnost při představení projektu krátce vyzkoušet. Vzhled vozítka se skutečně povedl a vypadá mnohem lépe než Toyota Auto Body COMS, která má boky tvořené textilií uzavíratelné na zip. Uvnitř je pohodlná sedačka řidiče a za ní jednoduché sedadlo pro jednoho pasažéra. Obě sedadla jsou vybavena tříbodovým bezpečnostním pásem. Nutno ovšem říci, že pokud si řidič vyšší postavy posune sedačku na doraz, tak dozadu se vejde maximálně taška s nákupem.

Ovládání i-Road je jednoduché. Pomocí trojice tlačítek si vyberete, zda chcete jet dopředu, neutrál nebo dozadu a pak už jen šlapete na brzdu a plyn. Přesto si jízdu budete zřejmě chvíli zvykat. Spíše než řízení auta se navzdory volantu chová spíše jako skútr. V zatáčkách se díky technologii Active Lean naklání podobně jako lyžař.

Za všech okolností je však svezení v i-Road pohodlné. Škoda, že Toyota nehodlá tato šikovná vozítka prodávat. Dovedu si ho představit na dojíždění do práce v hustém pražském provozu. Takhle je jediná možnost, jak si jej na vlastní kůži vyzkoušet, zajet přímo do Grenoblu.

ČLÁNKY:, ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

VČERA  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Automobilka Peugeot na chystaném pařížském autosalonu 2018 ukáže plně elektrický koncept e-Legend, který se veze na retro vlně. A…

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

VČERA  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Startupová společnost Solid Power, která je financovaná automobilkami či výrobci telefonů, prý vyvinula přelomové solid-state baterie. Alespoň to tedy…

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

VČERA  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Již na konci letošního roku by se zájemci o nové plně elektrické Niro EV měli dočkat možnost objednání vozu…

Mobilní zobrazení