Test Toyota Prius+ hybrid: urostlý a prostorný luxus

Luboš Srb

Populární hybridní model Prius od japonské automobilky Toyota zažívá různé reinkarnace. Dnes se podíváme na sedmimístný Prius+ a zjistíme, jestli výrobce udělal další z kroků v této rodokmenové linii s významnou tradicí.

Nový hybridní Prius+ patří do kategorie sedmimístných MPV vozů. Možná tak na první pohled působí jen jako zvětšená verze klasického hatchbackového modelu Prius. Ono „plusko“ v názvu však znamená mnohem více, než jen více prostoru. Toyota přepracovala několik věcí u pohonné soustavy, vyměnila novější Li-Ion baterie za doposud používaný starší typ NiMH a připravila i několik příjemných vylepšení v interiéru a v oblasti ovládání. Které to jsou? A budou všechny přínosné?

V dnešním testu nás budou zajímat nejen novinky a odlišnosti nového Priusu+ od původní a nejznámější verze Priusu. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se dokázala japonská automobilka popasovat s kombinací většího typu multifunkčního vozidla s hybridní soustavou, která vždy doposud měla u každého hybridního vozu Toyota za úkol snížit celkovou spotřebu vozidla. Dokáže to i tentokrát? A za jakou cenu? (myšleno nejen finančně)

Základní parametry – Toyota Prius+

Rozměry4,615 x 1,775 x 1,575 m
Hmotnost2115 kg
Max. rychlostmax. 165 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod11,3 s
Maximální výkon hybridního systému136 koní, 73 kW spalovací motor, 60 kW elektromotor
Počet sedadel7
Akumulátor a dojezdLi-Ion, 6,5 Ah
Cena a dostupnostod 679 900 Kč (základní verze), 2012
od 719 900 Kč (Comfort verze), 2012
od 859 900 Kč (Premium verze), 2012

https://www.youtube.com/watch?v=ZA68qBQmFhg

Design a konstrukce: „boost up to 110%“

Nový Prius+ zdobí charakteristická silueta známá již z původního modelu Prius. Inženýři v Toyotě však museli tento model navrhnout zcela od základů. Všechny dosavadní Priusy byly povětšinou hatchbackové verze, nový Prius+ je oproti nim větší MPV verze, konkrétně o 135 mm delší, o 30 mm širší a 85 mm vyšší než standardní Prius, přičemž rozvor náprav se zvětšil o 80 mm. Vznikl tak dostatečný prostor pro regulérní třetí řadu sedadel, celkem uveze tento Prius až 7 cestujících.

 
 

A konstrukční změny nejsou jen ve zvětšení rozměrů a přidání třetí řady sedadel. Japonský výrobce byl nucen udělat i několik potřebných úprav jako je přesunutí zadního křídla do výše střechy (u klasického Priusu máme křídlo zhruba uprostřed zadního okna) či přesunutí akumulátoru ze zavazadlového prostoru do středové části mezi sedadla řidiče a spolujezdce. Vše tedy bylo promyšleno tak, aby se získalo co nejvíce místa ze zadní části vozu.

 
 

Ačkoliv jde o větší Prius kategorie MPV, Toyota dokázala udržet součinitel aerodynamického odporu na v dané kategorii vozů velmi dobré hodnotě 0,28 Cd. Poděkovat může charakteristické „priusovské“ siluetě, která nejen, že stále vyvolává futuristický dojem, ale má hlavně i praktický význam. Do jaké míry pomůže ve snížení spotřeby, si řekneme až v jedné z dalších kapitol tohoto testu. Zajímavé bude, jaký vliv bude mít vyšší základní hmotnost automobilu, v řeči čísel 2115 kg, kor pak i plně naloženého 7-mi pasažéry.

 

Zavazadlový prostor má při využití všech 7-mi míst pro cestující objem 232 litrů, pokud však sklopíme třetí řadu sedadel, dostaneme se hned na zajímavějších 784 litrů. K zahození ale není ani zmíněný menší objem, automobilka totiž počítala s tím, aby se i tak do kufru vešel přepravní kufr standardních rozměrů či golfový bag. Pro sedmičlenou rodinku tak nebude s Toyotou Prius+ žádný problém vyrazit si o víkendu na oblíbené golfové hřiště.

 
 

Ovládání a interiér: dostatek místa, pokud nejste agenty 007

Díky bezklíčovému odemykání a startování (systém Smart Entry & Start) se stačí s klíči v kapse pouze přiblížit, vzít za kliku a Prius+ se sám okamžitě odemkne. To je velmi praktické. Klíče tak má řidič neustále u sebe a nemusí je vůbec vyndavat. Pokud by se vzdálil od auta a nechal jej zapnuté, upozorní na tuto skutečnost systém několikerým zapípáním. Tímto způsobem funguje již řada vozů od Toyoty, není to tedy nic nového, ale tuto technologii rozhodně zákazník ocení.

 
 

Když se do Priusu+ posadíme, oproti ostatním modelům Prius je znát prostornější interiér. První a druhá řada nabízí klasicky dostatek místa, u třetí přidané řady to tak úplně neplatí. Tedy pokud byste chtěli svézt v poslední řadě například takového Seana Conneryho coby agenta 007 z populární bondovky Žiješ jenom dvakrát, který měl problémy vejít se při natáčení zmíněné bondovky do Toyoty 2000GT a automobilka tak musela vůz předělat na kabriolet bez střechy. U Priusu+ zřejmě tuto variantu inženýři oželí a vy tak v poslední řadě budete převážet spíše osoby menšího vzrůstu.

 

Řidič má místa výrazněji více a hlavně má k dispozici i spoustu ovládacích prvků. Nebudeme se znovu zabývat hybridní klasikou v podobě pedálů brzdy a akcelerace, fungují stejně, jako u kteréhokoliv hybrida od Toyoty. Co je u Priusu+ předělané, je řadicí páka ve formě „menšího“ joysticku, navíc umístěná bezprostředně napravo vedle volantu. Výrobce ji přesunul z toho důvodu, že v prostřední části mezi sedadlem řidiče a spolujezdce se nachází zabodovaný akumulátor. Ustoupit mu tak muselo i úložné místo, řidič se spolujezdcem si zde odloží maximálně tak menší plastovou lahev a drobnější předměty.

 
 

Při zařazení zpátečky se spustí zadní kamera a Prius+ začne pípat (tento zvuk se dá v servisu odstranit)

Volant zůstává ve všech cenových kategoriích Priusu+ v luxusní kožené variantě a nechybí na něm ani početná ovládací tlačítka pro práci s rádiem, bezdrátově připojeným telefonem pomocí Bluetooth (přijímání hovorů) či ovládání palubního displeje. Další ovládání již není tak po ruce a je potřeba odvrátit zrak na střed palubní desky, kde najdeme dobře známé multimediální dotykové rozhraní Toyota Touch obsluhující např. hudbu a rádio, informace o využití motorů, akumulátoru a spotřebě, či navigaci Touch&Go (za příplatek zhruba 15 tisíc korun).

 
 

Pod dotykovým displejem je k dispozici předelaný minimalistický panel s otočným ovladačem pro nastavení teploty, směru a intenzity ventilace, přičemž díky funkčnosti ala joystick lze mezi nastavovanými hodnotami rychle a jednoduše přeskakovat. Níže pak ještě najdeme schovaný port pro připojení USB disku a přehrávání tak například oblíbené hudby na cestách.

 
 

Prius+ zobrazuje informace týkající se stavu vozidla opět na velkém palubním displeji umístěném uprostřed a designové hezky zakomponovaném přímo do palubní desky. Oproti jiným Priusům zde najdeme informace trochu jiné, respektive jen jinak rozvržené. Řidiči ale za jízdy povětšinou bude stačit sledovat vozovku před sebou a na ní (přesněji řešeno na čelní sklo) promítaný projekční head-up displej s informací o aktuální rychlosti v digitální formě. Oproti starším verzím se prakticky nezměnil, opět si tedy posouváním nastavíme, kde přesně se nám informace zobrazí (podle naší výšky a sezení více vlevo či vpravo).

 
 

Toyota v tomto modelu přináší také panoramatickou střechu, kdy po otevření vnitřní vrstvy vidíme skrz průhledný materiál resin (vyrobený na bázi pryskyřice) a můžeme si tak ve večerních hodinách vychutnat sledování oblohy s hvězdami přímo z auta či přes den vpustit do interiéru více světla a pocitově tak prostor ve vozidle ještě zvětšit. Pokud by ale přes den svítitlo slunce až příliš, jsou na zadních bočních oknech připravené sluneční clony, které jen stačí po obou stranách natáhnout a ochránit tak například děti před nechtěnným spálením od slunce.

 
 

Jízda vozem Toyota Prius+

Celkový výkon Toyoty Prius+ zajišťuje hybridní pohonný systém HSD (Hybrid Synergy Drive), který má dohromady 136 koní a 100 kW (elektromotor jako takový 60 kW a spalovací motor 1,8l VVT-i pak 73 kW). Z 0 na 100 km/hod zrychlí Prius+ za 11,3 sekund (což je o 0,1 sekundy rychlejší než menší Prius plug-in hybrid), navíc ve své kategorii MPV patří mezi ty dynamičtější ze všech jedinců, a maximální rychlost činí 165 km/hod. Elektronicky však maximálka omezena není, takže není problém tuto tabulkovou hodnotu i překonat.

Až dosud se mohlo zdát, že jde o stejné pohonné ústrojí jako u jiných hybridních automobilů značky Toyota. To by však byla chyba lávky. Co totiž bylo předěláno, je benzinový motor, a to za účelem, aby se lépe popasoval s vyšší hmotností vozidla a celkově odlišnými vlastnostmi MPV verze vozidla oproti hatchbackovým Priusům. A skutečně, prakticky je to znát. A to nejde jen o kompenzaci vyšší hmotnosti, ale také o chování rozměrově většího Priusu+ například v zatáčkách. Manipulace a dojem z jízdy oproti hatchbackové verzi byly zhruba srovnatelné.

 

Jako u ostatních hybridů Toyota nechybí ani u Priusu+ bezestupňová převodovka e-CVT. Je sice znát, že auto je díky svým parametrům (hmotnost, rozměry) trochu náročnější v oblasti citlivosti práce s plynovým pedálem, kdy většinou se i při méně prudkém sešlápnutí zapojuje k elektromotoru i spalovací motor, ovšem pokud máme plně dobité baterie, speciální EV mód nám dovolí trochu více. Většinou ale budeme jezdit jen v ECO módu, kdy je auto „nejlínější“ a tím se možná v některých neznalých očích bude Prius jevit jako pomalejší a méně hbité auto. A přitom je to přesně naopak, při přepnutí do módu PWR (power) s nastavením dřívější odezvy akcelerace na plynovém pedálu se zapojí všech 136 koní skrytých pod přední kapotou a ukáží, co ve skutečnosti v novém Priusu+ je.

 

Co je důležitým krokem pro poslední modely Prius (již otestovaný Prius plug-in hybrid a právě testovaný Prius+), je přechod ze starého typu akumulátoru NiMH na novější Li-Ion. Akumulátor má tak menší rozměry a hmotnost při zachování původních kapacitních parametrů. Navíc Prius+ nyní dokáže rychleji rekuperovat energii při brzdění zpátky do akumulátoru, než tomu bylo u verzí s NiMH bateriemi. Ve městě s neustálým brzděním a rozjížděním tak Prius+ dává ještě větší smysl.

 

Spotřeba Priusu+ se ve městě pohybovala mezi 4 až 5 litry na 100 km, což je lehce vyšší spotřeba, než u většiny hatchbackových modelů Prius, koneckonců to je u zástupce kategorie MPV více než logické. Ve městě se ale dá dostat ještě na zajímavější hodnoty, pokud budeme maximálně využívat EV mód se zapojením čistě jen a pouze elektromotoru. S bateriemi takto ujedeme až 2 km. Ne vždy to ale jde jako po másle, při prudkém sešlápnutí plynového pedálu Prius+ totiž většinou automaticky vyskočí z tohoto režimu. Podmínkou je tedy plynulé rozjíždění, které někdy na křižovatkách kvůli agresivnějším řidičům v koloně za námi raději nebudeme zcela vždy zkoušet.

Pokud překročíme k jízdě na dálnici nebo i zkrátka jen na silnice mimo město, odpadá plná výhoda hybridní soustavy. Čistě na elektriku nám Prius+ dovolí po rovině běžně do takových 50 km/hod a při příznivějších jízdních podmínkách (například při mírném klesání z kopce) i max. 75 km/hod. Spotřeba však klesá i při využití obou motorů dohromady. Při jízdě čistě na spalovací motor pak Prius těží z motoru s Atkinsonovým cyklem potažmo s optimalizovanou aerodynamikou, díky čemuž i při rychlostech kolem 130 km/hod nepřekračuje spotřeba zbytečně více než 6 až 7 litrů na 100 km.

Závěr testu hybridu Toyota Prius+

Otestováním hybridního modelu Toyota Prius+ jsme zkompletovali testy celé hybridní flotily japonské automobilky, kterou v letošním roce aktuálně nabízí. Ačkoliv před zapůjčením vozu jsme neočekávali nějaké výraznější změny od známějších dřívějších modelů, opak se stal pravdou. Výrobce dokázal přenést značku Prius do kategorie MPV vozů a vytěžit v ní ze sehrannosti hybridní pohonné soustavy HSD (nižší spotřeba) se zachováním předností kategorie multifunkčních vozů jako je větší prostornost a pohodlnost v interiéru.

Prius+ společně se stájovým kolegou Prius plug-in hybrid patří mezi to nejlepší, co Toyota na poli hybridů aktuálně přináší. Výbava se opět o něco posunula oproti dřívějším modelům, a i když nejde o nějakou velkou revoluci, menší evoluční změny jsou znát. Prius+ má novější typ akumulátoru Li-Ion, lehce přepracovanou hybridní pohonnou soustavu a dále pak například panoramatickou střechu či vylepšené ovládání některých funkcí na palubní desce.

Co by ale mohlo být předzvěstí ještě lepších zítřků, je cena, která už se nepohybuje kolem milionu korun, ale v základní výbavě činí 680 tisíc korun. Mnohem lepší koupí ale bude testovaná střední výbava Comfort (s tempomatem, zadní kamerou a ovládáním některých funkcí přímo z volantu), která nyní v akční ceně vychází na 720 tisíc korun. Nejvyšší výbava Premium za bezmála 860 tisíc korun již atakuje možná (nebo spíše určitě) až příliš přemrštěné dřívější částky, přitom má tato verze navíc jen například vyhřívané sedačky či místo látky je použito v interiéru i syntetické kůže či inteligentní parkovací asistent (rozpozná místo k parkování). Takže kdo se pro Prius+ rozhodne a nadchne, bude zřejmě přemýšlet hlavně o střední verzi Comfort.

Za zapůjčení hybridního vozu Toyota Prius+ děkujeme autorizovanému prodejci Toyota Dolák, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo si nejprve domluvit zkušební jízdu pro bližší seznámení s automobilem.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články