Král je mrtev, ať žije král! Legendární divize GTi automobilky Peugeot je již minulostí, naštěstí však záhy přichází plnotučná náhrada, která má být oslavou opětovného zapojení značky se lvem na kapotě do vytrvalostních závodů s hypersportem Peugeot 9X8.
Do redakce nám přistála první vlaštovka nové sportovní divize s označením PSE (Peugeot Sport Engineered), která si vzala na paškál vrcholný model 508 a udělala z něj nejvýkonnější vůz historie automobilky. Jaké ingredience byly použity? Velmi erudovaní inženýři z oblasti motorsportu, omezené technologie francouzského koncernu a rozkaz z vedení ohledně udržení emisí CO2 pod hranicí padesáti gramů.
Vznikl tak vůz, který je svým způsobem smutnou připomínkou dnešního stavu automobilového průmyslu a jeho neúprosných restrikcí. Přesto bychom se neradi koukali na věci černobíle a také proto vzniká dnešní test. Pojďme si popsat, v čem Peugeot 508 PSE exceluje a kde jsme během týdenního ježdění naopak zpozorovali nedostatky.
Konstrukce | hatchback, rozměry: 4750 × 1859 × 1403 mm, hmotnost: 1867 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid, pohon všech kol |
Výkon | 265 kW (355 koní), točivý moment 520 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 11,5 kWh, udávaný dojezd 42 km |
Nabíjení | palubní nabíječka AC 7,4 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 2 l/100 km |
Cena testovacího modelu | 1 700 000 Kč |
Přidávat sportovní doplňky na karoserii, která bere dech již základní verzi, musela být pro designéry skutečná lahůdka. Ač to k tomu možná trochu svádí, bylo zásadní nenechat se unést a s výzdobou to příliš nepřehnat. Co myslíte, povedlo se? Sám bych řekl, že rozhodně ano!
Mezi nejvýraznější změny u nového Peugeotu 508 PSE patří snížení světlé výšky a rozšíření vzdálenosti mezi levými a pravými koly. Šavlozubá šelma se přikrčila a je připravena vystartovat. Její oběť, mohou vystrašit zcela nové aerodynamické prvky v podobě šesti malých křidélek, která se táhnou po obvodu karoserie, či výrazný zadní difuzor. O praktickém účelu těchto prvků můžeme polemizovat, ale „wow“ faktor zaručí. Bližší ohledání odhalí další odlišnosti, které celý obraz dokreslují – sportovní koncovky výfuků, černá maska přední mřížky chladiče, nebo všudypřítomné žluto-zelené logo tří drápů, které se stalo poznávacím znamením divize PSE. Kombinace se speciální šedou barvou nesoucí označení Sélénium určenou pro tento sportovní derivát? Naprostá paráda! S extravagancí to inženýři rozhodně nepřehnali a přesto se za vámi otočí každý druhý kolemjdoucí.
Interiér hybridního modelu 508 PSE zůstal oproti standardním verzím „pětsetosmičky“ v podstatě beze změny. Nápovědu, že sedíte v poněkud výkonnějším stroji, vám dá pouze kontrastní prošívání ve žlutozelené barvě, logo tří drápů ve stejném odstínu na spodní straně volantu a použití kvalitnějších materiálů na některých prvcích kabiny. U slabších motorizací bylo Peugeotu často vytýkáno, že kabina působí s ohledem na povahu vozu poněkud nepatřičně a až příliš sportovně, ale za to k „péeséčku“ sedí opravdu náramně.
Skutečně si budete připadat jako v kokpitu – všechny křivky a ovládací prvky směřují na řidiče tak, aby při řízení musel dělat jen minimum pohybů navíc. Vše máte na očích a pro nic se nemusíte natahovat příliš daleko. Je tu jen silnice a vy.
Z kraje musím pochválit neuvěřitelně pohodlné sedačky, jejichž boční vedení vás nenechá strádat ani v těch nejutaženějších zákrutách. Pozice za volantem mi vlastě obecně nadmíru vyhovovala vzhledem k tomu, že řidič sedí velmi nízko a dokáže tak dokonale vnímat bohatou odezvu podvozku. O poznání horší to bylo s výhledem. Po čase jsem si začal všímat poněkud silných A sloupků a vnímat omezený výhled dozadu, což umocňovala zatmavená okna. S tím musíte při koupi této karosářské verze pochopitelně počítat, jenže často mi nepomáhaly ani parkovací kamery, které neposkytovaly zvlášť kvalitní obraz a často podléhaly vlivům počasí. Nastaly tak chvíle, kdy jsem musel během parkování ve večerních hodinách doslova několikrát vystoupit a přesvědčit se, kam mám namířeno. S přihlédnutím na neuvěřitelnou kvalitu kamer dříve testovaného modelu 308 se tedy v tomto ohledu jednalo o drobné zklamání.
Zbytek ovládacích prvků si však zaslouží jen a jen chválu. Vždyť už moc dobře víte, jak jsme si interiéry Peugeotu v posledních letech oblíbili a ani model 508 nebude výjimkou. Infotainment je takový, jaký ho známe – občas mu to trochu trvá, ale ve výsledku požadovaný úkon vždy splní. Jednotlivé nabídky se přepínají pomocí krásně zpracovaných fyzických spínačů, na jejichž umístění si zvyknete velmi rychle. Jakmile vám prst sjede ještě o kousek níže, narazíte na řadu dotykových tlačítek, které slouží jako zkratky pro některé funkce klimatizace či vyhřívání sedaček. Příjemným překvapením byla jejich responzivita a přesnost.
Když už jsme u té klimatizace, přeci jen mě ještě jedna drobná výtka napadá. Infotainment totiž po obou okrajích neustále zobrazuje aktuální nastavenou teplotu, čímž znatelně ubírá místo, které mohlo být využito jinak a lépe. Neberte mě špatně, já bych byl za neustálý přístup k panelu klimatizace rád, jenže v tomto případě se jedná jen a pouze o zobrazení teploty, kterou v tomto režimu nejde nijak ovládat. Pro to, abyste teplotu, intenzitu nebo směr foukání nastavili, se musíte tohoto postranního panelu dotknout (čímž se dostanete do omezeného menu klimatizace), nebo zmáčknout fyzický spínač níže (rozbalí se vám kompletní nabídka se všemi možnostmi). Tento grafický prvek tedy existuje jen z důvodu zachování poměru stran, což je možná trochu škoda.
Rovněž mě nepotěšil fakt, že technologie Apple CarPlay a Android Auto jsou dostupné pouze po připojení kabelu a nelze tak tyto aplikace používat bezdrátově. Odkládací prostor pro mobilní telefon je navíc nelogicky umístěný v prázdném prostoru středového panelu, přibližně v úrovni pod infotainmentem (viz fotografie výše). Chápu, že se inženýři a designéři snažili držet mobilní zařízení co nejdál od řidiče tak, aby ho za jízdy nevyrušovalo, ale tohle už je na můj vkus přeci jen trochu „z ruky“.
Nechci se opakovat a proto diskusi o digitálním kokpitu pro tentokrát přeskočíme. Shrnul bych to tak, že mi rozložení u Peugeotu 508 PSE dokonale vyhovuje, což platí u takto sportovně laděného vozu dvojnásob. Veškeré informace máte v případě potřeby hezky na očích a přitom vaši pozornost od silnice nebude odvádět žádný Head-up displej. Ve vysoké výbavě, která s označením PSE přichází, dostanete rovněž funkci nočního vidění, které lze na i-cockpitu promítat v reálném čase. Během jízdy ve večerních hodinách tak budete dostávat upozornění na osoby a zvířata ve vašem okolí v podobě jejich zvýraznění na obrazovce a zvukového signálu. Opravdu velmi šikovná funkce!
Co se týče zvukového vjemu, byl jsem spokojen na všech frontách. I přes to, že vůz má bezrámová okna, do kabiny neproniká velký hluk ani při vyšších rychlostech. Pokud si na to potrpíte, radost vám udělá také vynikající audiosystém značky Focal.
Zbývá ohodnotit už jen prostornost a praktičnost interiéru. Je zřejmé, že v tomto ohledu se ostřejší varianta modelu 508 od té běžné nijak neodlišuje. Prostoru je zde dostatek – jak pro pasažéry na předních, tak i zadních sedačkách. Když jsem si se svými 185 centimetry sedl sám za sebe, neměl jsem s místem na nohy sebemenší problém, jen mi vlasy škrtaly o strop, což se dá samozřejmě vyřešit pořízením karosářské verze kombi, která navíc poskytne zavazadlový prostor o obsahu 530 litrů oproti 487 litrům v testovaném voze.
Vyvstává otázka, proč jsem v úvodu označil Peugeot 508 PSE jako smutnou připomínku dnešního stavu automobilového průmyslu a neúprosných restrikcí ze strany vrcholných politiků. Inu, odpověď hledejte právě v oblasti pohonného ústrojí. Opět jsme se totiž přesvědčili, že rychlost není vše. Než se však vrhneme do subjektivního hodnocení, pojďme se podívat na pár konkrétních údajů.
Verze PSE nabízí pouze jedinou motorizaci, která zahrnuje přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 197 koní a dva elektromotory (na přední a zadní nápravě) o výkonu 220 koní. Celkem tak ústrojí řidiči poskytne 355 koní a slušných 520 Nm točivého momentu. I přes vyšší hmotnost, která dosahuje necelých 1 900 kilogramů, se budete schopni dostat z 0 na 100 km/h za 5,2 vteřiny! To, že jsem v praxi tohoto čísla nedosáhl ani jednou, můžeme svést třeba na počasí.
Všechen tento výkon byl položen na ramena automatické osmistupňové převodovce, která sice není špatná, má ovšem několik „ale“. Nedá se říct, že by jí scházela hbitost, přesto mi čas od času ve vypjatějších situacích připadala trochu nerozhodná. Největší kámen úrazu však přichází, jakmile se vám vybije baterie a převodovka je nucena pracovat se spalovacím motorem v nižších rychlostech. Zde se její přesvědčivost naprosto vytrácí a často se změnou rychlostního stupně váhá, což značně ubírá na plynulosti jízdy.
Pokud máte naopak „nabito“, po městě se budete s Peugeotem 508 PSE pohybovat především na elektrickou energii, která mi v průměru vystačila na 25 až 30 kilometrů dojezdu. Přepnete-li na režim „hybrid“, systém stále bude výrazně preferovat ekologičtější pohon a „spalovák“ se začne zapojovat okolo 50 kilometrů za hodinu a výš.
Jak si ovšem „péeséčko“ vede v jeho oblíbené disciplíně na okresních silnicích? Zapneme režim „sport“ a jdeme to zjistit! Do pohotovosti se v tomto módu zapojí v podstatě všechny dostupné pohony. Spalovací motor se tedy dá do práce mnohem dříve, než v ostatních režimech, což nám dá najevo hutný zvuk, kterým ho imitují reproduktory v kabině. Zklamáním pro mě bylo manuální řazení, které je poněkud pomalé a pokud systém uzná za vhodné, převezme ovládání převodovky zpět do svých rukou, takže slovo „manuální“ zde zůstává spíše na okrasu.
Na druhou stranu, toto nemůžeme dávat za vinu samotným inženýrům, kteří na voze pracovali. Upřímně řečeno, z komponentů, které měli k dispozici, vytěžili po stránce motorizace snad naprosté maximum. Jejich nezpochybnitelnou snahu můžeme pozorovat na zcela přepracovaném podvozku, se kterým si vyhráli do posledního detailu.
Bylo mu přidáno na tuhosti, ale přesto hravě zvládá jízdu ve městě. Jeho responzivita a rychlost, se kterou reaguje na jednotlivé pokyny, je téměř neuvěřitelná. Na vyšší hmotnost „pětsetosmičky“ zapomenete přibližně v druhé zatáčce a pak už si jen užíváte přesnost a lehkost řízení. Vůz téměř vůbec netrpí na nedotáčivost nebo naopak přetáčivost a nádherně drží zvolenou stopu. Pokud to někde přeci jen trochu „přepísknete“, můžete se zcela spolehnout na skutečně výtečné brzdy Alcon s čtyřpískovými třmeny a průměrem 380 mm na přední nápravě!
Nemusíte se přitom vůbec bát, že by vás provoz tohoto dravce zruinoval. Jak jsem v úvodu druhé části testu Peugeotu 508 PSE zmínil, jedná se o plug-in hybrid, přičemž elektromotory jsou zásobovány akumulátorem s využitelnou kapacitou 11,5 kWh. Ve městě vám tato porce energie vydrží přibližně na 25 až 30 kilometrů jízdy, aniž by vůz zapojil spalovací motor. Jakmile baterii dojde dech a přijde čas na doplnění energie, počítejte s přibližně dvouhodinovým nabíjením prostřednictvím 7,4kW nabíječky.
Dobře, kolem komína tedy budete jezdit v podstatě výhradně na elektřinu a pokud se rozhodnete pro režim „hybrid“ či „comfort“, nepřesáhnete hranici 2 litrů na 100 kilometrů. Co když se však budete chtít vypravit za hranice města? Na projížďku jsem si vybral poněkud sychravý den a celá trasa měla přibližně 100 kilometrů. Kombinace výjezd z města, dálnice a okresní silnice nakonec vyústila ve spotřebu 3,9 l/100 km. Samotná dálnice si přitom vyžádala v průměru 8 až 9 litrů na každou stovku kilometrů a je třeba si uvědomit, že nádrž verze PSE má pouze 43 litrů, takže delší výlety se bez zastávky neobejdou.
Že nemůžete Peugeot 508 PSE nalézt na oficiálních stránkách výrobce? Hledali byste zbytečně, tento sportovní derivát je v České republice tak trochu „podpultovkou“ a pokud uvažujete o koupi, musíte se spojit s oficiálním prodejcem značky. V současné době u nás přitom jezdí pouze jednotky kusů, takže pokud sháníte něco originálního, máte od nás tip. Cena tohoto sportovního derivátu byla stanovena na 1 700 000 Kč a vzhledem k vysoké vybavenosti je tato částka také v podstatě finální. „Do košíku“ si budete moci přihodit už jen palubní nabíječku s výkonem 7,4 kW a vyhřívané čelní sklo.
Nejvýkonnější vůz historie automobilky Peugeot ve mně zanechává smíšené pocity. Ač zkušení inženýři dělali co mohli, v určitých ohledech narazily na technologický strop, který jim je koncern Stellantisu schopen poskytnout. Na tento jev přitom nejvýrazněji doplácí převodovka, která dokáže celý požitek z jízdy rychle zkazit.
Odhlédneme-li však od tohoto nedostatku, nelze sportovnímu derivátu modelu 508 moc vytknout, ba naopak! Design, zpracování interiéru, pohon a především podvozek a brzdy dělají z verze PSE skutečně zajímavou alternativu nejen pro víkendové projížďky po okresních silnicích.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
decentně sportovní design | převodovka |
kvalita interiéru | |
zcela přepracovaný podvozek | |
brzdy | |
spotřeba |
Král je mrtev, ať žije král! Legendární divize GTi automobilky Peugeot je již minulostí, naštěstí však záhy přichází plnotučná náhrada, která má být oslavou opětovného zapojení značky se lvem na kapotě do vytrvalostních závodů s hypersportem Peugeot 9X8.
Do redakce nám přistála první vlaštovka nové sportovní divize s označením PSE (Peugeot Sport Engineered), která si vzala na paškál vrcholný model 508 a udělala z něj nejvýkonnější vůz historie automobilky. Jaké ingredience byly použity? Velmi erudovaní inženýři z oblasti motorsportu, omezené technologie francouzského koncernu a rozkaz z vedení ohledně udržení emisí CO2 pod hranicí padesáti gramů.
Vznikl tak vůz, který je svým způsobem smutnou připomínkou dnešního stavu automobilového průmyslu a jeho neúprosných restrikcí. Přesto bychom se neradi koukali na věci černobíle a také proto vzniká dnešní test. Pojďme si popsat, v čem Peugeot 508 PSE exceluje a kde jsme během týdenního ježdění naopak zpozorovali nedostatky.
Konstrukce | hatchback, rozměry: 4750 × 1859 × 1403 mm, hmotnost: 1867 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid, pohon všech kol |
Výkon | 265 kW (355 koní), točivý moment 520 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 11,5 kWh, udávaný dojezd 42 km |
Nabíjení | palubní nabíječka AC 7,4 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 2 l/100 km |
Cena testovacího modelu | 1 700 000 Kč |
Přidávat sportovní doplňky na karoserii, která bere dech již základní verzi, musela být pro designéry skutečná lahůdka. Ač to k tomu možná trochu svádí, bylo zásadní nenechat se unést a s výzdobou to příliš nepřehnat. Co myslíte, povedlo se? Sám bych řekl, že rozhodně ano!
Mezi nejvýraznější změny u nového Peugeotu 508 PSE patří snížení světlé výšky a rozšíření vzdálenosti mezi levými a pravými koly. Šavlozubá šelma se přikrčila a je připravena vystartovat. Její oběť, mohou vystrašit zcela nové aerodynamické prvky v podobě šesti malých křidélek, která se táhnou po obvodu karoserie, či výrazný zadní difuzor. O praktickém účelu těchto prvků můžeme polemizovat, ale „wow“ faktor zaručí. Bližší ohledání odhalí další odlišnosti, které celý obraz dokreslují – sportovní koncovky výfuků, černá maska přední mřížky chladiče, nebo všudypřítomné žluto-zelené logo tří drápů, které se stalo poznávacím znamením divize PSE. Kombinace se speciální šedou barvou nesoucí označení Sélénium určenou pro tento sportovní derivát? Naprostá paráda! S extravagancí to inženýři rozhodně nepřehnali a přesto se za vámi otočí každý druhý kolemjdoucí.
Interiér hybridního modelu 508 PSE zůstal oproti standardním verzím „pětsetosmičky“ v podstatě beze změny. Nápovědu, že sedíte v poněkud výkonnějším stroji, vám dá pouze kontrastní prošívání ve žlutozelené barvě, logo tří drápů ve stejném odstínu na spodní straně volantu a použití kvalitnějších materiálů na některých prvcích kabiny. U slabších motorizací bylo Peugeotu často vytýkáno, že kabina působí s ohledem na povahu vozu poněkud nepatřičně a až příliš sportovně, ale za to k „péeséčku“ sedí opravdu náramně.
Skutečně si budete připadat jako v kokpitu – všechny křivky a ovládací prvky směřují na řidiče tak, aby při řízení musel dělat jen minimum pohybů navíc. Vše máte na očích a pro nic se nemusíte natahovat příliš daleko. Je tu jen silnice a vy.
Z kraje musím pochválit neuvěřitelně pohodlné sedačky, jejichž boční vedení vás nenechá strádat ani v těch nejutaženějších zákrutách. Pozice za volantem mi vlastě obecně nadmíru vyhovovala vzhledem k tomu, že řidič sedí velmi nízko a dokáže tak dokonale vnímat bohatou odezvu podvozku. O poznání horší to bylo s výhledem. Po čase jsem si začal všímat poněkud silných A sloupků a vnímat omezený výhled dozadu, což umocňovala zatmavená okna. S tím musíte při koupi této karosářské verze pochopitelně počítat, jenže často mi nepomáhaly ani parkovací kamery, které neposkytovaly zvlášť kvalitní obraz a často podléhaly vlivům počasí. Nastaly tak chvíle, kdy jsem musel během parkování ve večerních hodinách doslova několikrát vystoupit a přesvědčit se, kam mám namířeno. S přihlédnutím na neuvěřitelnou kvalitu kamer dříve testovaného modelu 308 se tedy v tomto ohledu jednalo o drobné zklamání.
Zbytek ovládacích prvků si však zaslouží jen a jen chválu. Vždyť už moc dobře víte, jak jsme si interiéry Peugeotu v posledních letech oblíbili a ani model 508 nebude výjimkou. Infotainment je takový, jaký ho známe – občas mu to trochu trvá, ale ve výsledku požadovaný úkon vždy splní. Jednotlivé nabídky se přepínají pomocí krásně zpracovaných fyzických spínačů, na jejichž umístění si zvyknete velmi rychle. Jakmile vám prst sjede ještě o kousek níže, narazíte na řadu dotykových tlačítek, které slouží jako zkratky pro některé funkce klimatizace či vyhřívání sedaček. Příjemným překvapením byla jejich responzivita a přesnost.
Když už jsme u té klimatizace, přeci jen mě ještě jedna drobná výtka napadá. Infotainment totiž po obou okrajích neustále zobrazuje aktuální nastavenou teplotu, čímž znatelně ubírá místo, které mohlo být využito jinak a lépe. Neberte mě špatně, já bych byl za neustálý přístup k panelu klimatizace rád, jenže v tomto případě se jedná jen a pouze o zobrazení teploty, kterou v tomto režimu nejde nijak ovládat. Pro to, abyste teplotu, intenzitu nebo směr foukání nastavili, se musíte tohoto postranního panelu dotknout (čímž se dostanete do omezeného menu klimatizace), nebo zmáčknout fyzický spínač níže (rozbalí se vám kompletní nabídka se všemi možnostmi). Tento grafický prvek tedy existuje jen z důvodu zachování poměru stran, což je možná trochu škoda.
Rovněž mě nepotěšil fakt, že technologie Apple CarPlay a Android Auto jsou dostupné pouze po připojení kabelu a nelze tak tyto aplikace používat bezdrátově. Odkládací prostor pro mobilní telefon je navíc nelogicky umístěný v prázdném prostoru středového panelu, přibližně v úrovni pod infotainmentem (viz fotografie výše). Chápu, že se inženýři a designéři snažili držet mobilní zařízení co nejdál od řidiče tak, aby ho za jízdy nevyrušovalo, ale tohle už je na můj vkus přeci jen trochu „z ruky“.
Nechci se opakovat a proto diskusi o digitálním kokpitu pro tentokrát přeskočíme. Shrnul bych to tak, že mi rozložení u Peugeotu 508 PSE dokonale vyhovuje, což platí u takto sportovně laděného vozu dvojnásob. Veškeré informace máte v případě potřeby hezky na očích a přitom vaši pozornost od silnice nebude odvádět žádný Head-up displej. Ve vysoké výbavě, která s označením PSE přichází, dostanete rovněž funkci nočního vidění, které lze na i-cockpitu promítat v reálném čase. Během jízdy ve večerních hodinách tak budete dostávat upozornění na osoby a zvířata ve vašem okolí v podobě jejich zvýraznění na obrazovce a zvukového signálu. Opravdu velmi šikovná funkce!
Co se týče zvukového vjemu, byl jsem spokojen na všech frontách. I přes to, že vůz má bezrámová okna, do kabiny neproniká velký hluk ani při vyšších rychlostech. Pokud si na to potrpíte, radost vám udělá také vynikající audiosystém značky Focal.
Zbývá ohodnotit už jen prostornost a praktičnost interiéru. Je zřejmé, že v tomto ohledu se ostřejší varianta modelu 508 od té běžné nijak neodlišuje. Prostoru je zde dostatek – jak pro pasažéry na předních, tak i zadních sedačkách. Když jsem si se svými 185 centimetry sedl sám za sebe, neměl jsem s místem na nohy sebemenší problém, jen mi vlasy škrtaly o strop, což se dá samozřejmě vyřešit pořízením karosářské verze kombi, která navíc poskytne zavazadlový prostor o obsahu 530 litrů oproti 487 litrům v testovaném voze.
Vyvstává otázka, proč jsem v úvodu označil Peugeot 508 PSE jako smutnou připomínku dnešního stavu automobilového průmyslu a neúprosných restrikcí ze strany vrcholných politiků. Inu, odpověď hledejte právě v oblasti pohonného ústrojí. Opět jsme se totiž přesvědčili, že rychlost není vše. Než se však vrhneme do subjektivního hodnocení, pojďme se podívat na pár konkrétních údajů.
Verze PSE nabízí pouze jedinou motorizaci, která zahrnuje přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 197 koní a dva elektromotory (na přední a zadní nápravě) o výkonu 220 koní. Celkem tak ústrojí řidiči poskytne 355 koní a slušných 520 Nm točivého momentu. I přes vyšší hmotnost, která dosahuje necelých 1 900 kilogramů, se budete schopni dostat z 0 na 100 km/h za 5,2 vteřiny! To, že jsem v praxi tohoto čísla nedosáhl ani jednou, můžeme svést třeba na počasí.
Všechen tento výkon byl položen na ramena automatické osmistupňové převodovce, která sice není špatná, má ovšem několik „ale“. Nedá se říct, že by jí scházela hbitost, přesto mi čas od času ve vypjatějších situacích připadala trochu nerozhodná. Největší kámen úrazu však přichází, jakmile se vám vybije baterie a převodovka je nucena pracovat se spalovacím motorem v nižších rychlostech. Zde se její přesvědčivost naprosto vytrácí a často se změnou rychlostního stupně váhá, což značně ubírá na plynulosti jízdy.
Pokud máte naopak „nabito“, po městě se budete s Peugeotem 508 PSE pohybovat především na elektrickou energii, která mi v průměru vystačila na 25 až 30 kilometrů dojezdu. Přepnete-li na režim „hybrid“, systém stále bude výrazně preferovat ekologičtější pohon a „spalovák“ se začne zapojovat okolo 50 kilometrů za hodinu a výš.
Jak si ovšem „péeséčko“ vede v jeho oblíbené disciplíně na okresních silnicích? Zapneme režim „sport“ a jdeme to zjistit! Do pohotovosti se v tomto módu zapojí v podstatě všechny dostupné pohony. Spalovací motor se tedy dá do práce mnohem dříve, než v ostatních režimech, což nám dá najevo hutný zvuk, kterým ho imitují reproduktory v kabině. Zklamáním pro mě bylo manuální řazení, které je poněkud pomalé a pokud systém uzná za vhodné, převezme ovládání převodovky zpět do svých rukou, takže slovo „manuální“ zde zůstává spíše na okrasu.
Na druhou stranu, toto nemůžeme dávat za vinu samotným inženýrům, kteří na voze pracovali. Upřímně řečeno, z komponentů, které měli k dispozici, vytěžili po stránce motorizace snad naprosté maximum. Jejich nezpochybnitelnou snahu můžeme pozorovat na zcela přepracovaném podvozku, se kterým si vyhráli do posledního detailu.
Bylo mu přidáno na tuhosti, ale přesto hravě zvládá jízdu ve městě. Jeho responzivita a rychlost, se kterou reaguje na jednotlivé pokyny, je téměř neuvěřitelná. Na vyšší hmotnost „pětsetosmičky“ zapomenete přibližně v druhé zatáčce a pak už si jen užíváte přesnost a lehkost řízení. Vůz téměř vůbec netrpí na nedotáčivost nebo naopak přetáčivost a nádherně drží zvolenou stopu. Pokud to někde přeci jen trochu „přepísknete“, můžete se zcela spolehnout na skutečně výtečné brzdy Alcon s čtyřpískovými třmeny a průměrem 380 mm na přední nápravě!
Nemusíte se přitom vůbec bát, že by vás provoz tohoto dravce zruinoval. Jak jsem v úvodu druhé části testu Peugeotu 508 PSE zmínil, jedná se o plug-in hybrid, přičemž elektromotory jsou zásobovány akumulátorem s využitelnou kapacitou 11,5 kWh. Ve městě vám tato porce energie vydrží přibližně na 25 až 30 kilometrů jízdy, aniž by vůz zapojil spalovací motor. Jakmile baterii dojde dech a přijde čas na doplnění energie, počítejte s přibližně dvouhodinovým nabíjením prostřednictvím 7,4kW nabíječky.
Dobře, kolem komína tedy budete jezdit v podstatě výhradně na elektřinu a pokud se rozhodnete pro režim „hybrid“ či „comfort“, nepřesáhnete hranici 2 litrů na 100 kilometrů. Co když se však budete chtít vypravit za hranice města? Na projížďku jsem si vybral poněkud sychravý den a celá trasa měla přibližně 100 kilometrů. Kombinace výjezd z města, dálnice a okresní silnice nakonec vyústila ve spotřebu 3,9 l/100 km. Samotná dálnice si přitom vyžádala v průměru 8 až 9 litrů na každou stovku kilometrů a je třeba si uvědomit, že nádrž verze PSE má pouze 43 litrů, takže delší výlety se bez zastávky neobejdou.
Že nemůžete Peugeot 508 PSE nalézt na oficiálních stránkách výrobce? Hledali byste zbytečně, tento sportovní derivát je v České republice tak trochu „podpultovkou“ a pokud uvažujete o koupi, musíte se spojit s oficiálním prodejcem značky. V současné době u nás přitom jezdí pouze jednotky kusů, takže pokud sháníte něco originálního, máte od nás tip. Cena tohoto sportovního derivátu byla stanovena na 1 700 000 Kč a vzhledem k vysoké vybavenosti je tato částka také v podstatě finální. „Do košíku“ si budete moci přihodit už jen palubní nabíječku s výkonem 7,4 kW a vyhřívané čelní sklo.
Nejvýkonnější vůz historie automobilky Peugeot ve mně zanechává smíšené pocity. Ač zkušení inženýři dělali co mohli, v určitých ohledech narazily na technologický strop, který jim je koncern Stellantisu schopen poskytnout. Na tento jev přitom nejvýrazněji doplácí převodovka, která dokáže celý požitek z jízdy rychle zkazit.
Odhlédneme-li však od tohoto nedostatku, nelze sportovnímu derivátu modelu 508 moc vytknout, ba naopak! Design, zpracování interiéru, pohon a především podvozek a brzdy dělají z verze PSE skutečně zajímavou alternativu nejen pro víkendové projížďky po okresních silnicích.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
decentně sportovní design | převodovka |
kvalita interiéru | |
zcela přepracovaný podvozek | |
brzdy | |
spotřeba |