Tesla vylepšuje baterie a patenty stále zdarma sdílí se všemi

Luboš Srb

Tesla má aktuálně údajně nejlepší baterie ze všech automobilek, tedy pokud jde o jejich hustotu, výrobní cenu, či jiné sledované parametry. A přesto se se všemi ostatními, kteří projeví zájem, dělí o veškeré své patenty včetně těch bateriových. Řekněme, že jde z tohoto pohledu o něco opravdu nevídaného, ale má to samozřejmě své dobré důvody.

Tip: Tesla věnuje světu své patenty na rozvoj elektroautomobilismu

„Tesla Motors jsme zakládali proto, abychom urychlili příchod ekologické dopravy. Pokud bychom jen přišli s elektrickým vozem, ale nechali za sebou minové pole v podobě našich patentů, tak bychom šli přímo proti našemu plánu. Proto nebudeme vést patentové spory s nikým, kdo využije naši technologii v dobré víře,“ řekl Elon Musk z Tesly pro časopis Forbes.

Americká automobilka nabízí všechny své patenty již od roku 2014 a za tu dobu přišla s hned několika vylepšeními, které tedy teoreticky mohou využít i konkurenční automobilky, včetně těch řekněme tradičních a již poněkud zkostnatělých. Tesla se snaží bojovat za celý rozvíjející se trh s elektromobily a urychlit to, co se zdá být nevyhnutelné – tj. přechod na obnovitelné zdroje a s tím související elektrifikaci dopravy.

Tesla má samozřejmě již mnoho patentů, které se týkají klíčových komponent u elektromobilů, ať už jde o baterie či elektromotory. A neustále se snaží technologie vylepšovat ve všech možných směrech. Jen v posledních pár letech jsme se dočkali patentů s vylepšeným řídícím systémem baterie, se zlepšením bezpečnosti baterie, ale také kompletně nové řešení bateriového článku, který má nabídnout rychlejší nabíjení a vybíjení, vyšší životnost, a dokonce i nižší náklady. A každý může tyto nové objevy využít.

Tip: Tesla Roadster: rozhodující úder spalovacím autům?

Musk aspol. spoléhají na to, že bude i nadále výrazně klesat cena baterií a bude se zlepšovat jejich hustota. V tomto směru prý Tesla nemá konkurenci, navíc s Panasonicem mají největší továrnu na výrobu baterií na světě. Přesto se však ještě nějakou tu dobu bude čekat na slibovaný cenově dostupnější Model 3 za 35 tisíc dolarů, který by měl znamenat výrazný pokrok automobilky s elektromobily. Je jasné, že vše spěje k tomu, aby se pořizovací cena elektromobilu vyrovnala podobně stavěnému konvenčnímu autu. To by totiž znamenalo automobilovou revoluci a změnilo by to přístup tradičních automobilek k elektromobilitě jako takové. Zatím ji totiž berou jako spíše povinnost, jak splnit různé zpřísňující se normy.

Tesla navíc nedávno koupila firmu Maxwell Technologies, která se zabývá výrobou a vývojem superkondenzátorů a baterií. Mohla by tak elektromobily posunout o další kus vpřed. A hlavně také v příštích letech přijít s očekávaným novým superelektromobilem Tesla Roaster (2020), který má disponovat zrychlením z 0 na 100 km/hod pod 2 vteřiny, čímž překonává všechna sériově vyráběná auta na světě. Umí jet rychlostí přes 400 km/hod a dojezd dosahuje neskutečných 1 000 km. Na trhu by se měl objevit nejdříve v roce 2020. Pak už asi málokdo bude mít argumenty proti elektromobilům a jejich často vyčítanému krátkému dojezdu na jedno nabití.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články