Tesla v problémech? Automobilka razantně snižuje ceny elektromobilů v Číně
- Tesla zažila rekordní loňský rok
- Automobilka prodala 1,3 milionu vozů
- V Číně a dalších asijských trzích zlevňuje

Loňský rok se pro Teslu stal synonymem skvělého podnikatelského záměru, který však rozcupovala odborná i laická veřejnost stejně jako přední burzovní makléři. V krystalicky čisté podobě jde přitom o naprostý oxymóron. Proč? Protože když se stávající trend a hodnocení podíváte optikou dvou, tří let, výsledek není až tak hrozivý.
Tesla pod palbou kritiky
Vezměte třeba jen samotné akcie firmy. Od poloviny roku 2019 hodnota TSLA vzrostla více než 30×. Ano, závěr roku dopadl sice neslavně a burza hlásila rekordní propad až na hranici dvouletého minima, na druhou stranu je v tomto kontextu přinejmenším diskutabilní, jestli jde o důsledek klesající výkonnosti.
Navíc, a to jsme několikrát avizovali, sám Elon Musk raketový vzestup v předchozích letech hodnotil rezervovaně, když potvrdil, že vnímání burzovní hodnoty je lapidárně řečeno značně přestřelené. Když také vezmete v úvahu, že jen v loňském roce Tesla prodala o 40 % více aut než předloni, jde o další aspekt, který je na první pohled v rozporu.

Čtěte také: Tesla oznamuje novou akci zvanou „Investor Day“. Na co se můžeme těšit?
Ztenčující se technologický náskok
Experty zvláště vloni tisíckrát omílaný ztenčující se technologický náskok, je spíše hypotézou, jež se může, nikoliv musí projevit v následujících několika letech, pakliže se v praxi ukáže, že v tomto ohledu stagnuje, zatímco konkurence raketově roste. Avizované problémy s výrobou jistě na kreditu značce nepřidají, ale opět jde o stigma, jež je patrné napříč tímto segmentem a s nastalou situací bojují i ostatní velcí hráči.
Těch důvodů, které rozlet automobilek brzdí, je mnohem více. Namátkou třeba vysoká míra inflace, ceny energií či nedostatek dílů. Například Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, na veletrhu CES 2023 v Las Vegas opakovaně upozorňoval na to, že v Evropě kvůli obřím investicím do elektromobility hrozí uzavření továren.
Tudíž Tesla není vně pomyslného kruhu, přesto na ni není (zatím) důvod pohlížet tragicky na rozdíl od „předních odborníků“, kteří ví, že Musk tráví až příliš mnoho času na Twitteru místo toho, aby se věnoval problémům, s nimiž se Tesla potýká. Tady nejde o obhajování austinské značky, jen konstatování faktů.

Výrazné slevy v Číně
Dalším pomyslným hřebíčkem do rakve je prý aktuální druhá vlna zlevňování v Číně a vybraných asijských trzích, o které informuje Reuters. Agentura uvádí, že kumulativní sleva (současná + loňská z října) představuje pro zákazníky úsporu 13 % až 24 %.
Reuters dále vypočítává, že v případě vozů Tesla Model 3 a Model Y došlo ke snížení cen o 6, respektive 13,5 %. Ono je v konečném důsledku jedno, jestli jde o krok, jež zapříčily technologické inovace a optimalizace výrobního procesu nebo jde o reakci na v Pekingu nedávno odpískaný dotační program.
Pokud chcete na strategickém trhu zůstat ve hře, navíc bojujete se silnou domácí konkurencí (třeba BYD), tak zkrátka „zkrouhnete“ cenu. Co může působit jako problém z pohledu tržeb, nemusí být nutně ukazatelem neschopnosti ať už jednotlivce nebo celého managementu.