Také Češi promlouvají do autonomního řízení. Tatra čeká na homologaci

Pavel Škopek
  • Nákladní Tatra Force nabídne automatizované řízení 3. úrovně
  • Uplatnění najde u záchranářských jednotek a v průmyslu
  • Do 1 až 2 let by mohly začít zkoušet řešení pro konkrétní zákazníky
Prvním českým autonomním autem by se mohla stát Tatra Force | foto: Tatra Trucks
Prvním českým autonomním autem by se mohla stát Tatra Force | foto: Tatra Trucks

V souvislosti s autonomním řízením se nejčastěji skloňují taxíky nebo autobusy bez řidiče. Své uplatnění však můžou nalézt i v mnohem náročnějších podmínkách, které ohrožují zdraví řidiče. Typicky se může jednat o průmysl, doly nebo například záchranné složky, jako jsou hasiči. Na tuto skupinu cílí kopřivnická automobilka Tatra Trucks se svým autonomním modelem Force. Napsal o tom server Seznam Zprávy.

Prototyp autonomní Tatry už jezdí

První vývojovou fázi Tatra Trucks představila už loni v září, kdy se na zkušebním polygonu automobilky proháněl prototyp modelu Tatra Force, v jehož kabině neseděl řidič, ale řídil ho operátor pomocí dálkového ovládání. V první fázi projektu se vývojáři zaměřili na technologickou infrastrukturu, která umožní vozidlu vnímat okolní prostředí a reagovat na situace na silnici. To znamená integraci senzoriky a zprovoznění asistenta odbočení a asistenta pasivní změny pruhu.

Druhá fáze zahrnuje integraci Lidaru, který dá vozidlu lepší schopnost rozpoznávat objekty v okolí, což je klíčové pro bezpečnou autonomní jízdu. Tu umožní až třetí fáze, kdy se auto pomocí implementovaného softwarového a hardwarového rozhraní naučí samo řídit. V té době dostane i další pokročilé asistenční systémy, jaké již dnes známe z osobních aut, jako je například adaptivní tempomat, asistent nouzového brzdění nebo asistent změny pruhu.

„Máme před sebou ještě období homologace, takže nějaký rok potrvá, než ho budeme schopni aplikovat plošně. Myslím si ale, že je to otázka roku, dvou, kdy bychom mohli začít zkoušet speciální využití pro konkrétní zákazníky,“ řekla v rozhovoru pro server Seznam zprávy Denisa Materová, členka představenstva společnosti Promet Group, která kopřivnickou automobilku vlastní. Upozornila přitom na to, že velkou výhodou Tatry je schopnost vyrobit vozy už od jednoho kusu pro specifické použití. Velký potenciál pro autonomní nákladní vozy vidí například v uzavřených průmyslových a těžebních areálech.

Interiér prototypu Tatry Force s automatizovaným řízením | foto: Tatra
Interiér prototypu Tatry Force s automatizovaným řízením | foto: Tatra

Čtěte také: Vědci hlásí průlom. Výrazným způsobem vylepšili bezdrátové nabíjení elektroaut


Sázka na vodík

Autonomní vozidlo není jediným projektem budoucnosti, na kterém kopřivnická automobilka pracuje. Tatra má velké ambice a nechce si nechat ujet vlak ani v zelené dopravě. Místo bateriových elektromobilů však padla volba na vodík. Její vozidlo na vodíkový pohon už jezdí v podobě prototypu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články