Švýcaři vymysleli způsob, jak opravovat dálnice a neomezovat provoz

Matouš Vrchota
  • Dělníkům se vozidla prohání několik metrů nad hlavami při práci
  • Nejde o žádné levitační vynálezy
  • Švýcaři používají unikátní pojízdní dálniční most
Mobilní most Astra Bridge ve Švýcarsku
Mobilní most Astra Bridge ve Švýcarsku

Internetem se v posledních týdnech prohnala sada kuriózních obrázků ze švýcarské dálnice. Je zde totiž k vidění vcelku unikátní konstrukce, kterou nepoužívají ani pokročilí japonští inženýři. Co je na mobilním mostě Astra Bridge tak unikátního?

Při opravách dálnice nelze přerušit dopravu

Když se švýcarská federální kancelář (Astra) rozhodovala jak postupovat při opravách strategického dálničního tahu A1, potřebovali zajistit co nejplynulejší chod dopravy s co nejmenším zdržením a objížďkami. Dálnice je navíc neustále průjezdná ve dvou pruzích v obou směrech. Jak je to možné?

Mostní konstrukce je tvořená ocelovými nosníky a deskami o délce až 257 metrů. Vozy jezdí ve výšce přes tři metry, aby se pod mostem dalo kontinuálně pracovat na výměně povrchu nebo dalších opravách. Most navíc není pevně fixovaný na jedno místo a každý den se posune zhruba o 100 metrů. Běžně po mostě i celé dálnici A1 denně projede 73 tisíc vozidel, v náročnějších dnech dokonce i přes 82 tisíc.

Dělnící mohou pracovat za běžného provozu i lehkého deště
Dělnící mohou pracovat za běžného provozu i lehkého deště

Čtěte také: Někteří řidiči nemusí platit za české dálnice. Netýká se benefit i vás?


Mobilní most se denně posune o 100 metrů

Objížďky by výrazně zkomplikovaly situaci a tak se mobilní most Astra jeví jako naprosto ideální řešení. Pracovníci na dálnici aktuálně měnili obrusnou vrstvu. Od 7. do 24. dubna tímto způsobem vyměnili povrch na 1,3 kilometru dlouhém úseku. Práce se nezastavily ani během slabého deště. Vozy po mostě nemohou přirozeně jet nejvyšší povolenou rychlostí, ta je z bezpečnostních důvodů snížena na 60 km/hod.

Most byl poprvé zkušebně nasazený již v roce 2022. Tehdy bohužel došlo k rychlému ukončení testu kvůli velmi špatným výsledkům. V následujících letech ale došlo k výrazným úpravám i výztuhám systému a letošní použití již naopak očekávání překonalo. Výměna povrchu na dálnici A1 tedy rozhodně nebude poslední, při které se mobilní most bude využívat. Dokážete si použití takového mostu představit i v našich podmínkách?

Video

https://www.youtube.com/watch?v=8tpv6n1ykfA


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články