Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Škoda Superb iV – Pozdě, ale dobře!

  |  Tomáš Drahoňovský  |  diskuze

Velké škodovce se podařilo umně zamaskovat Passat GTE uvnitř sebe a vydává se spíše než za sporťák za budoucnost rodinného ježdění a firemních flotil. Zároveň se snaží vyrazit z ruky argument posměváčků, že nabíjecí auto se pro dlouhé služebky nehodí. Nový Superb se po vzhledové stránce skoro nezměnil, chce proto svým fandům dokázat, že přes malou revoluci zůstal stejný také uvnitř.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostor
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

Jízda a spotřeba

„Koupím si normální diesel, ta čtrnáctistovka nejede už v normálním Superbu, natož v tom, kde ještě musí tahat baterku,“ svěřil se mi jeden můj známý očekávající nadílku v podobě nového služebního vozu. V lecčems měl pravdu. 135 kilo baterie za zadními sedadly a celkově čtvrttuna navíc je skutečně znát, a to hned v několika ohledech.

Jednak už jste asi skutečně potkali svižnější vozy. A to hlavně ty elektrické. Zejména u zrychlení z nuly je znát, že se ve škodovce hodně snažili, aby řidiče přecházející ze spalováků nikterak nevyděsili. Auto se rozjíždí pozvolně, a dokonce ani po přepnutí na spalovací motor, které přichází různě podle zvoleného režimu i hladiny nabití baterie, nepřichází žádný velký kopanec. 

Šestistupnová automatická převodovka DSG jako by to věděla a oproti klasickým benzinovým úsporněji naladěným Volkswagenům se neostýchá posílat motor Superbu do výrazně vyšších otáček. Není tak problém jezdit na čtyřku v pásmu kolem 6000, aniž by se řidič snažil o nějaký extrémní drag race. Dá se proto i přes subjektivní absenci krouťáku v nižších otáčkách jezdit svižně, zejména, když se řidič naučí využívat kick-down. Tedy prošlápnutí pedálu až na zem, které bez nutnosti cokoli aktivovat ručně zapojí do služby oba druhy pohonů naráz. V ten moment se zapřáhne do práce 160 kW a z nuly na stovku Superb vypálí za necelých 8 sekund.

V takových případech je ale dobré zauvažovat o tom, zda nevyužít devizu vlastní hybridnímu modelu – adaptivní podvozek bez příplatku ve všech stupních výbavy. Tím se mezi čistými spalováky honosí pouze nejvyšší Laurin & Klement. Osobně se domnívám, že se jedná o úlitbu těžší zádi, která zkrátka potřebuje systémovou korekci.

Pět volitelných režimů od Eco přes Normal až po Sport upraví jak tuhost řízení, tak i podvozku samotného. Teprve ve sportovním režimu je možné vybírat zatáčky bez pocitu jakéhosi přikleknutí vozu. Tak trochu si říkám, jestli při teď už slavném losím testu použili právě tento režim. Superb totiž dopadl neslavně. Rychlý manévr simulující vyhnutí se zvířeti zvládl jen v relativně nízké rychlosti a já bych vsadil boty, že za to může právě baterie za zadními sedadly v kombinaci s komfortním laděním podvozku v základním režimu Normal.

Na dálnicích ale většinou podobné rychlé manévry nevyužijete, a právě na rychlostní komunikace je Superb přirozeně stavěný. A to platí i pro hybridní verzi. I ve vyšších rychlostech elektromotor mírně spalováku pomáhá, nikdy však tak výrazně, abyste po pár kilometrech skončili s prázdným akumulátorem. Superb na rozdíl třeba od nejprodávanějšího PHEV v Evropě, Mitsubishi Outlander (test), nejezdí primárně elektricky. I když v čistě elektrickém režimu startuje, na dálnicích se chová jako normální spalovák a elektřinu šetří na krátké trasy po městě. Kdyby se vám nativní způsob nakládání s energií nezamlouval, vždy si můžete hodnotu nabití zamrazit v nastavení manuálně.

Ať ale učiníte tak nebo tak, dost možná vás podobně jako mně zaujme, jak umí být Superb ve vysokých rychlostech tichý. I ve 180 km/h jsem neslyšel motor, ale pouze aerodynamický hvizd. A to prosím s čistě spalovacím pohonem. Elektromotor umí pohánět auto samostatně „jen“ do 140 km/h, a i tak si nejsem jistý, kdo by podobně rychle chtěl s plug-in hybridem na elektřinu jezdit, když nejefektivněji se tento pohon chová v městských zácpách.

Paradoxně právě v kolonách o tichý provoz přijdete. To, že elektricky poháněná vozidla musejí kvůli společným evropským pravidlům pro ochranu chodců vydávat nějaký zvuk je známá věc. Většinou se s touto povinností vyrovnávají pískáním, případně syntezátorovým zvukem jako vystřiženým z nějaké lyrické skladby popových interpretů 80. let. Superb ale reprodukuje jediný umělý zvuk, co umí: imitaci šesti až osmiválcového motoru, která se standardně spouští po sepnutí sportovního režimu. Tento zvuk sice není vysloveně nepříjemný, jen je dost nepřirozený a kazí tak dojem z elektrické jízdy. Naštěstí se sám vypne po překročení 30 km/h.

Podle normy WLTP dokáže Superb ujet čistě na elektřinu 50 km a já můžu potvrdit, že to sedí. Čistě elektrická spotřeba se pohybovala ve městském provozu mezi 14 a 18 kWh/100 km, a to na tak velký vůz není vůbec špatné číslo. Ve vyšších rychlostech začne rychle šplhat na hodnotu 20 kWh, a v takových situacích už se vyplatí zapnout spalovací motor.

Ten přichází ke slovu pokaždé v jinou chvíli, záleží na tom, jak moc je baterie nabitá. Řídící systémy Superbu si ale evidentně nechávají značnou rezervu, a i když vše vypadá, jako že je baterie na konci své kapacity, i tak se lze s lehkou nohou pohybovat v zácpách elektricky jako s běžným hybridem.

To už ale neplatí pro rychlou jízdu po dálnici. Když Superb nijak nešetříte, řekne si rád klidně o 9 l/100 km, při jízdě v limitu pak počítejte s osmilitrovou spotřebou. To ale samozřejmě jen v okamžiku, kdy se baterie téměř vůbec nezapojuje. Pokud však máte nabito, můžete být opravdu výrazně úsporní. Kombinaci město-okresky-dálnice, kdy jsem se pohyboval průměrnou rychlostí lehce pod stovku, se mi pravidelně dařilo zvládat se spotřebou do šesti litrů. Z baterie se pak v takovém případě čerpalo rychlostí kolem 4 kWh/100 km.

Jinými slovy – Superb iV dovede velmi chytře rozdělovat práci mezi oba pohony. O tom, jak levně umí jezdit, pokud jej každý večer zapojíte do zásuvky, vypovídá i to, že jsem jej po ujetých 600 kilometrech vracel do škodováckých rukou s dvěma třetinami plné nádrže. Ta má mimochodem kvůli baterii dokonce o něco menší objem: 50 l oproti 66 l u spalovacích motorů. Jak je však vidět z výše uvedených čísel, vadit to leckdy nemusí.

Nabíjet však budete nejspíš skutečně jen doma. K častému stání na dobíjecích stanicích Superb totiž není konstruován. Stejně jako jeho předobraz Passat GTE (test) dokáže palubní nabíječkou dostat do baterie pouze 3,8 kW, a to je pro aspoň trochu rychlé nabíjení zoufale málo. Z třífázové zásuvky by dobíjení vybitého akumulátoru na 100 % mělo trval něco přes tři hodiny, z běžné 230V zásuvky o dvě hodiny déle. Má zkušenost však praví, že je lépe počítat se šesti hodinami dobíjení.

Je mi jasné, že to Volkswagen, potažmo škodovka myslí dobře. Čím menší proud, tím nižší zátěž pro akumulátor. Jenže když se člověk podívá na již v tomto textu zmiňovaný Mitsubishi Outlander PHEV, který dovede dostat přes CHAdeMO port do baterie téměř dvacetikilowatthodinový proud energie, nezbaví se myšlenky, zda by to přeci jen nešlo jinak. Ale takové už je rozhodnutí automobilky, která chce dál stavět primárně na spalovacích motorech – elektřina je toliko podpůrný prostředek.

Přesto je ale Superb částečně elektrickému pohonu velmi dobře přizpůsoben. V režimu převodovky D jen plachtí a dokáže se zejména po městě pohybovat výhradně přískoky po jednorázovém sešlápnutí zrychlovače. Po zařazení režimu B pak relativně silně rekuperuje. A to dokonce i v okamžiku, kdy má plně nabito a energie nemá, kam by se ukládala. V takovém případě se snaží elektřinu okamžitě využít a nechat auto, aby se chovalo pořád stejně.

Závěr a konkurence

Škoda Superb iV na sebe nebere právě nejlehčí břemeno. V okamžiku, kdy se etalon českého flotilového zákazníka – tedy Octavia – zpožďuje ve své dobíjecí verzi s dodávkami, musí sehrát roli jakéhosi elektrického evangelisty. Ve státě, kde jediné zvýhodnění bezemisních automobilů spočívá v parkování zdarma v centru metropole a oproštění od dálniční známky, které vyjde na 84 korun za měsíc, tuto úlohu nebude mít snadnou. A to přesto, že stojí jen o 30 tisíc víc než TDI s automatem.

Škodovka ale ví, co dělá. Už teď velká většina Superbů směřuje na export a zejména v metropolích s emisními zónami si už s novým typem pohonu budou umět poradit. Čechům budiž útěchou fakt, že pořízením Superbu iV v kombinaci s levným nočním proudem mohou jezdit vážně téměř zdarma. To, pokud by jim snad nestačily nižší emise NO2 a téměř bezhlučný provoz. A pokud bude škodovka úspěšná ve svém aktuálním lobbingu za elektrická auta, mohou se těšit i na víc.

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
  Přihlásit k odběru  
Upozornit na
Mobilní zobrazení