Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Škoda Superb iV – Pozdě, ale dobře!

  |  Tomáš Drahoňovský  |  diskuze

Velké škodovce se podařilo umně zamaskovat Passat GTE uvnitř sebe a vydává se spíše než za sporťák za budoucnost rodinného ježdění a firemních flotil. Zároveň se snaží vyrazit z ruky argument posměváčků, že nabíjecí auto se pro dlouhé služebky nehodí. Nový Superb se po vzhledové stránce skoro nezměnil, chce proto svým fandům dokázat, že přes malou revoluci zůstal stejný také uvnitř.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostor
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

Interiér a výbava

Letmý pohled do interiéru opět připomene, že máme tu čest se škodovkou, a v tuto chvíli již poměrně letitou. Ne snad ale, že by někdo Superbu vyčítal zastaralost. Ono to totiž vlastně ani nejde. Leckdo by mohl o interiéru Superbu říct, že je nudný. Budiž. Spolu s tím je ale naprosto časuvzdorný. I když interiér, který se skládá téměř výhradně z přímek a jakoukoli ozvláštňující oblinu, aby na něm člověk pohledal, nezvládne oživit ani pár nových dekorů (jako třeba ten náš imitující kresbu černého dřeva) nevadí to. Možná je to nuda, na druhou stranu ale marně hledám prvek, který by byl neergonomický, nebo nedej bože zastaralý.

Už jen proto, že v i v Superbu již dle kánonu doby tvoří velkou část přístrojovky displeje. První se nachází přímo v kapličce řidiče a podle mého patří na samotnou špičku mezi vší konkurencí. Zatímco v Passatu si můžete vybrat toliko mezi třemi variantami zobrazení, ve Škodovce se málem mezi všemi možnostmi ztratíte. Navigace, všechny jízdní hodnoty naráz, čistě textové zobrazení… Když k tomu připočítáme možnost personalizovat si asi nejpovedenější dvoubudíkovou verzi, přijde si na své skutečně každý.

Vše podstatné kromě zobrazování jízdních dat se však odehrává na osmipalcové centrální obrazovce na středovém panelu. Mimochodem, právě její umístění je asi to jediné, co prozrazuje přeci jen dřívější datum zrození aktuální řady Superbu. Pokud jste si zvykli v některém z novějších vozů (včetně například Scaly nebo Octavie) na výše položený displej dle moderních trendů, bude vás nutnost sklápět oči dolů tam, kde bývalo před dekádami autorádio s analogovou FM stupnicí, trochu otravovat. V dnešní době je to přežitek a trendy jdou jiným směrem.

Samotný infotainment pracující na základě velkých obdélníkových grafických zástupců funguje víc než spolehlivě, a to překvapivě včetně bezdrátového Apple CarPlay, které třeba v Passatu trochu zlobilo. I tak ale pro předejití výpadkům doporučuji položit telefon co možná nejblíže celému systému. Co mě však otravovalo pokaždé, je extrémně pomalý start celého zařízení. Není mi jasné, proč když konkurence jde ovládat už po nasednutí do vozu, musím u Superbu i po stovkách ujetých metrů koukat na úvodní logo a sledovat zdlouhavé připojování telefonu, modemu a dalších součástí. Snad tomu pomůže aktualizace, která na mě zablikala při předávání vozu zpět do rukou škodováckých techniků.

Jenže ony to nejsou technické vymoženosti, kvůli kterým si zákazníci kupují škodovky. Je to ona kombinace ergonomické promyšlenosti a obřího prostoru. Nikdy nemáte problém, kam umístit velké lahve nebo co si počít s kelímkem kávy. Po ruce máte obrovitou klimatizovanou přihrádku se samostatnou regulací teploty a hned vedle držák, který vám pomůže otevírat PET lahve. Vše je intuitivně po ruce a někdy se v interiéru žije i lépe než v sesterském Passatu. To třeba když vás příplatková kožená křesla na rozdíl od aut z Wolfsburgu nenutí hubnout, a přesto drží v zatáčkách. Nebo když se ovládání tempomatu přesune pod volant a nechce po vás orientaci v desítkách tlačítek na volantu. Anebo když konečně i ve škodovce naleznete bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. Škoda jen, že právě tahle součást si v zapůjčeném modelu dělala, co chtěla. Někdy telefon nenabila, i když systém dobíjení hlásil, jindy si zase auto usmyslelo, že nabíjet nebude, protože mu v tom brání nějaký cizí předmět. A to přesto, že v přihrádce ležel telefon sám.

Mentálně jsem zápasil i s řešením, které Škoda zvolila u elektronického zavírání víka zavazadlového prostoru. Tlačítkem je možné jej aspoň u střední výbavy Style pouze zavřít, nikoli však zamknout. Na to budete opět potřebovat klíček, anebo aspoň senzor na klice. Ten naštěstí obsahují i zadní dveře, takže to zvládnete pohodlně cestou od vozu.

Jinde se ale pokrok ubírá kupředu mílovými kroky. I do škodovky konečně přibyly prvky výbavy, které jinak známe jen od dražších koncernových značek. Ten první jsou Matrix LED světlomety s automatickými dálkovými světly. Poznat jsou už na první pohled svým užším profilem, ale teprve v noci se ukážou jejich pravé schopnosti spočívající v odstiňování protijedoucích vozů (dokonce i dvou najednou). Kromě toho dokážou i snižovat svou intenzitu při spatření reflexní dopravní značky. Ať si mě autíčkáři třeba sežerou, ale ten pocit, kdy se člověk v autě nemusí o nic starat, je k nezaplacení. O to spíš, že konečně po letech vidíme něco podobného i v českých vozech.

Pocitu autonomie vozidla výrazně přispívá i tzv. Prediktivní tempomat. Ten ve spolupráci s GPS navigací předvídá trasu a podle toho upravuje rychlost. Do zatáčky vás proto nikdy nepustí ve smrtícím tempu. Když přijedete na dálnici, přečte dopravní značku a podle toho zrychlí. Zpomalování naopak začíná ještě daleko před značkou, tak aby v okamžiku, kdy ji minete, auto už neporušovalo pravidla. Teoreticky byste tak mohli projet trasu, aniž byste sáhli na volant – to, pokud zapnete ještě systém Lane Assist.

Tak jednoduché to ale přeci jen není. Čtení značek se leckdy nepovede na sto procent. Při projíždění zatáček přeci jen tempomat trochu ustrašený – osobně bych bych jel minimálně o deset km/h rychleji. Možná nejdůležitější je ale to, že kamera za čelním sklem neumí číst světla na semaforech. Pokud před vámi nejede jiný vůz, Superb sám nezastaví a následky mohou být fatální.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostor
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
  Přihlásit k odběru  
Upozornit na
Mobilní zobrazení