Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Škoda Auto: 8 největších mýtů o elektromobilech a jejich vyvrácení

  |  Martin Skořepa  |  96 komentářů

Mladoboleslavská automobilka se snaží vyvrátit největší mýty o elektromobilech, které se stále šíří mezi lidmi.

Elektromobil Škoda Citigo-e iV | foto: Škoda Auto

TIP: Další studie prokazuje, že elektromobily jsou ekologičtější než spalováky

“Ano, elektromobily představují v podstatě nový druh mobility, který má svá specifika. To však neznamená, že elektromobil nemůže být stejně praktický, zábavný či využitelný jako klasický vůz. Ba co víc, elektromobily někdy své sourozence se spalovacími motory umí i překonat, ač mnohé mýty tvrdí opak.” uvádí Škoda Auto na svých stránkách.

Mýtus #1: Dlouho se nabíjejí

Většina majitelů elektromobilů své vozy nabíjí doma a přes noc, kdy je na nabíjení dostatek času. Elektrická Škoda Citigoe iV (test) se z domácího wallboxu dobije na 80 % kapacity (to znamená dojezd asi 200 kilometrů) za 4 hodiny a 15 minut, takže i když bude vaše noc velmi krátká, bude auto připraveno na cestu do práce i mnohem dál. Tenhle elektromobil ovšem podporuje i rychlonabíjení s výkonem až 40 kW, pak je dobití na 80 % kapacity otázkou pouhé hodiny. V průběhu běžného nákupu v supermarketu tedy auto získá dostatek energie. Moderní platforma MEB, kterou dostane chystaná Škoda Enyaq iV, umožňuje dobíjení vysokým výkonem (až 125 kW), což znamená, že za zhruba půl hodiny elektromobil získá energii na stovky kilometrů jízdy. A technologie umožňují mnohem víc, síť nabíječek IONITY je připravena na nabíjecí výkony až 350 kW, kdy autu k dostatečnému dojezdu stačí nabíjení třeba jen po deset minut.

Mýtus #2: Elektroauta prostě nejsou bezpečná

Elektrická auta jsou minimálně stejně bezpečná jako vozy se spalovacími motory. Jsou vybavena nejmodernějšími asistenčními systémy, které mohou mít i díky tomu, že elektromobily nemají spojku a ručně řazenou převodovku, větší rozsah funkcí. V nárazových testech organizace EuroNCAP získávají moderní elektromobily špičková hodnocení, stejně jako auta se spalovacími motory. Elektromobily automaticky při havárii odpojují svou baterii, a jak prokázaly testy německého autoklubu ADAC, riziko požáru rozhodně není vyšší než u vozů klasické koncepce. Baterie sice hoří jinak než nádrž s benzinem či naftou, ovšem záchranné složky mají pro tyto případy již vyvinuté postupy.

Mýtus #3: Klimatu elektroauta zrovna neprospívají

Elektromobily při svém provozu neprodukují žádné lokální emise CO2 a škodlivin, čímž přispívají k čistšímu ovzduší ve městech. Při produkci elektrické energie, která tyto vozy pohání, však emise vznikají, v závislosti na energetice dané země ovšem mohou být po přepočtu tyto emise až o 90 % nižší než při provozu aut se spalovacími motory. Podle údajů statistického webu electricitymap.org dosahují v domovské zemi Škoda Auto, České republice, průměrné emise z produkce elektřiny hodnoty 500 gramů CO2 na 1 kWh. Při spotřebě modelu Citigoe iV 14,8 kW/100 km to v přepočtu znamená emise méně než 74 gramy CO2 na kilometr jízdy. V benzinovém provedení se přitom model chlubil nejnižší hodnotou 105 gramů na kilometr. Elektromobily pak mohou být často poháněny elektřinou z čistě obnovitelných zdrojů, pak jejich vliv na životní prostředí ještě dramaticky klesá.

Nabíjení elektromobilu na veřejné rychlonabíjecí stanici | foto: Škoda Auto

Mýtus #4: Kvůli elektroautům přijde hromada lidí o práci

Je pravda, že elektromobily jsou jednodušší na výrobu a obsahují výrazně méně součástek než vozy se spalovacími motory či hybridy. Jenže elektromobilita je jasně nastolenou cestou, a pokud by se jí automobilky nevydaly, v důsledku by sektor kvůli ztrátě konkurenceschopnosti zaznamenal pád, který by přinesl mnohem výraznější propouštění. Navíc díky elektromobilitě budou pracovní místa i vznikat, a to v nových a návazných oborech. Souhrnná studie organizace Transport & Environment také uvádí, že díky menší závislosti na dovozu ropy a nižším provozním nákladům elektromobilů budou mít spotřebitelé i firmy v Evropě více peněz na investice a útratu, což povede do roku 2030 ke vzniku nejméně 500 000 nových pracovních míst.

Mýtus #5: Elektroauta ohrožují chodce

Ze své podstaty jsou elektromobily velmi tiché automobily a na konstruktéry to klade extra nároky: jelikož do interiéru neproniká hluk (spalovacího) motoru, musí například věnovat větší pozornost odhlučnění ostatních zdrojů zvuku. Tichá jízda ale představuje potenciální nebezpečí pro chodce, i to ale automobilky a evropská legislativa řeší. Pravidla například stanovují, že elektromobily mají do rychlosti 20 km/h a při couvání vydávat zvuk, který chodce na přítomnost vozu upozorní. Automobilky pak často tento limit posunují až na hranici 30 km/h. Při vyšších rychlostech začínají vně vozu převládat jiné zdroje hluku, například odvalující se pneumatiky, a jedoucí auto je tak slyšet.

Mýtus #6: Není s nimi zábava

Zábava za volantem u elektromobilů nemizí, což potvrzují mnohé nezávislé testy elektrických aut. Vysoký točivý moment a okamžitý zátah elektromotoru zdůrazňují dynamiku vozů, a byť baterie navyšují hmotnost auta, zároveň jejich typické umístění v podlaze znamená nízko položené těžiště, vysokou stabilitu a výbornou ovladatelnost. Zábavné tak jsou i malé elektromobily, jako Škoda Citigoe iV. Například oblíbený britský magazín Top Gear ve svém testu tohoto modelu chválí hbité chování vozu v městském provozu: „Protože není třeba se zaobírat převodovkou a spojkovým pedálem a točivý moment 212 Nm je okamžitě k dispozici, je teď mnohem snazší než kdy předtím využívat mezery v provozu,“ píše magazín. No nezní to jako zábava? Že umí být elektromobily zábavné, ukázali v minulosti i slavní Bořiči mýtů.

Interiér Tesly Modelu 3 | foto: Tesla

TIP: V Česku už jezdí téměř 10 000 elektromobilů

Mýtus #7: Vypadají nudně

Elektrická auta mohou vypadat jakkoli. Mohou být usedlá, mohou být dynamická, dramatická, veselá či futuristická. Designérům dávají elektromobily mnohem širší možnosti tvarování díky tomu, že baterie jsou v podlaze a vůz nepotřebuje tradiční motorový prostor. Proto mohou elektromobily vypadat klasicky, jako například Citigoe iV, jehož proměna v elektromobil nijak neomezila jeho vnitřní prostor a praktičnost, ale i dynamicky, jako studie Vision iV, která je předobrazem sériového SUV Škoda Enyaq iV. Nové možnosti uspořádání vozu pak dovolují i tvorbu atraktivnějších interiérů. Elektromobily na platformě MEB poskytují více vnitřního prostoru než běžná stejně velká auta a typicky mají moderní pojetí palubní desky.

Mýtus #8: Vzácné kovy brzo dojdou

Na výrobu baterií pro elektromobily je potřeba řada vzácných kovů, v čele s lithiem. Kritici tvrdí, že těchto surovin je pro masovou elektromobilitu nedostatek, nicméně světové zásoby dostatečné jsou. Například kobaltu je potřeba k výrobě baterií čím dál méně a existují už i technologie na výrobu baterií zcela bez kobaltu. Co se zásob klíčového lithia týče, nacházena jsou stále nová a nová naleziště, která poptávku uspokojí. Například Česká republika, domovská země Škoda Auto, má velmi bohaté zdroje lithia, které představují asi 3 % světových zásob. S rostoucím podílem elektromobilů také bude možno intenzivněji využívat vzácné kovy z recyklovaných baterií.

zdroj: Škoda Auto

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
10 Comment threads
86 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
20 Comment authors
spytihněvKerosinPepecsepyVencaDan Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
mrazik
mrazik

Mytus #3 – a kde je vypocet vyroby baterii a celeho auta ? Dale naklady na recyklaci baterii ?
Mytus #4 – kdyz se schvalovali emisni normy, automobilky nijak zvlast neprotestovali s presvedcenim, ze to nejak udelaji a ted se nas snazi presvedcit, abychom si koupili dvakrat az trikrat drazsi auto s mnoha problemy pri jejich provozu.

Pavel
Pavel

Klid, nikdo vás k ničemu nenutí. Dál žijte v sebeklamu jak je TDI nejlepší na světě a že po letech nesmrdí jako 10 let mrtvý tchoř. Navíc když porovnáváte výrobu spalovacího auta s elektrickým připočítávate také vše co je potřeba vytěžit, zpracovat a vyrobit v Číně pro spalovak? Navíc kolik je toho potřeba při převozu a zpracování ropy? Nebo máte představu že pod každou benzinkou je studna na benzín a naftu?

Ondra
Ondra

A nad každou nabíječkou elektroauta je bezemisní elektrárna?
Když porovnáváte výrobu spalovacího auta s elektrickým připočítávate také vše co je potřeba vytěžit, zpracovat a vyrobit v Číně pro elektroauto? Navíc kolik je toho potřeba při převozu a zpracování ropy na výrobu plastů?

Kerosin
Kerosin

Budete se divit, ale v první větě máte téměř pravdu – i když přeneseně. Výkon obnovitelných zdrojů dodává v průměru ročně více než EV projezdí. Takže ano v tuto chvíli je na každé EV v ČR více než jedna bezemisní elektrárna.
Z celkového množství vytěžené ropy, je naprosto dominantní množství použito na výrobu fosilních paliv (benzín, nafata, kerosen, mazut, LTO, LPG a několik minoritních). Takže na plasty a další produkci je to oproti fosilním palivům marginálie.

EV není žádná spása planety, a má spousty nedostatků a chyb – ale je to mnohem menší zlo než ICE.

Šerák Jaroslav
Šerák Jaroslav

Žoviálnost a ekologičnost z tvého příspěvku smrdí na velkou dálku. Dalo by se dlouho diskutovat o kladech a záporech elektromobilu. Ale s tebou ne, už vidím ten výsledek a tu tvou aroganci. Tak to raději nechám jiným. Čau.

Kerosin
Kerosin

Tak to zkuste se mnou.
Máte pravdu – EV mají mnoho záporů, ale na každý zápor EV existuje ekvivalent u ICE a mnohdy ve větším či závažnějším měřítku. ICE i EV jsou špatně, jenže jezdit chceme, aut (osobní mobility se nevzdáme), tak alespoň volme to menší zlo.

Samik
Samik

Z recyklace baterii bude velký bussines! Protože ty drahé kovy se z nich nevypaří! Ještě vám za starou baterii buou platit. Krom toho i po 20 letech bude dojezd joudovy jako jste vy sníženy z 200 km na 150 km stačit na to běžné dojíždění do roboty :D

Samik
Samik

Baterie budou velký bussines! Protože drahé kovy se z toho nevypaří! A i jouda jako vy co bude kupovat 20 let staré auto bude za dojezd 150 km z původních 200 rád! A vy víte kde a za jakou cenu se težší slitiny do o brovských motorových a převodových bloků, kardanů apd.? Benzínový BMW 8 = 5 399 000 Kč, Mercedes Benz = 6 254 338 Kč A to nemají autonomní řízení. Tesla Model S pak v základu přijde na 2.271.200 Kč, zatímco varianta Performance na 2.739.200 korun! Samozdřejmě se nejdřív rozjíždí výroba pro bohatou klientelu. Vy budete už kupovat… Číst vice »

mrazik
mrazik

To uz vy zastanci EV nemate lepsi argument, nez vytahnout vrcholne modely BMW nebo medveda ? Ja vam kaslu na nejake trhani asfaltu na krizovatce. Srovnavejme s normalni stredni tridou – Mondeo, Passat v cene kolem 700 – 800 tKc a Tesla Model S cena v zakladu 2.271.200 Kc, takze ctyrikrat drazsi.

fic
fic

mrazyku už zmlkni. Nic nekupuj, jezdi dál na něco co hoří, a v klidu odevzdej 70% peněz z PHM do eráru. Není lepší podporovatel politiků, než spalovač. Jen za podpory takových zaťatých fosilů, nám výhody EV vydrží déle.

Miki
Miki

fic přestože odevzdám 70%peněz jak píšeš do eráru, tak je to pořád levnější než ta tvoje ideologie, kterou ti právě platíme mi, ti hrozní spalovači-protože jinak je ten tvůj pseudo sen ekonomicky zcela neudržitelný a bez toho aniž by se to dotovalo právě z daní na ropné produkty by jsi neměl o čem psát.
To samý v Norsku-pokrytectví na n-tou, protože jeden z ze států, kde jsou jedny z největších zásob ropy si za cenu prodeje ropy zkouší utopistický model, který by bez příjmů z těžby nemohl ani začít

Kerosin
Kerosin

A tušíte vy jak moc je dotovaný ICE průmysl? Nějaké šrotovné bylo jen třešničkou na dortu. Kdyby se o likvidace způsobené těžbou a transportem ropy měli podělit jen uživatelé spalováků tak by cena litru fosilního paliva byla nad stokorunou. Ale veškeré sanace životního prostředí ve vztahu k fosilním palivům jdou ze státních zdrojů.
Mě taky nebaví se ze svých daní podílet na likvidaci škod způsobených ropou, a státních injekcí do autoprůmyslu, ale chápu že je to nutné.

Dan
Dan

Sorry, ale na ten “můj sen” si ty nedal ani korunu. Pokud vím, tak ČR nepodporuje ani Teslu továrnu ani nedotuje energii, co Tesla poskytuje na SCH. Takže nic neplatíte. Nikdo tobě nic takového nechce. Dotační programy, které využívá ČEZ, E.ON, PRE etc. jsou z většiny dotované z EU, ano i zde něco platí ČR, ale je to tak z 15 % z výsledné dotace. A je to jen proto, že konkurence v podobě elektroaut bude brutální a evropské automobilkám hrozí reálný zánik. Naštěstí to chytřejším lidem došlo a začali se na to připravovat. Snad není pozdě. V reálu vůbec… Číst vice »

Miki
Miki

pokud tady uvažujete o tom, že by elektro auta měla dobíjet z obnovitelných zdrojů, tak tam platí každý příspěvek na obnovitelné zdroje, to že Norsko svůj experiment financuje z těžby ropy je také celkem jasné. Rozvoj nutné infrastruktury pro dobíjení, také zaplatíme všichni. Takzvaná brutální konkurence je dána tím, že automobilky jsou dotlačeny k výrobě, přestože reálný zájem moc není.
O konkurenceschopnosti svědčí i to, že na elektroautech automobilky zatím prodělávají nebo se prodávají za cenu dotací pro konečné zákazníky.

Dan
Dan

Ale neprodělávají. Tesla má 20 % marži. Proč se neřekne i B. Pokud se neprodá 100 000 nových Scala nebo Octavia, tak jsou taky prodělečné. Žádné auto není výdělečné hned první rok. Když vývoj trvá třeba i 7 let. Tak nejdřív musíte smazat dluh desítky tisíc MDs (man days), kterých jste spálili na “vývoji”. A, ano současné automobilky jsou extrémně nehospodárné. Desítky let nevyvinuli nic nového. 7 let ladí design a nic z toho. Jen čekají, že nějaký nový díl, který jim dodají dodavatelé, bude umět něco nového, ale zkuste chtít vyšší cenu. Tohle zastavilo veškerý progres na tomto trhu.… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

A teď tu o Karkulce prosím…

Kerosin
Kerosin

Obdivuji Vaši výdrž a fandím, já to s Mrazikem vzdal, a jeho příspěvky ignoruji. Nejen, že mu vše vysvětlíte a dokážete 10X a další den můžete začít znovu, ale když už se to začne opakovat v rámci jedné větve příspěvků, tak začne být sprostý a to je hranice za kterou já nejdu.
Tak držím palce, ať vydržíte víc než já.
PS: podle mě to dělá schválně – nevím z jaké motivace, ale tak zabedněný nemůže být nikdo.

mrazik
mrazik

Zatim mi zadny zastance EV aut nic nevyslvetlil. Vrchol tveho umeni bylo odporucit mi ojety EV misto stavajicicho smaxe. Nedokazete ani jeden argumentovat, proste nic. Napriklad ja se snazim pouzivat argumenty a mate moznost je vyvratit, ale ani to nedokazete, coz je typicky znak zaslepenosti.

Jaroslav
Jaroslav

Stačí mýtus číslo 1, evidentně se počítá, že EV si budou kupovat hlavně majitelé rodinných domů, takže když v České republice většina bydlí v panelácích sama Škoda to vyřešila a bude to stále menšinový segment,jsme v České republice, tempo výstavby infrastruktury je několikanásobně pomalejší než ve vyspělých zemích, proto já už se toho nedožiji až budou nabíječky mezi paneláky. Zvlášť v dnešní době kdy všechny automobilky brečí,jak nemají odbyt,kvůli krizi klesá poptávka po levnějších konvenčních vozech,tak si lidé budou kupovat předražené elektrické, přeji Vám ten entuziasmus,ale trh to vyřeší za vás. Všude kde se masivněji rozšířili jako v Norsku to… Číst vice »

Roman
Roman

BEV pro domkaře, (Bio)CNG pro paneláčníky a FCEV pro fajnšmekry. Každý si vybere to nejlepší podle svých možností.

Dan
Dan

Mám BEV a patřím spíš do kategorie paneláček. A úplně v klidu.

Samik
Samik

Tak si počkejte na Vodikovobateriové hybridy! Nebo Až vaše město začne jako v Praze instalovat nabíječky do veřejného osvětlení! Nebo až SVJ/BD budou natolik prozíravý a na paneláky začnou instalovat fotovoltaiku :) Jako bonus budou firmy nabízet zaměstnancům dobíjeni v robote! Za 8 h padne i bod jedna!
V jednom máte pravdu trh to vyřeší! Takže pokud ropa zítra dojde (protože nikdo neví kolik ji je) tak vás trh donutí si koupit buď kolo nebo EV za 3 mega protože nebylo dost času a investic aby jejich cena klesla! Pokud teda nekoupíte koně a nebudete ho ustajovat před panelákem :D

Jaroslav
Jaroslav

Teď jste pobavil až,až,až vobrostou hrábě pupeny,samosprávy se často nemůžou dohodnout jestli zateplí panelák,ale celé žhavé budou budovat fotovoltaiku. Zítra dojde ropa ;-))),asi jste Marťan ne,v 90 letech tvrdili,že jí je tak na 20-30 let,před pár lety minimálně na 50,ale dojde zítra ;-)) Samíku dřív tahle planeta zahyne na přelidnění,tam bys měl upřít svoje snažení,těma elektrovozítkama jí opravdu nezachráníš a ještě až budeš zase porovnávat auta,zkus porovnat dvě za 700 tisíc,uvidíš minimálně metr a půl rozdíl ;-)))

fic
fic

jsi zaslepen nenávistí ve vše, co nespaluje fosil. A ještě marníš drahocenný čas poučováním a ve frontě u ONO. Jezdi čím chceš a nevynucuj si uznání, k tomu nedojde.

Kerosin
Kerosin

A není jedno kdy dojde? Je to přece jen otázka času a jen nevím jak dlouhého. Proč to ignorovat čekat až najednou dojde a pak stát před akutním problémem, když se nabízí plynulé pozvolné řešení přechodu na NE-limitované řešení?
Nebo opravdu žijete jen tou sebestřednou uzavřenou fylosofií, Já – TEĎ a zbytek je mi jedno? Takové to chování – rychle škubni a po mě potopa?
Nemáte děti, nebo rovnou vnoučata? Nechcete jim tu nechat trochu použitelnou planetu s co nejvíce vyřešenými problémy?

mrazik
mrazik

Tak se sakra podivej na ten prispevek od Samika – zadny pouzitelny argument, pouze same ppredpovedi, same kdyby atd. To ma byt argumentace ? Pred 10 lety tu meli jezdit miliony EV aut a jaka je realita ? Stale dokola ctu clanky o zazracnych bateriia a take nic. Uz pred 30 lety nam rikali, ze dojde ropa a stale nic. Mozna te to prekvapi, ale i ja mam zajem o co nejmensi niceni planety a dokonce jsem ochoten se v nekterych ohledech omezit, ale rozhodne ne ohrozit. Jsem blazen abych si bral hypoteku na EV auto jen kvuli pocitu, ze… Číst vice »

fic
fic

Jaroslave, polovina lidí nebydlí v panelaku. Polovina lemplů a turisti. To jo.

Kerosin
Kerosin

To nemohu souhlasit. Bydlet v paneláku vůbec není známkou ani leplovosti, ani ne/vzdělání, ani ne/inteligence a podobně. Je to prostě jen alternativa. Někdo chce dům a jeho vlastnictví se všemi výhodami a povinnostmi, a jiný po vlastnictví nemovitosti a povinnostmi s tím spojenými netouží. Znám mnoho vdělaných, chytrých a pracovitých lidí, kteří se prostě k nemovitosti nechtějí vázat. Teď žiji sám (třeba cestuji a 3X do roka jsem 2 měsíce v cizině) = mám 1+1. Za pár let si najdu známost / ožením se = změna 2+1 – narodí se nám dítě / děti další změna. Rozvedu se = změna.… Číst vice »

Lukáš
Lukáš

Mýtus 9: Cena Elektrického vozu

Neuveden, protože se nejedná o mýtus.

Samik
Samik

Benzínový BMW 8 = 5 399 000 Kč, Mercedes Benz = 6 254 338 Kč A to nemají autonomní řízení. Tesla Model S pak v základu přijde na 2.271.200 Kč, zatímco varianta Performance na 2.739.200 korun! Samozdřejmě se nejdřív rozjíždí výroba pro bohatou klientelu. Vy budete už kupovat auta za normální ceny! Nikdo vás nenutí hned letět kupovat EV!

mrazik
mrazik

Uz zase. Chci slusne vybavenou stredni tridu – Mondeo, Passat a tam je cena dejme tomu 800 tKc. Co mam na vyber u EV aut ? Tesla zacinajici na 2.2 mega, ale budu nejrychlejsi na semaforech :D, ale o nekolik hodin dele v Chorvatsku.

Venca
Venca

A proč Tesla S panebože? :D Slyšel jste už o Modelu 3 nebo Y? To jako není střední třída? Někdy se v tom svezte a zjistíte že v modelu 3 je skoro stejně místa jako v modelu S. Až dostaví továrnu v Evropě tak bude cena někde kolem milionu. To ale zase vytáhnete argument, že chcete auto pro “normálního Čecha” v ceně max 500 tisíc.
Prostě si musíte ještě pár let počkat než cena klesne nebo si koupit ojety EV pokud teda vůbec nějaký chcete.

Dan
Dan

Oprava!!! V Modelu 3 je víc místa, až na dva malinkaté rozdíly, než Model S. Je to zvláštní, ale je to tak. Zrovna minulý týden to popisoval Tesláček. Doporučuji tohle video.

Jiří
Jiří

Jako uživatel TDI kroutim hlavou – do vozu, krom nafty, leju močovinu a kolem Liberecka jsou cca 4 místa, kde mohu tankovat močovinu ze stojanu. Dost málo možností nad poctem vozu s močovinou?? Takže teď budu počítat stojany na dobití vozu??! Joo řekl bych, že Cechakov je sto let za opicema… Ano, kupujte předražené elektrovozitka, aby jste pak mohli kroutit hlavou, kde máte dobít. Nebo si budete muset řádně naplánovat cestu, aby jste v klidu dobili doma nebo v práci :) jo, prý vozidlo je dobrym sluhou! Není to někdy obráceně ….???

Samik
Samik

Zamindrákované TDIčkaře mám nejradši :D Kdo vás nutí si kupovat EV? Dnes je na zeměkouli celkem asi 1,3 miliardy automobilů a jejich počet každým rokem roste. A jen 3 miliony EV až jich bude třeba 50 milionu (což je stále jen 3,8%) bude jejich cena srovnatelná ne-li nižší než fosilů! Potom budete taky brečet? protože nafta bude stát 60-120 za litr :) ? Jelikož její dostupnost je složitější a těžba je čím dal tím dražší! Něčím se nahradit musí! Pokud nechcete do práce zase jezdit na oslovy či pěšky :D

Pavel
Pavel

Pamatujte si že až vaše TDI předjede stříbrný LEAF tak se vám řidič uvnitř strašně směje jak jenom doléváte a doléváte. A na autě jste nic nedělal, až na…. :) Zajímalo by mě když tyhle lidi chodí na stránky elektrickévozy.cz jestli také chodí na stránky pro vegetariány a píší do diskuse jak jsou hloupí a jak je dobrý hovězí steak. Pánové nikoho nenutí nic kupovat když si teď koupíte nový spalovák tak vám do konce života ještě vydrží tak proč to řešíte.

Jan
Jan

Vegetariáni zatím nikomu neškodí, elektrické vozítka zdražují auta nesmyslnými emisemi. Pánové zhora tedy nutí normálního TDIčkaře kupovat něco, co sice vypadá jako auto, ale místo motoru je slyšet pouze jakési pískání, od začátku malinká nádrž se časem zmenšuje, dokud nebude třeba koupit novou za cenu nového auta, rychlost to má nízkou a příplatek je dvěstě procent.
Řidiče Leafu přejde smích, když bude muset dohromady asi patnáct hodin nabíjet, zatímco majitel TDI natankuje za dvě minuty.

Venca
Venca

Elektrická vozítka nic nezdražují. Oni totiž nejsou živá a o ničem nerozhodují. O tom rozhoduje většina lidí nebo jejich volených zástupců, kteří se prostě shodli na tom, že chtějí čistější přírodu a prostředí pro život třeba ve městech. I kdyby žádná EV neexistovala, tak se spalovací auta budou zdražovat naprosto stejně podle toho jak sílí tlak na danění zdrojů znečišťujících naše prostředí. EV auta jsou stejně jako dříve jaderné elektrárny jednoduše odpovědí trhu na nastavené regulační prostředí. Samozřejmě, že by bylo nejlevnější jen pálit uhlí v elektrárnách a ropné produkty v autech bez jakýchkoliv omezení, ale to snad nikdo kdo… Číst vice »

mrazik
mrazik

EV auta zdrazuji ostatni produkci automobilek, protoze si na sebe nevydelaji a nekdo musi zaplatit jejich vyvoj. Tento vyvoj je nucen emisnima regulacema, ktere maji sporny smysl.
EV auta spravne pisete, jsou odpovedi na regulaci trhu, ktera sama sobe lze. V nasich podminkach bude stale nejefektivnejsi palit uhli a ropne produkty. EV auta nezachrani planetu, naopak zpusobi velke ekopnomicke a socialni problemy.

Venca
Venca

Už poněkolikáté sem píšu, že Tesla má 20% hrubou marži na každém vyrobeném automobilu, takže tu nelžete prosím. Najděte si ten údaj ve finančním výkazu pokud mi nevěříte. To, že většina automobilek už desítky let jede koncept, který jim fungoval u spalováků, ale u EV už ne, že nakoupí většinu dílů za levno u subdodavatelů a pak z nich poskládají auto se svým logem, za to prostě EV nemůžou. Emisní regulace mají ten smysl, že když dříve projel ulicí Trabant nebo Wartburg, tak jste to poznal ještě 10 minut potom. Dnes už nic takového nezažijete s moderním autem. Samozřejmě můžete… Číst vice »

Dan
Dan

To způsobily i automobily. Kolik stájí museli zavřít a kolik koní se muselo porazit a dát do salámu. Pláčete, skoro, na svém hrobě.

Miky
Miky

Mrazíku,
nečekal jsem, že se do této diskuse zapojím, ale takovou hloupost, že je dnes nejlepší spalování uhlí a ropných produktů může jenom tupec.
To, že na této planetě můžeme žít, nám umožnilo to, že se CO2 uložilo pod zem a mohla vzniknout zdravá atmosféra.
My ho nyní spalováním fosilních paliv opět dostáváme z podzemí do ovzduší. I já mám TDI, ale odejít od spalování fosilních paliv je prostě nutnost, pokud chceme aby se na této planetě dalo i po nás žít.
To, jakým způsobem se můžeme bavit, ale změna nastat prostě musí!

mrazik
mrazik

DObre prepisu to pro mene chapave : v nasich podminkach je nejmensi zlo spalovani uhli/plynu. Ohledne atmosfery a mnozstvi CO2 je to kolobeh a nase planeta zazila jak mene, tak i vice, ale to je na delsi povidani.
Diky ropnym produktum jsme se dostali na aktualni uroven, to je proste fakt. Urcite je dobre hledat alternativu, ale nemozne se odstrihnout od ropy a vesele se placat po zadech jaci jsme kabrnaci, protoze tim ohrozime svou existenci.
Zadna nutnost opustit fosilni paliva neexistuje, ale pouze hledat alternativy.

Jan
Jan

Ty emisní normy jsou nesmyslné, protože berou elektrovozítka jako auta nezpůsobující žádné emise, což je nesmysl. Co se týká té rozhodující většiny, tak si myslím, že v Čechách by referendum dopadlo trošičku odlišně. Rozepsal bychse tu ještě trochu víc, ale celkem pěkně to napsal mrazit, takže jen doplním, že elektrovozítka zdražují auta i dotacemi, které ve finále zaplatí uživatelé fabií.

Venca
Venca

Samozřejmě bylo by rozumné, aby EV auta u nás měla počítána emise podle energetického mixu v EU čistě jen pro informaci. Automobilky by z toho však už nic neplatily, protože to zaplatili už ty výrobci elektřiny.
No v Čechách možná ano (i když by to možná bylo dost těsné), ale jelikož máme v EU společný trh a ještě k tomu drtivou většinu vyrobených aut vyvážíme, tak bychom se museli přizpůsobit nebo by to od nás nikdo nekupoval.

Dan
Dan

I se započítáním má můj BEV pod 95 g/km. Pří českém energetickém mixu. Takže klidně ať se to počítá.

Spytihněv
Spytihněv

Problémem jsou baterky, které ty emise výrazně zvyšují. Je tedy třeba asi dvěstě tisíc kilometrů, aby se to dostalo na úroveň ostatních aut. Zadruhé, po zhruba této době bude třeba vyměnit baterku, takže emise se znovu zvyší. Alternativou je vyměnit rovnou celé auto, ale to je emisně ještě horší. Zatřetí, stejný scénář jako u elektromobilů se opakuje u obnovitelných zdrojů, které jsou započítávané jako bezemisní, i když realita je hlavně kvůli čínské výrobě dost odlišná. V dnešní době, kdy se stále započítávají ty lživé emisní normy, se vyplatí Volkswagenu dotovat prodej elektromobilů, aby pak mohl ušetřit na pokutách u ostatních… Číst vice »

Venca
Venca

Máte pravdu, že zvyšují, ale 200 tisíc km na vyrovnání to není. Tady máte aplikaci, která vám vypočítá jaké auto má jaké emise CO2:

https://climobil.connecting-project.lu/

Zpravidla se ta hodnota pohybuje kolem 70 tisíc km.

Spytihněv
Spytihněv

Jak už jsem psal, tak nesmíme zapomenout na obnovitelné zdroje, u kterých to je podobné, jako u elektromobilů, tedy že při výrobě vznikne více emisí než u tradičních alternativ. Příkladem jsou solární panely vyrobené v Číně. I tak ale uznávám, že jsem to číslo dost přehnal a reálně bude přibližně poloviční.
Problém u tohoto konkrétního vozu je to, že s ním majitel narozdíl od velkého auta nenajede tolik kilometrů jako u velkého auta, takže tím to dost ztrácí smysl.

Kerosin
Kerosin

EV sice svou potřebou baterie a elektřiny emise vyvolávají, ale v závislosti na počtu ujetých kilometrů menší než spalovací auta. Je jen otázkou nájezdu kdy je EV méně náročné na životní prostředí než ICE. V závislosti na velikosti baterie, a spotřebě je ta hranice mezi 80k km a 120k km. U 80k jsou to malé městské malobaterkáče, a na cca 120k to zvedají taková monstra jako AUDI e-TRon. A to prosím i v energetickém mixu ČR. A nezapomínejte, že nejde jen o exhalace výfukových plynů, ale i požírání toho dýchatelného. Jestlipak víte kolik vzduchu (kyslíku) spálí (pro jednoduchost litrový) spalovací… Číst vice »

Spytihněv
Spytihněv

Dejme tomu, že u Citiga je to oněch devadesát tisíc kilometrů. U takového typu aut ale člověk stejně o mnoho více nenajezdí za celou životnost auta, takže z tohoto důvodu elektrické auto z důvodu vyšší ceny pozbývá smyslu.

Kerosin
Kerosin

Tak zrovna u CitiGo iV to v energetickém mixu ČR vychází někde okolo 60K, v Evropském mixu u cca 47K a v energeticky nejvyspělejších zemích je to pod 40K km.
A k tomu nájezdu – pokud za životnost auta nenajezdím alespoň 250 000 km, tak je vůbec na zvážení zda má smysl kupovat jakékoliv auto nehledě na palivo.
Průměrný nájezd v ČR je 15 000 km, takže by to měla být otázka 4 let. (když použiji Vaši skeptickou verzi s 90K km – tak 6 let).
A to mluvíme o průměrném řidiči v ČR. Pro služební auta je to otázka dvou let.

spytihněv
spytihněv

Pořád dokola tu píšu, že ten nájezd bude vyšší kvůli obnovitelným zdrojům, které ve skutečnosti nejsou bezemisní. Je to u nich stejná lež jako bezemisnost elektromobilů.
S takovím malým autíčkem pak člověk samozřejmě za jeho životnost nenajede tolik jako u velkého auta, takže bude trvat skoro deset let, než to auto v celkovém výčtu vypustí méně emisí, což je pěíliš dlouhá doba na to, aby se vyvážily nevýhody.

Dan
Dan

No zrovna při ceně Fabie….. :D Automobilky dostávali brutální dotace a záchranné balíčky také. Komu se snažíte nalhat, že tomu tak nebylo?

A k referendu, bohužel to ukazuje nevyzrálost společnosti. Neschopnost vnímat vlastní činy. Lhostejnost ke svému okolí. Z tohoto pohledu bychom si nezasloužili, jako živočišný druh přežít, když bychom pokračovali tomhle směru.

fic
fic

musíš Jene zabulet u jiného, nejlépe evropského hrobu.
Co se týče nabíjení, víš ještě větší kulové,než jsi předvedl s emisema a životnosti baterií.

Kerosin
Kerosin

Jenže vy si nabíjení představujete stejně jako doplňování fosilního paliva. Že to jde u nějaké čerpací / dobíjecí stanice. Avšak realita uživatele EV není ježdění na nějaké místo k doplnění paliva – my doplňujeme tam kde zrovna jsme (povětšinou doma / v práci). Stejně auto celou noc stojí na jednom místě. To spalovací tam jen stojí, to elektrické tam stojí a nabíjí se. Pro uživatele v tom ale není rozdíl. To je jako kdyby jste mi tvrdil, že když nabíjíte mobila tak jej připojíte na nabíječku a stojíte u něj, než se nabije – také ne, že? Jde si po… Číst vice »

mrazik
mrazik

Na silnici nezavodim, pro me je priorita dostat se v poradku a za rozumny cas do cile. Jestli nekdo jede rychlejsi, v klidu ho pustim a popreju stastnou cestu. Jestli me predjizdi EV auto, CNG, TDI, je mi to jedno.
Ja treba dolevam jen benzin a vodu do ostrikovacu.

Jan
Jan

Když tak sleduji ceny nabíjení a tankování, tak to druhé si nevede příliš dobře. Nejdříve bylo autonabíjení zadarmo, pak za symbolické částky, pak to zdražilo, teď to stojí skoro stejně jako u normálních aut (myslím to rychlonabíjení) a brzy bude vyšší. Cena za naftu naopak příliš neroste.
Jinak lithium také někdy dojde, i když se podle chytrácké Škodovky nácházejí stále nová náleziště (podobně jako u ropy).
Vzhlem k aktuální situaci pak předpokládám, že dojde k výraznému utlumení elektrovozítek kvůli snížení dotací (viz Čína).

Venca
Venca

O jakých cenách rychlo nabíjení mluvíte? Tesla SC 6,3K/kWh nebo zdarma Eon 6 a 9 Kč/kWh ČEZ 3,5-5,5 Kč/kWh Samozřejmě, že na začátku to bylo levnější, ale to byly promo akce. Cena kolem 6 Kč/kWh je naprosto tržní a o moc víc stoupnout nemůže. Hlavně prosím nezmiňujte ceny Ionity pro neregistrovaného uživatele. Tak prostě nikdo normální nenabíjí stejně jako si nejezdíte pro rohlíky do večerky na Prahu 1. 90% nabíjení probíhá doma nebo v práci za cenu většinou kolem 2,5 Kč/kWh, takže i kdyby byla cena za rychlo nabíjení 20Kč/kWh, tak to nikoho moc nevytrhne, protože to jednoduše lidé moc… Číst vice »

mrazik
mrazik

Vezmeme to jinak – pokud by za vasim domem nasli lizisko lithia, budete souhlasit s jeho tezbou ? Budete souhlasit s tovarnou na baterie za vasim plotem ?

fic
fic

chceš mít benzínku u domu, chceš mít fabriku na motory za plotem? He ?

Venca
Venca

Já bych asi nebyl tak hloupý, abych si postavil rodinný dům hned vedle průmyslové zóny. Stejně jako bych si asi nepostavil dům vedle plánované dálnice nebo trasy obchvatu. Samozřejmě fabriku na baterie bych ve svém městě nebo blízkosti uvítal. Mohl bych dostat velice dobře placenou práci blízko domova a byl by to provoz s minimálním znečištěním a prašností. Do městského rozpočtu by to určitě hodilo dost a celé město by se mělo dobře. Ohledně dolu na lithium by mi to asi taky nevadilo. V ČR by se jednalo o hlubinnou těžbu a těch 10 náklaďáků za den by šlo zvládnout.… Číst vice »

Jan
Jan

Psal jsem, že cena za nabíjení je skoro stejná jako cena za tankování. Cena za tankování klidně v budou
Zvyšování ceny elektřiny je dlouhodobý trend. Myslím tím nejen cenu za rychlonabíjení, ale i cenu za elektřinu obecně. Zbůsobeno je to jednak odstávkami uhelných elektráren a jejich nahrazováním pochybnými a nestabilními zdroji, jednak (spíše v budoucnu) zvyšovánním poptávky řidiči elektromobilů. Ty jsou oproti elektrospotřebičům extrémně žravé a zvyšovat nabídku také moc nejde. Když už jsme u toho centra Prahy, tak její obyvatelé (a pracující) budou státem finančně potrestáni za to, že nemají kde nabíjet.

Venca
Venca

Já se omlouvám, ale mě nepřijde stejné 6Kč * 15kWh/100km = 90Kč/100km jako 25Kč * 6l = 130Kč/100km. Souhlasím, že zvyšování ceny elektřiny je dlouhodobý trend. Proti tomu jde však i dlouhodobý trend snižování ceny FVE. Už dnes při ceně 4 Kč/kWh jste na návratnosti cca 7-8 let BEZ DOTACÍ. Cena elektřiny bude v budoucnu relativně nízká, když vám nebude záležet na tom, kdy ji dostanete a jak moc ji bude a naopak relativně drahá, když ji budete chtít hodně v nějaký přesně daný čas. Ohledně velkých měst bude hodně záležet, jak se k tomu postaví samospráva. Dovedu si představit,… Číst vice »

mrazik
mrazik

Tak tu FVE s navratnosti 7-8 let bych chtel videt – to neni ani ve snu. Navratnost FVE v domacich podminkach neni a pokud ano bavime se o 20 a vice letech. Napriklad dnes – zatazeno, zadne prime slunce to vyrobi maximalne na rozsviceni zarovky. V zime je to jeste horsi, takze tu mame par mesicu, kdy sviti slunce a neco malo to vyrobi. Takze ty pohadky si nechte pro male deti.

Venca
Venca

Tak si to zase spočítáme. Samotné 3 panely cca 1KW stojí lehce nad 10000 Kč. Měnič na 5 KW stojí cca 30 tisíc. Revize stojí cca 5 tisíc. Takže panely (50) + měnič (30) + revize (5) + upevnění a kabely a příslušenství (15) = cca 100 tisíc. 5KW vyrobí za rok v podmínkách ČR cca 5000kWh. Pokud platíte doma za elektřinu 4Kč/kWh, tak to máte 20000 Kč za rok. Ideální návratnost 5 let. Reálná návratnost 7-8 let. I když je dnes zataženo, tak je výkon 20%. Samozřejmě se nebavíme o ostrovním systému.

mrazik
mrazik

No tak si dosadime realna cisla – https://www.nazeleno.cz/kolik-elektriny-vyrobi-fotovoltaicke-panely/
Cituji : ,,Čtyři solární panely = 1 kWp výkonu = cca 1000 kWh elektřiny ročně.”
No tak to mame petkrat mene, takze tu mame navratnost za 35 – 40 let. Gratuluji.
A priste prosim uvadet realna cisla a ne ty vycucana z prstu, hlavne aby to pekne vyslo.

Venca
Venca

Ale notak. Pořádně si to přečtěte. Ve výpočtu píšu měnič 5KW a panely za 50 tisíc. Myslel jsem, že je z toho zřejmé, že počítám 5KWp FVE a ne že budu dávat měnič 5KW a k němu připojím jen 3 panely. :D
Ten 1kWp byl jen přepočet a dáte buď se 4 panely 250Wp nebo se třemi 330Wp. Když máte hodně místa, tak použijete ty s menším výkonem co mají lepší poměr cena výkon. Takže z toho máme zase 5 krát rychlejší návratnost a jsme na 7-8 let. Nic není vycucané z prstu, ale jednoduše realita na sousedově domu.

Kerosin
Kerosin

+1

fic
fic

nekuluj a nečti o EV.

Kerosin
Kerosin

A ještě drobná lingvistická chybka – uvedl jste pořadí doplňování paliva “nabíjení a tankování” a následně jste napsal “tak to druhé si nevede příliš dobře”.
Druhé v pořadí jste uvedl TANKOVÁNÍ.
Já jen, jestli si toho třeba neplete víc. :-)

Dan
Dan

V Číně utlumili jen část dotací. A třeba TM3 stále zapadá do dotací.

Dan
Dan

Při snížení dnešních cen by se cena za 1 km srovnala při ceně cca 12 Kč/kWh. Při ceně PHM, co byly dřív, tak u 15,6 Kč/kWh. Nevím, jak vy, ale stále je i rychlonabíjení levnější a doma za 2,5 Kč/kWh.

Pokjos
Pokjos

Mytus o dobiti ev u supermarketu me fakt bavi. Kolik bude u bezneho supermarketu rychlonabijecich stojanu? 20? 50? 100? Pocitali jste nekdy, kolik je tam uz dneska parkovacích stani? To aby mel kazdy supermarket pomalu svou atomovou elektrarnu. Su beznej brnenskej panelakar, denne nevim, kde se mi podari zaparkovat, natoz dobijet. Co se drahych kovu tyka, je to taky ta docela obycejna med, bez ktere tu dobijeci infrastrukturu nevybudujete. A ze ji bude potreba hodne, to si piste! Je toho hodne, co se bude jeste muset zmenit. A prave tyto zmeno jsou ekologicky dost problematicke, ale to uz je jina… Číst vice »

Samik
Samik

Připomínáte mi vidláky, kteří viděly jet první Mercedes a klepaly se na hlavu a říkaly: když všichni nahradí koně a voly tak budou dlouhé fronty před aptekama (tenkrát se prodával benzín v minylahvičkách jen v lékárnách)! Ale naše koně se napasou všude :D A ejhle čím jezdíme? První počítače staly miliardy a dnes má každý smartfone který zvádá miliardkrát více operací než ty první předražené kompijutry :D Aktuálně Citroën C-Zero AUTOMAT FULL ELEKTRO 229 000 Kč , pro důchodce jak dělané! 21 457 km rok 2012! Na jedno nabití ujede 100 km, Když to nebudete túrovat Max. dojezd: 150 km

mrazik
mrazik

8 let stare EV auto za 229 tKc s baterii v buhvijakem stavu a buhvijakem dojezdu. Dekuji nechci. Za 229 tKc si radeji koupim novy Hyundai i20 s mnohem vetsim dojezdem, nekolikaletou zarukou atd.
Porad premyslim, jestli si zastanci EV aut delaji srandu nebo jsou tak hluboce presvedceni o sve pravde.

fic
fic

mrazyk nechce nic. Chce jen votravovat

mrazik
mrazik

Ja chci jen rozumne diskutovat, ale od tebe jsem neprecetl zatim zadny rozumny argument. Takze kdo chce otravovat ?

Venca
Venca

To je možná ten problém. Teď se neurazte, ale starší lidé to prostě často nejsou schopni přijmout. Celý život něco nějak dělali a těžko se jim zvyká na něco jiného. Minulý týden se můj technicky vzdělaný děda, který je teda ještě o dost starší ptal na podobnou otázku a stále to nemohl pochopit(přijmout). U supermarketů nebudou rychlo dobíjecí stanice, ale nabíječky 11-22KW. Když jich tam bude 100 a pojedou na plný výkon, tak je to 1,1-2,2 MW. Jedno 22KV vedení zvládne v pohodě 5MW, takže třeba u supermarketu typu Globus dotáhnete navíc jedno 22KV vedení a postavíte cca 250-500 nabíjecích… Číst vice »

mrazik
mrazik

V mnoha mestech i obcich je elektricka infrastruktura na hranici sve kapacity a dobijeci stanice v radech kW neunese. Kdo zaplati vymenu kabelu, nove transformatorove stanice ? Ono to neni jen o prikonu/vykonu, ale zejmena o kabelech v zemi/na stozarech a to se bavime o mnoha miliardach. Kdo to zaplati ? Vsichni ve vyssich cena elektriny, takze nakonec nejen ze EV auta budou pro vetsinu nedostupna pro svou cenu, dobijeni bude jeste drazsi nez benzin/nafta.

fic
fic

mrazyk opět plaší. Nerozumí tomu, ale rád by byl, kdyby se to celý nějak pokálelo. No typický fosil. Panelákový prodlužky byly, drahý je to taky, Chorvatsko taky, blekaut taky, chybí ti tam hoření a umrznutí v koloně na D1….

Venca
Venca

No kdo to zaplatí? A co třeba ten kdo na tom bude vydělávat. Pochopte, že takovéto nabíječky budou velice lukrativní. I k vám domů někdo dotáhnul kabel, protože si spočítal, že na tom vydělá. Energetické společnosti nezasíťovali celou zemi jen kvůli dobrému pocitu. Když bude supermarket nakupovat za 2Kč/kWh (možná i za méně jako velkoodběratel) a prodávat budou za 4,5Kč/kWh, tak budou mít na každé kWh 2,5Kč zisk. Za den se jim ta vystřídá 1000 aut a každé za hodinu docvakne 10kWh. To máte 10*1000*2,5=25000 Kč/den a to se držím hodně při zemi. Za rok to máte 9 mil. Stále… Číst vice »

mrazik
mrazik

Veskere site dotazene k memu pozemku jsem si zaplatil v cene pozemku a bylo to peknych par set tisic, takze nikdo to zadarmo neudelal.
Zkus si zjistit kolik stoji transformatorova stanice a jednotlive nabijecky – bavime se tu o nekolika milionech Kc. To se nezaplati, i kdyby tam byli auta pripojena nonstop. Ty tvoje vypocty jsou mimo.
Takze znova opakuji, zaplatime to my vsichni, abychom na konci rekli, ze je to slepa vetev vyvoje.

Venca
Venca

Nemyslel jsem konkrétně jednu vaši přípojku až do domu. Předpokládám, že jste se se sousedy neskládali na trafostanici a na VN vedení do vašeho města. Celý ten projekt může stát max 50 mil, takže návratnost úplně v pohodě. Pokud se vám nelíbí moje čísla nebo výpočty, tak dejte své a můžeme se někam posunout. Veškerá data co zde uvádím si několikrát ověřuji, ale i tak budu rád za konstruktivní kritiku.
Trafostanice na 2MW stojí cca 4-6mil. Jeden AC 11KW nabíjecí bod stojí 15-25 tisíc. Stavba vlastního vedení 22KV bude asi nejdražší a hodně bude záviste na umístění.

Kerosin
Kerosin

+1 Nemluvě o tom, že taková střecha obchoďáku je ideální místo na FVE elektrárnu, takže to sice opět na začátku bude investice, ale ve výhledu 10ti a více let jim to zásadním způsobem zasáhne do té ceny nákupu elektřiny. Za 2,- Kč tu kWh kupují teď – pak budou mít průměrnou roční cenu nákupu pod korunu. A to tento typ FVE bude mít úplně jiné ceny protože oni nebudou k jejich instalovanému výkonu panelů potřebovat adekvátní úložiště (a na FVE je betarie podstatnou částí ceny). Z prostého důvodu, oni ten výkon potřebují přes den (když tam budou stát a dobíjet… Číst vice »

Dan
Dan

Ale no tak. Zeptejte se na jaký odběr jsou opravdu dotažené kabely k domům, veřejnému osvětlení a podobně. Dnešní pouliční osvětlení nejelo dřív na halogenech nebo led technologiích. To byly stovky W až kW na jednu lampu. Ty kabely jsou stále v zemi. Dnes na stejném kabelu jeden celá ulice se spotřebou třeba jen 1 kWh. Ale dříve zvládly i 100 svítidel/ulice o těchto příšerných spotřebách. Ano distributoři Vám nedají jen tak velký jistič, protože jen chcete. Ale drží si kapacitu do zálohy. K obyčejnému domu 3×32 resp. 3×25 jistič. Je celkem norma. Ale vypočítejte si, kolik z roku je… Číst vice »

Mobilní zobrazení