Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Šéf firmy Arval: Konvenční auta zdraží až o 70 000 Kč, naopak elektromobily budou zlevňovat

  |  Martin Skořepa  |  14 komentářů

Kdy dojde k cenové paritě spalovacích aut a elektrických vozů? To je zásadní otázka, na které je postaven celý úspěch a prosazení elektromobilů na globálním automobilovém trhu.

První elektromobil značky, Lexus UX 300e | foto: Lexus

NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”

Podle šéfa společnosti Arval, poskytovatele operativního leasingu k vozům, uvidíme první zásadní změny již letos, kdy mají konvenční auta se spalovacím motorem zdražit o 50 až 70 tisíc korun a naopak elektromobily budou dále zlevňovat, až se časem dostanou právě na úroveň spalováků.

Ceny automobilů každým rokem rostou o 3 až 4 %. Důležitý vliv na cenu aut s konvenčním pohonem mají opatření Evropské komise, která požaduje v letošním roce snížení emisí CO2 v průměru o 21 % na jeden vůz oproti roku 2018. V opačném případě hrozí automobilkám pokuty v celkové výši 36 miliard eur.

Příznivější situace je u vozů s alternativním pohonem, jejichž cena má v budoucnu naopak klesat. O konečné podobě mobility v ČR budou rozhodovat fleetoví manažeři, kteří jsou zatím v elektromobilitě opatrní. Vliv bude mít také rozšiřování počtu dobíjecích stanic, státní podpora a další faktory.

Emisní limity nutí automobilky ke zdražování

„Na automobilovém trhu očekáváme v budoucnosti dva protichůdné trendy. Na jednu stranu budou zdražovat vozy s konvenčními pohony z důvodu nutnosti plnění emisních limitů vyžadovaných ze strany EU. Ty lze splnit buď elektrifikací pohonných jednotek, nebo čím dál nákladnějším vývojem úsporných motorů. Druhým trendem bude postupné snižování cen elektrifikovaných vozidel, jakmile se vyřeší aktuální nedostatek dostupných baterií,“ říká Jiří Havel, obchodní ředitel společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing.

Nabíjení elektromobilu Tesla | foto: Tesla

TIP: TOP 10 elektromobilů, kterých se zřejmě dočkáme ještě v roce 2020

Největší rozdíl v cenách vozů bude ve druhém čtvrtletí

Rozdíl mezi cenou konvenčních aut a vozů s alternativním pohonem bude výraznější ve druhém čtvrtletí letošního roku. „Očekávám, že cena tradičních aut se zvýší dle kvalifikovaného odhadu o tři až čtyři procenta, což v reálu znamená zdražení o padesát až sedmdesát tisíc korun na jedno vozidlo. Na druhou stranu musím zmínit, že operativní leasing může být cestou pro firmy i soukromé uživatele v době, kdy cena aut roste. Už za první platbu získají nové auto a úspory investují do podnikání, nikoli do nákupu vozu. V ceně splátky je financování vozidla, pojištění, údržba a oprava vozidla, zajištění letních i zimních pneumatik, dálniční známka, daně a poplatky,“ upřesňuje Jiří Havel ze společnosti Arval.

Průzkum: 64% českých manažerů nezohlední nová pravidla pro emise CO2

Rozvoj elektromobility v České republice ovlivňuje mnoho faktorů – vedle ceny vozů je to existující poptávka jednotlivců i firem, počet dobíjecích stanic nebo dosavadní převaha motorů na benzín a naftu. Svoji roli sehrává i výrazně odlišný přístup českých fleetových manažerů, kteří dávají přednost konvenčním pohonům, jak ukazuje průzkum společnosti Arval.

„Oproti evropským kolegům se Češi liší i v přístupu k novým pravidlům pro testování spotřeby a emisí CO2. Pouze 36% tuzemských manažerů odpovědělo kladně na otázku, zda jejich firemní car policy bude zohledňovat nová pravidla pro testování spotřeby a emisí CO2 vozidel – tzv. test WLTP,“ tlumočí výsledky průzkumu obchodní ředitel společnosti Arval Jiří Havel.

Upravovat úroveň vozů, které svým zaměstnancům poskytují, je kvůli hodnotám naměřeným podle WLTP připraveno 18 % firem v Česku a 37 % firem v ostatních zemích. Pokud dotazovaní manažeři připouštějí změny v autoparcích způsobené WLTP, spočívají tyto změny nejčastěji ve volbě jiných modelů nebo značek s nižšími emisemi, případně ve volbě jiných typů pohonů.

Automobilky, snižování emisí a miliardové investice do elektromobility

V letošním roce musí automobilky dodávající do EU v průměru snížit emise CO2 na jedno auto o 21 % oproti roku 2018. Pokud neuspějí, hrozí jim pokuty v celkové výši 36 miliard eur, které připraví výrobce vozů o velkou část zisků. „Automobilky se budou chtít pokutám vyhnout. Budou do své nabídky zařazovat vozy s nižšími emisemi a vozy na alternativní pohony. Dle zaměření a velikosti investic automobilek zvítězí elektromobilita. Automobilky mají v tomto ohledu velké plány. Například Škoda má investovat 52 miliard korun do vývoje aut na alternativní pohony a 10 nových elektromodelů do roku 2022,“ informuje analytik České spořitelny Radek Novák.

Ani Volkswagen nestojí stranou. V roce 2025 by měly 15 až 25 % prodejů značky tvořit vozy na elektrický pohon. Automobilka chce navíc ukončit do šesti let vývoj spalovacích motorů a plánuje v příštích pěti letech investice do elektrovozů ve výši 30 miliard eur.

zdroj: Arval, Česká spořitelna

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
7 Comment threads
7 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
RobinJaroslavrockKroksZocelenyDrapalik Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Míra
Míra

Nějak mi tady nesedí ta čísla. Pokud prům.auto v ČR stojí něco málo přes 500 tis.Kč, potom zdražení o 50tis je 10%,nebo se mýlím?

Kerosin
Kerosin

Na mne článek působí jako (skrytá) reklama na operák Arvalu. Jsem jediný?

ZdeněkH
ZdeněkH

Myslím, že třetí odstavec není ani skrytá reklama. To je reklama :-)

rad
rad

Ještě byste nám mohl prozradit, jaké pocity ohledně skryté reklamy ve Vás vyvolávají ilustrační fotografie článku, který není ani o Tesle ani o Lexusu. Mají nadpisy:

“První elektromobil značky, Lexus UX 300e | foto: Lexus”
“Nabíjení elektromobilu Tesla | foto: Tesla”

RomanH
RomanH

Tak já jsem si těch ilustračních fotek sice povšiml, ale pozornost jsem jin nevěnoval, četl jsem si článek. Tedy z nich žádný pocit nemám, jako by tam nebyly :)to je tedy jen za mne, na kterého ta otázka nesměřuje :)

Venca
Venca

Asi došly obrázky. :D

Tom
Tom

EU vydala emisní limity, které automobilky nejsou schopny splnit. A tak dostanou tučnou pokutu. Aby se na to připravily, tak zdražují auta. Takže když to shrnu, EU udělila plošnou pokutu obyvatelům Evropy za to, že nechtějí poslouchat její direktivu a houfně nekupují drahá, neefektivní elektroauta. Co kdyby to někdo dokázal zorganizovat a několik milionů evropanů podalo trestní oznámení na EU pro kolektivní trest ? Neprošlo by to náhodou ? A co budeme dělat, až EU zakáže uhelné elektrárny a jádro ? V celé EU totiž není dostatek energie ze zelených zdrojů, která by byla schopna pokrýt potřeby.Pak se bude losovat,… Číst vice »

ZocelenyDrapalik
ZocelenyDrapalik

Jakto že je nejsou automobilky schopny splnit? Třeba Toyota je splní v pohodě. Nejsou je schopny plnit automobilky, které si myslely, že vydělají víc, když nebudou investovat do nových pohonů. Chyba lávky. Vždy když podceníte technický rozvoj, tak za to zaplatíte. Toyota investovala do nových pohonů a teď žádný problém nemá.

rock
rock

No, však taky Toyotě náklady na ten vývoj zaplatili a stále platí zákazníci – a to i u těch modelů, které ty “nové pohony” nemají.

Pepa
Pepa

Ale to je zase blábol. Už teď mají výrobci obrovský propad prodeje. Auta jsou nesmyslně drahá a místo zlevňování unifikovaných dílů se děje pravý opak. Tak po zdražení bude ještě větší propad a někteří výrobci skončí. Lidi nejsou tupci a prostě si každý spočítá, že než kupovat drahou věc, raději se bez ní obejde. To je snadné pochopit.
Tento článek jistě zadali někteří výrobci pro podpoření prodeje a vyvolání obav z údajného zdražování. Tak ať si auta nechají a ty stará si prostě budeme lépe udržovat.

Kroks
Kroks

To zase úředníci z Bruselu pěkně vymysleli. Oni přece ví nejlépe co je pro nás běžné smrtelníky dobré. A místo toho aby nechali přirozený trh na pokoji tak ho budou ještě více deformovat regulacemi,dotacemi a nařízeními jenom proto aby se zavděčili svému zelenému bohu. Co na tom že aktuální elektromobily bohužel ještě nejsou plně vyzrálou technologií a už vůbec nejsou ekologické. Tak jim ty klasické auta ještě více zdražíme aby si to svoje staré vykuchané 1.9TDI drželi ješte déle. Co na tom že by si v čistém trhu už dávno koupili nové a lepší auto. Vážně bravo EU, jsi skvělá!!

Robin
Robin

Nějak mi není jasné co by se mělo kuchat na staré dobré 1.9 TDi? Jinak souhlas.

Mobilní zobrazení