Rozhovor: Jak podle šéfa firmy Xmarton otevřít v roce 2020 dveře elektromobilům?

Luboš Srb

Co bude klíčové pro rozvoj elektromobilů? Co jim otevře dveře? Tentokrát jsme v našem rozhovoru vyzpovídali Jana Peška, ředitele česko-slovenské firmy Xmarton, která umí jednoduše přeměnit běžný automobil na chytré auto dálkově ovládané smartphonem.

ROZHOVOR: Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě, protože není nic lepšího

1) Jak si myslíte, že se elektromobily prosadí? Stanou se podle Vás běžnou součástí našich životů?

Myslím si, že pro velkou část lidí skutečně ano. Dojde ale zároveň i ke změně způsobu dopravy jako takové. Elektromobil bude obvyklý jako přepravní vozítko v rámci města, které si půjčím někde u domu a na konci své cesty po městě ho opět vrátím. Elektromobily se podle mě velice rychle dostanou tam, kde nyní celkem aktivně funguje doprava pomocí sdílených kol.

2) Jak podle Vás nejvíce využít výhod a naopak minimalizovat nevýhody elektromobilů?

Elektromobil neznamená čistou a ekologickou dopravu. Je to dopravní prostředek, který má za mě výfuk umístěný v elektrárně a to buď tepelné nebo atomové. Vzhledem k energetické náročnosti nelze očekávat, že by jiné alternativní zdroje dokázaly reálně tenhle způsob dopravy pokrýt.

Pro použití ve městech a obecně v místech s vyšší koncentrací vozidel nebo horšími rozptylovými podmínkami je to určitě vhodný prostředek. Na jízdu po dálnici vzhledem k dojezdu to zatím rozhodně moc vhodné není. Zde by mohla zásadně pomoci technologie umožňující indukční dobíjení přímo z vozovky za jízdy. Ale to má k reálnému užití od teoretického konceptu zatím velmi daleko.

Velkým problémem elektromobilů jsou tedy obecně baterie a způsob jak se s nimi pracuje. Nejvhodnější užití je totiž takové, kdy se nenechá jejich nabití klesnout pod 20% a dobíjejí se jen zhruba na 90 % své kapacity. Aby tohle bylo možné dodržet, je potřeba s vozy zacházet úplně jinak a v podstatě plánovat jak daleko s autem pojedu a podle toho si vzít (nebo nějakým systém vybrat) nejbližší vozidlo s vhodně nabitou baterií.

3) Co bude klíčové pro rozvoj elektromobilů? Co jim otevře dveře?

Klíčových faktorů je hned několik, a určitě to reálně nebude jen jedna věc. V prvé řadě to jsou nyní státní pobídky a pobídky od měst ve formě parkování. Nějakým způsobem do toho může vstoupit i určité zdanění přímých emisí nebo něco na ten způsob. To je samozřejmě otázkou vládní agendy, která v tuto chvíli ještě není zcela jasná.

Velkou měrou určitě pomůže vysoká hustota dobíjecích míst, aby bylo možné reálně pokrýt potřebu okamžitého dobíjení a ne čekat, až se mi uvolní stojan.

Dalším velmi významným milníkem bude nová technologie výroby baterií s vyšší hustotou pro uložení energie, odolná pro případ havárie. Baterie by měly být pokud možno nehořlavé (samozhášivé). Důležitá je samozřejmě také technologie umožňující její rychlejší nabití. Nějaké pokroky jsou v tomto směru již zaznamenány i na straně českých výzkumníků a vědců. Je to tedy hlavně otázka zavedení do praxe.

TIP: Rozmach elektromobility. Do roku 2025 má přijít 400 nových elektroaut

4) Jakou roli v dnešním světě aut hrají podle Vás digitální technologie a konkrétně třeba mobilní aplikace?

Mobilní aplikace a vůbec mobilní telefony se dnes stávají naší nedílnou součástí. Pokud se podíváte na dnešní mladou generaci, tak ta nedokáže bez mobilního telefonu a internetu jít téměř ani na WC. V dnešní době již některé automobilky umožňují nechat spárovat ve svých servisech vozidlo a mobilní telefon uživatele a umožnit mu tak na místo klíče používat jen mobilní telefon. Jsou ale i technologie, které v tomto směru jdou ještě dále a není tam třeba složité párování telefonu a vozidla. Digitální klíč je opravdu plně digitalizovaný a lze ho snadno předávat třeba i přes půlku světa. To je přesně to, čemu se v Xmartonu věnujeme. Možnost pomocí jedné aplikace ovládat různě stará vozidla různých značek. Právě to totiž ve svém důsledku mění kvalitu, nikoli jen kvantitu v návycích lidí ohledně osobní dopravy.

Digitalizace v tomto směru stále postupuje a věřím tomu, že se v průběhu několika let dočkáme i toho, kdy nebude nutné sebou nosit doklady. Budou totiž dostupné autorizovaným osobám také v mobilním telefonu.

Na placení mobilním telefonem a hodinkami jsme si již zvykli a bylo to velmi rychlé.

Mít vše takto na jednom místě sebou samozřejmě přináší teoretické riziko velkého problému v případě ztráty či rozbití mobilního zařízení. Většinu nastavení a dat si ale dnes mobilní telefony synchronizují na nějaké externí úložiště, takže obnova do nového telefonu je vcelku snadná a rychlá. Je samozřejmě důležité zvolit správný typ úložiště kvůli jeho bezpečnosti.

TIP: Xmarton promění i vaše auto v chytré. Stačí jedna krabička

5) Jak bude podle Vás vypadat doprava v ČR v roce 2030?

Velmi bude záležet na tom, pro co se rozhodnou politici. Ačkoliv technologické možnosti naznačují něco, politická rozhodnutí občas technologický směr obrací přesně opačným směrem.

Lze jednoznačně očekávat další rozvoj a nárůst tzv. sharingových společností, které provozují krátkodobé rychlé půjčování vozidel.

Větší společnosti se budou soustředit na efektivitu používání svých vozidel pro firemní účely, kdy se budou snažit pomocí snazšího sdílení více utilizovat jejich využití a snížit tak počet vozidel, která si pronajímají nebo vlastní. Tomu se právě technologií Xmartonu snažíme velice pomoci. To přinese nejen úsporu nákladů, ale i ekologicky šetrnější fungování.

Dalším krokem pak bude zařazení hybridních a elektro vozidel právě do vozových parků z důvodu eliminace limitů při ježdění po městě. Pokud budou mít vlastní dobíjecí stanice v garážích, lze reálně očekávat i úsporu nákladů na běžný provoz vozidla.

V roce 2030 bude určitě naprosto normální, že autům budou chybět klasické klíče. Jako identifikační zařízení se bude používat mobilní telefon případně nějaký jednorázový rezervní čip. Jakmile bude tato technologie ve standardní výrobě, tak je to přeci i úspora nákladů na klíček a jeho řídící jednotku. Sice zde bude jiná jednotka, ale ta už se stejně částečně objevuje. Pokud někdo bude chtít mít klasický způsob ovládání vozidla, tedy pomocí fyzického klíče, bude to pravděpodobně jen za příplatek.

Dalším efektem, který lze očekávat, tak bude snížení počtu vozidel v centrech měst a to díky různým omezením a povolenkám. To pak opět bude nahrávat vyššímu užívání sdílení vozidel.

Jedním z přelomových okamžiků pro nevlastnění vozidla bude okamžik, kdy někdo nabídne možnost auto si brát a vracet v různých městech a jistota, že když auto vrátím a budu za 2 hodiny nějaké potřebovat, tak nějaké bude k dispozici.

Doufám, že v roce 2030 bude existovat nějaký testovací úsek na dobíjení elektrických vozidel za jízdy. Je to jen takové přání, protože tragický stav jak funguje výstavba a přestavba naší silniční sítě nic jiného než zbožné přání neumožňuje.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články