ElektrickéVozy.cz

První ultrarychlá dobíjecí stanice od ČEZu otevřena v Praze

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

ČEZ pustil 21.9.12 do provozu svou první rychlonabíjecí stanici pro elektromobily. Tato utrarychlá dobíjecí stanice stojí před jejich pražskou centrálou. Akumulátory vašeho elektromobilu dobije za 20 minut, tj. až šestkrát rychleji než stávající stanice.

Pokud se osvědčí a jejich počet se rozroste, stane se tak z elektromobilů vhodný dopravní prostředek i na delší vzdálenosti. Doposud budované stanice dobijí elektrické automobily za 1,5 až 2 hodiny, tedy například než nakoupíte či absolvujete pracovní schůzku. Tato superrychlá stanice to zvládne během pauzy na kafe nebo rychlého občerstvení během zastávky.

V porovnání s dobíjecí stanicí pro normální dobíjení je výkon ultrarychlé stanice více jak dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost. Blíží se jedné tuně, a tak i samotná technologie výstavby těchto stanic bude přísnější.

Se stanicí komunikujete pomocí displeje a tlačítek, kterými ovládáte navigační menu. K ovládání slouží již známý univerzální RFID čip o velikosti přívěšku na klíče, který se již používá u menších stanic.

Čip je pro každého uživatele zcela univerzální. Zákazník díky němu může sledovat, kde dobíjel, jak dlouho a kolik toho vlastně načerpal. Dobíjecí stanice disponuje jedním napevno přidělaným kabelem o průměru pět centimetrů, jehož použití však není náročné. Během samotného nabíjení můžeme od stanice odejít, kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní zablokuje. Ukončení nabíjení je pak třeba opět autorizovat.

Parametry dobíjecí stanice ČEZu:

  • Výkon: 50 kW  
  • Výška: 205 cm
  • Půdorys: 110 x 110 cm
  • Rychlost dobíjení: 80 % kapacity do 20 min.   
  • Standard dobíjení: Chademo
  • Počet dobíjecích kabelů: jeden

Pro technické čtenáře: Stanice posílá kabelem do elektromobilu po dobu asi 20 minut 50kW, tedy 3x 400V 40A. Úctyhodný tok elektronů kabelem.

Na kartě máte uloženo – odebral jste 16 kWh.

Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb všech dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít zákaznickou smlouvu, která jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic za paušální poplatek. Ten v roce 2012 činí 100 korun měsíčně a na rok 2013 je stanoven na 150 korun měsíčně.

Do roku 2013 ČEZ plánuje instalaci celkem 120 veřejných dobíjecích stanic obojího typu. V rámci svého pilotního projektu Elektromobilita se přitom začínalo s výstavbou stanic pro normální dobíjení – provoz první z nich byl zahájen 30. 11. 2011 a od té doby následovala téměř třicítka dalších, rozesetých po celé republice, převážně však u infrastrukturních partnerů, tj. obchodních center, supermarketů či městských částí.

Doba potřebná k natankování se tak pomalu, ale jistě začíná zkracovat, nicméně v případě více nervózně spěchajících zájemců, řazených ve frontě, se původní, byť už jen dvacítka minut rázem změní k nepoznání, zejména nebudeme-li my nebo ještě lépe náš distributor disponovat nějakým alternativním řešením.

ČLÁNKY:, , , , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení